Počet běžných účtů, které mají lidé u tuzemských bankovních domů, letos pokoří hranici deseti milionů
Důvěra klientů v bankovní instituce ve vyspělých zemích Evropy klesá, v Česku ale bez nich dokáže v běžném životě fungovat stále méně lidí. Ukazuje to hned několik údajů. Například počet běžných bankovních účtů roste svižným tempem. Jenom během roku 2011 jich přibylo 700 tisíc a letos by měla být pokořena hranice deseti milionů běžných kont. Z dat České národní banky také vyplývá, že roste i objem vkladů.
Bezpečný přístav, ale… Vztahu tuzemských bank ke svým klientům se věnoval nedávný průzkum poradenské společnosti Ernst & Young. Firma se dotazovala mezi téměř třiceti tisíci klienty bankovních institucí z 35 zemí celého světa včetně České republiky. „Zatímco v západní Evropě vládne skepse, čeští klienti vnímají české banky spíše jako bezpečný přístav. Měřeno pohledem za posledních dvanáct měsíců je český bankovní sektor, s výjimkou Turecka a Ruska, vnímán klienty nejoptimističtěji v celé Evropě. Češi bankám stále důvěřují a moc je netrápí ani makroekonomické podmínky,“ konstatoval Pavel Riegger, partner oddělení poradenství pro finanční instituce v Ernst & Young.
Klienti nicméně prostřednictvím zmiňovaného průzkumu naznačili, že banky rozhodně mají co zlepšovat. Jsou totiž přesvědčeni, že je banky málo znají a nesnaží se přizpůsobovat jim své produkty. „Češi jsou v tomto ohledu dokonce nejvíce nespokojení v Evropě. Jen 27 procent českých respondentů odpovědělo, že banka přizpůsobuje své služby klientským potřebám,“ upřesnil Riegger. „Situace je poměrně vážná, protože 70 procent oslovených klientů celosvětově a 63 procent českých klientů by bylo dokonce ochotno zpřístupnit bance podrobnější osobní údaje, pokud by to přispělo k vyšší úrovni služeb a produktů, které jim banka nabízí,“ dodal.
Tuzemské banky se ale snaží. Zejména pokud jde o nejvíce kritizovanou poplatkovou politiku, během posledního roku se mnohé změnilo. Pomohl hlavně příchod tří nových bank, kterým se během několika měsíců podařilo získat více než 130 tisíc klientů.
Ti poslali na účty přes čtyřicet miliard korun, tedy sumu, kterou by stálice na trhu určitě nepohrdly. Bankovní nováčci tlačí dolů poplatky na minimální anebo nulovou hodnotu spolu s výhodným úročením a zdá se, že se jim tato strategie zatím vyplácí. Revoluci potom může znamenat jejich tah spočívající ve spuštění půjčky bez poplatku za vedení úvěrového účtu.
„Nové nízkonákladové a on-line banky jsou určitě zajímavým doplňkem bankovního trhu a mají svoji skupinu zákazníků. Příchod nových bank jistě znatelný je. Lidé si více hlídají, jakou hodnotu dostávají za své peníze. Nicméně v tomto ohledu je naše nabídka velmi konkurenceschopná,“ tvrdí mluvčí Komerční banky Monika Klucová.
Vyjádření Komerční banky přitom potvrzuje, že klienti se na poplatcích snaží šetřit i u velkých bank. Ostatně i to je důvodem, proč velké finanční domy rozjely už v minulosti různé zvýhodněné balíčky služeb, které jsou na běžný účet navázány. „Vidíme, že osmdesát procent majitelů našeho balíčku s názvem MůjÚčet se chová tak, aby na určitou úroveň odměny dosáhlo. A z této skupiny plné dvě třetiny klientů dokážou snížit své náklady na balíček o padesát procent a více,“ uvádí jako příklad Klucová.
Cena na prvním místě Věrnostní programy jsou přitom stále populárnější. Potvrzuje to vedle vyjádření některých bank i studie Ernst & Young. V Česku je prý do věrnostních programů zapojeno více než padesát procent klientů. „Češi preferují slevu na bankovních produktech. Na rozdíl od dalších zemí Evropy, kde dávají přednost připsání hotovosti, jako například v Polsku nebo Maďarsku,“ doplňuje Riegger.
Ostatně odměna za věrnost patří k tomu, co Češi zvažují, pokud chtějí změnit svou banku. Z údajů České národní banky sice vyplývá, že na jednoho obyvatele České republiky staršího šesti let vychází jeden běžný účet, klienti ale často mají dvě banky. Česko patří v tomto směru k evropskému průměru. Data E&Y ukazují, že nejčastějším důvodem pro využívání více bank je snaha o zajištění nejvýhodnější ceny daného produktu.
Menší banky přitom, pokud jde o snahu klientů ušetřit, mluví velmi podobně jako jejich velcí konkurenti. „Lidé stále více porovnávají ceny bankovních služeb a s ohledem na kvalitu a dostupnost služeb volí to, co je pro ně nejvýhodnější. Kromě tlaku na cenu v poslední době roste poptávka po moderních technologiích,“ tvrdí Vendula Žaloudíková za Fio banku. Ne všechny banky čísla týkající se počtu běžných účtů zveřejňují. Lze ale potvrdit, že tempo růstu kont u velkých bank je pomalejší než v případě menších finančních institucí. „Ke konci září letošního roku jsme evidovali více než 2,8 milionu sporožirových účtů, z toho Osobních účtů bylo více než 2,2 milionu. Oproti stejnému období loňského roku se jedná o mírný nárůst ve výši 1,9 procenta, respektive 1,5 procenta,“ uvedl Petr Podzimek z tiskového centra České spořitelny.
Pokud jde o změnu banky, jsou Češi ve srovnání s některými evropskými zeměmi stále hodně konzervativní. Svůj díl na tom nese i fakt, že výměna finančního ústavu může být časově náročná a ne všechny banky své klienty pouštějí snadno a snaží se je udržet. Potvrzují to například zkušenosti Air Bank, která nabízí kodex mobility, jenž bance umožní za klienta vyřídit všechny úkony nezbytné ke změně banky. Ukazuje se, že ani tento způsob není příliš snadný. „Protože české zákony bankám zakazují účtovat klientům poplatky za zrušení účtu, některé banky klientům účtují absurdní poplatky za zrušení inkasa nebo trvalého příkazu,“ poznamenal marketingový ředitel Air Bank Jakub Petřina.
Chci jinam
Nejčastější důvody, proč Češi mění svou banku
× Vysoké poplatky
× Špatná zkušenost na pobočce
× Odměny za věrnost
Volné miliardy
Kolik mají české domácnosti na běžných účtech (v mld. Kč)
2009 1465
2010 1536
2011 1594
pramen: ČNB
Účty i pro mimina
Počet běžných účtů (v tisících)
2007 7447
2008 7940
2009 8433
2010 9001
2011 9716
pramen: ČNB
O autorovi| Petra Pelantová, pelantova@mf.cz