Zlatopramen - vlajková loď Drinks Union - vplouvá do nizozemského přístavu
Pivní obchod roku skutečně zabere zhruba celý rok. První zmínka o tom, že čtvrtá největší pivovarnická skupina na světě, nizozemský Heineken, si pomyslela na ústecké nápojářské uskupení Drinks Union, zazněla loni v létě. Než si zástupci obou stran plácli, přišlo jaro. Teď budou dohodnuté spojení pivovarů posuzovat příslušné antimonopolní úřady. Transakce by se měla završit před letními prázdninami. Po Starobrnu a Královském pivovaru v Krušovicích si Heineken kupuje v pivním státě čtyři pivovary: v Krásném a Velkém Březně, Lounech a Kutné Hoře. Portfolio jeho značek se rozrůstá o Zlatopramen, Březňák, Louny, Dačický a Pivrnec. Majitelům Drinks Unionu Heineken zaplatil dle zdrojů týdeníku EURO přibližně dvě miliardy korun. MF Dnes, která uvedla cenu půl miliardy, se příliš netrefila. Zatímco značky si Heineken velmi pravděpodobně ponechá, některé z pivovarů uzavře, nepochybují odborníci z pivovarnické branže. Kupujícím subjektem jsou Královské pivovary Krušovice.
Haganova role
Levně koupit firmu před krachem, zachránit ji a prodat strategickému investorovi - s tímto úkolem, který si Milan Hagan, většinový majitel Drinks Union, zadal, si také poradil. „Své poslání jsme spolu s managementem splnili. Myslím, že jsme dosáhli cílů, které jsme si předsevzali v době, kdy jsem do společnosti vstupoval,“ řekl týdeníku EURO Hagan. „Firmu jsme konsolidovali, zajistili jí výhodnou pozici na trhu a díky příchodu strategického partnera se postarali o její další rozvoj,“ doplnil. Zájemců o severočeské pivovarnické uskupení bylo více, proč právě Heineken? „Dává nejvyšší záruky pro rozvoj značek Drinks Union. Heineken se chce ještě více prosadit na tuzemském trhu a věřím, že se značkami Zlatopramen 11, Březňák a dalšími se záměry novému majiteli naplní. Vycházím i z toho, že při jednáních o akvizici zástupci Heinekenu pozitivně hodnotili potenciál našich značek. A byl to také jeden z důvodů, proč se ucházeli o Drinks Union,“ uvedl Hagan. Na otázku, do jakého byznysu peníze vloží, vystudovaný matematik, který se označuje za venture capital investora, neodpověděl. Jeho kolegové o něm říkají, že ho lákají nové věci. „Má zkušenosti nejen s nápojářským oborem, ale podnikal s nemovitostmi, ve strojírenství,“ říká Haganův kolega Josef Vejlupek, prokurista Drinks Union. V pivovarnictví měl dříve ještě větší plány. Poohlížel se třeba po pivovarech ve Svitavách, Benešově a některých dalších, vhodných pro venture capital. Brzy v něm Milan Hagan definitivně skončí. Už dříve se také přiznal, že kvůli pivu byl k Drinks Union připoután více než k jiným firmám, v nichž minulosti působil.
Myslivce si ponechá
Heineken kupuje pivní část ústecké skupiny, výroba lihovin zůstává původním majitelům Drinks Unionu, kteří ji začátkem letošního února přeměnou původní divize KB Likér vyčlenili do dceřiné firmy Granette. S loňskou výrobou 70 tisíc hektolitrů lihovin, která meziročně stoupla o deset tisíc tun, je po plzeňském Stocku dvojkou na tuzemském trhu. Na něj se vyšvihla díky patnáctiprocentnímu nárůstu produkce, v jejímž sortimentu je tradiční Stará myslivecká, Vodka 42, bylinné likéry a klasické konzumní značky, jako jsou fernety, vodky, Krásnobřezenský tuzemský a Napoleon. „Likérka má předpoklady se rozvíjet, dělá vysoké procento inovovaných výrobků a je velmi silná ve vaječných likérech,“ hodnotí Vejlupek. Zhruba desetinu produkce lihovin vyváží, především na Slovensko.
Ústecká nápojářská firma Drinks Union zvýšila v minulém roce tržby za prodej piva a lihovin o více než šest procent - na 1,3 miliardy korun. Zhruba třetinou se na celkových prodejích, které dosáhly zhruba 900 tisíc hektolitrů, podílel export piva, směřující převážně do Německa. Severočeši ale vyváželi také do Švédska, Austrálie, Beninu, Japonska, Španělska či Vietnamu. S licenční výrobou Zlatopramenu v ruském pivovaru Efes se firma dostala na milion hektolitrů. Loňský hospodářský výsledek společnost Drinks Union zatím nezveřejnila, předloňský rok uzavřela se šedesátimilionovým čistým ziskem při tržbách 1,2 miliardy korun.
Stěhování do Krušovic?
