Praha nikdy nevlastnila Slovanskou epopej a ta spadá do dědictví po manželce autora díla Alfonse Muchy, řekl u soudu právník malířova příbuzného Johna Muchy, který nechce velkolepé dílo vidět v nějakém asijském cirkusu. Praha, prostřednictvím níž malíř sérii pláten věnoval všem Čechům, se hájí tím, že Mucha své obrazy nikdy nevlastnil, protože si je u něj objednal a také zaplatil americký mecenáš Charles Crane. Hezky česky důstojné, ať už soud dopadne jakkoli.
Pravda, buditelská Slovanská epopej není úplně moderna, a navíc ji slavný malíř národu věnoval s tím, že jí metropole zajistí důstojné prostory. Praha nad tím dlouho přemýšlela a naposled přišla s prostorem na bezdomoveckém Těšnově, kde lidi nejvíc budí krabicové víno a sem tam i něco ostřejšího v injekční stříkačce. Ale možná už se nemusíme trápit. Samotný spor o dílo nám ukázal takovou slovanskou epopej, že nějaké patetické mýty dávno ani nepotřebujeme.*