Otázky, jaké značky piv přebíraných od Drinks Union si Heineken ponechá a ve kterých pivovarech bude dále vařit, označuje jeho mluvčí v Česku Kateřina Eliášová za předčasné. Dodává, že do důkladné analýzy stavu a výrobních kapacit všech pivovarů se chce společnost pustit až po posvěcení fúze Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Tvrdí také, že bude snaha zachovat všechny značky, neboť se vhodně doplňují. „Kam přijde zahraniční vlastník, obvykle se snaží zachovat pokračování značky. Může ji však vyrábět někde jinde, soustředění na jedno místo se podařilo třeba na Slovensku,“ uvedl ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. V pivovarnických kruzích se soudí, že Heineken zřejmě udělá křížek nad výrobou ve Znojmě, Kutné Hoře a ve Velkém Březně. Místo toho rozšíří výrobní možnosti v Krušovicích ze současného jednoho milionu hektolitrů na dvojnásobek. Přebírané pivovary volají po investicích a nový majitel bude muset pečlivě vážit, kam peníze do potřebné modernizace nasměrovat, a nepochybně nebude rozvíjet všechny současné kapacity.
„Heineken je bezesporu dobrý hráč a dá se předpokládat, že větší značky tady bude dál rozvíjet a přitom respektovat specifika českého trhu. Firma má desítky pivovarů po světě a spoustu zkušeností, ale nic se rozhodně nedá dělat přes kopírák,“ říká Vejlupek. Zastává se pivovaru v Kutné Hoře, který je mezi těmi, jež odborníci předem odepisují: „Vaří se tam vynikající tmavá piva, která sbírají ceny sládků. Heineken bude změny jistě zvažovat, aby neudělal chybu, protože na trhu nejde jednoduše nahradit jedno pivo za druhé.“ Uvažuje o tom, jakým směrem by se nový majitel mohl asi ubírat: „Do módy jdou speciály, na našem trhu chybějí light piva a fenoménem jsou nealkoholická piva, u nichž Heineken nemá ve skupině výraznou značku.“
Přinejhorším druhé housle
Nadnárodní společnost Heineken kráčí Českou republikou od roku 2003, kdy ovládla rakouský koncern BBAG, jehož součástí byly Pivovar Starobrno a znojemský Hostan. Čtvrtá největší pivovarnická skupina na světě se tím „zadrápla“ na Moravě. Odtud zamířila do Čech. V minulém roce si dopřála Královský pivovar Krušovice a hned se zaměřila na další sousto - Drinks Union. Ani úspěšný tah na sever ji dle očekávání ještě nezasytí. Ovládnutím předposlední české pivovarnické skupiny posiluje Heineken třetí pozici na tuzemském trhu, přičemž se všeobecně očekává, že zaútočí na vyšší příčku. Veřejně se totiž hlásí k tomu, že nemíní hrát jiné než první či druhé housle. Potvrzuje to i mluvčí firmy v ČR Eliášová, která říká, že ambicí Heinekenu je být jedničkou či dvojkou v celé Evropě, což platí ve většině zemí, kde má skupina zastoupení.
V Česku však už u akvizic nemá moc na výběr, v úvahu přicházejí tři možnosti, shodují se lidé z pivovarnického oboru. Ani u jedné z nich to majitel klíčových značek Heineken a Amstel nebude mít jednoduché. Druhý Staropramen by Heineken o kousek přeskočil pohlcením Budějovického Budvaru, který má čtyřprocentní podíl na českém trhu. Jeho prodej je ovšem nevyzpytatelný, daný politickou situací. Zatím ještě ani nezačala jeho transformace z národního podniku na privatizovatelnou akciovou společnost. Navíc o Budvar bude jistě mít zájem - a zřejmě i za vysokou cenu - jeho americký rival Anheuser-Busch. Kdyby si Heineken troufnul na Staropramen, dvojku na trhu, neměl by s nabídkou pro jeho vlastníka, belgický InBev, příliš otálet. „Kdyby došlo na avizovanou fúzi dvou gigantů - InBev a Anheuser-Busch -, neměl by už nejspíše šanci,“ míní ředitel pivovarského svazu Jan Veselý. Velké naděje pro Heineken nevidí ani u poslední české pivovarnické skupiny PMS, zastřešující Holbu z Hanušovic, Zubr z Přerova a Litovel, která si drží páté místo na trhu. Vlastníky PMS by snad k prodeji mohla přesvědčit mimořádně vysoká cena, ale zvykem nizozemských majitelů nebývá extrémně přeplácet.
Heineken, jehož zakladatelem byl v roce 1864 Gerard Adriaan Heineken, vlastní v 65 zemích přes 115 pivovarů vyrábějících 139 milionů hektolitrů piva. Zaměstnává asi 54 tisíc lidí. Loňský provozní zisk skupiny se sídlem v Amsterodamu činil 1,5 miliardy eur, tržby vzrostly o více než šest procent na 12,6 miliardy eur. Zatímco na nasyceném západoevropském trhu loni klesl výstav Heinekenu o 0,6 procenta, ve střední a východní Evropě stoupl o 8,9 procenta. Svou pozici na evropském trhu posílil po převzetí britského pivovaru Scottish & Newcastle společně s dánským Carlsbergem.
Zpátky Čechům
České pivovary končí spíše v zahraničních rukou. Někdy však cesta vede i nazpátek, jak se to stalo u jihlavského Ježka. Nedávno v něm odkoupila tříčtvrtinový podíl od belgických vlastníků česká skupina K Brewery Group, která postupně skládá majetkové účasti v malých a středních pivovarech (týdeník EURO 5/2008 informoval o jejích aktivitách jako první). K Brewery Group již nastřádala podíly v pivovarech Černá Hora, Svijany, Rohozec, Janáček, Platan a naposledy v Jihlavě. „Zatím se u nás nic nemění. Skupina, která vzniká, ještě není uzavřená. Do budoucna bude určitě směřovat k holdingovému uspořádání, aby se díky spojení využilo synergií,“ předpokládá generální ředitel jihlavského pivovaru Jan Kylbergr. Zdeněk Radil, který při akvizicích vystupuje za K Brewery Group, nechce komentovat, jaké další pivovary má na mušce. Zdroje týdeníku EURO naznačují, že v hledáčku nové finanční skupiny by mohly být pivovary v Náchodě, Nymburku či ve Vysokém Chlumci.
V loňském roce při tuzemské rekordní produkci dvacet milionů hektolitrů piva vyklidily malé pivovary část trhu velkým hráčům. Místo šestnácti procent drží už jen 14,5 procenta. Některé malé výrobce přivedla sílící konkurence gigantů, tlak obchodních řetězců a spoléhání na vývoz za nízké ceny do existenčních potíží, jiní naopak díky pěstování originálních regionálních značek stoupali nahoru. Stanislav Bernard, spolumajitel pivovaru Bernard, vidí šanci pro malé v orientaci na kvalitu a speciality. „Bude zde čím dál těžší uspět. Cena piva je v Česku stále ještě poměrně velmi nízká a pivovary, které se snažily v těžkém konkurenčním prostředí uspět díky nízkým cenám, se kvůli obrovskému nárůstu nákladů ve druhé polovině loňského roku dostávají do zásadních existenčních potíží,“ uvedl Bernard v televizi. Obává se, že až na výjimky se české pivovarnictví bude ubírat cestou europiv.
Tabulka 1:
Pivní trojka
Kdo vlastní a vaří české pivo
Pivovar*Podíl na českém trhu (%)*Loňský výstav (mil. hl)*Prodej na českém trhu (mil. hl)
1. SABMiller
Prazdroj*49,5*8,9*8,1
2. InBev
Pivovary Staropramen*15,3*3,2*2,5
3. Heineken+*11,9*2,7*1,95
Starobrno*5,4*0,95*0,88
Drinks Union*3,9*0,9*0,64
Krušovice*2,6*0,85*0,43
+Po schválení fúze Heinekenu a Union Drinks.
Pramen: Český svaz pivovarů a sladoven
Tabulka 2:
Kolísavé výsledky
Pivovary Drinks Union
Loňský výstav (tis. hl)*Rozdíl 2007/06 (%)
Louny*290*+12
Zlatopramen Krásné Březno*264*-0,8
Březňák Velké Březno*202*-9
Kutná Hora*143*+5
Pramen: Český svaz pivovarů a sladoven
BOX:
Kam zamíří dál
Aby Heineken dál posílil pozici na českém trhu, mohl by usilovat o
- Budějovický Budvar
- Pivovary Staropramen (v Praze vyrábějí Staropramen a Braník, v Ostravě Ostravar)
- PMS Přerov (majetkově propojené pivovary se značkami Holba v Hanušovicích, Zubr v Přerově a Litovel)
BOX:
Pěnivý mok v číslech
- Loňská výroba piva v ČR téměř dosáhla na hranici dvacet milionů hektolitrů.
- V Česku je 48 průmyslových pivovarů a kromě tří všechny pivo vyvážejí.
- Český export meziročně stoupl z 3,54 na 3,7 milionu hektolitrů a představuje více než osmnáct procent na výstavu.
- Přes čtyři pětiny pivního trhu ovládá sedm firem - podíl malých pivovarů loni klesl o 1,5 procenta na 14,5 procenta.
- Jeden Čech vypije za rok v průměru 159 litrů piva.
- Cizinci se na domácí spotřebě podílejí odhadem 12,5 procenta.
- Pivo dle loňského průzkumu považuje 95 procent Čechů za národní nápoj.
Popisek: Přirostly mu k srdci. Většinový vlastník uskupení Drinks Union Milan Hagan již dříve přiznal, že k ústecké společnosti ho díky pivu pojilo bližší pouto než k jiným firmám, kam přišel jako venture capital investor.