Dánská kancelář Gehl Architects předložila magistrátu svou vizi proměny Severojižní magistrály. Návrh počítá například s novými přechody pro chodce, revitalizací parků okolo magistrály, zavedením nové autobusové nebo tramvajové linky či propojením významných budov okolo dopravní tepny s prostorem města. Je výchozím materiálem, o němž budou nyní jednat pražští radní.
„Na magistrálu je potřeba se dívat ze tří úhlů pohledu: prostředí, lidé a mobilita,“ uvedla výkonná ředitelka Gehl Architects a šéfka projektu Henriette Vamberg. „Debata o silničních tazích, jako je magistrála, se často zužuje jen na její dopravní význam. Je ale potřeba brát v potaz i další aspekty,“ dodala.
Podívejte se, jak novou magistrálu vidí architekti:
Architekti městu předložili návrhy rychlých změn i dlouhodobý výhled. Jedním z návrhů je i povýšení Národního muzea na jednu z pražských ikon a propojení budovy s Václavským náměstím. Přilehlé ulice by měly být osazené stromořadím a propojovat magistrálu s okolními parky skrze „zelené koridory“.
Přečtěte si o proměně magistrály:
Magistrála jako městský bulvár? Dánové jí chtějí vdechnout život
Magistrála podle Dánů nenabízí dostatek přechodů pro chodce, kteří se navíc potýkají i s dlouhou čekací dobou na semaforech. Oživení okolí magistrály by tak podle Dánů mohlo přinést větší množství přechodů a prodloužení zelené. Změnit by se měl například i orientační systém křižovatky U Bulhara. Přibýt by měl městský mobilář a hřiště.
Cílem projektu není podle Institutu pro rozvoj hlavního města Prahy (IPR Praha) razantně omezovat automobilovou dopravu, jde spíše o lepší vyvážení jednotlivých funkcí, které má plnit významná ulice.
Okolí magistrály dnes podle IPR Praha neumožňuje svobodnou volbu způsobu dopravy. Není možní se po ní pohybovat pěšky, na kole, ani povrchovou veřejnou dopravou. S tím pak souvisí přetěžování místních stanic metra, které jsou lidé nuceni používat i na krátké přesuny. „Pokud automobilistům nabídnete jiné způsoby, jak se pohodlně dopravovat po vnitřním městě, magistrála se může zklidnit. Zároveň se tím zlepší podmínky pro ty řidiče, kteří nemají jinou volbu, než cestu po magistrále,“ uvedla Henriette Vamberg.
„Zdejší obchody navíc mají problém se zásobováním, protože se zde nedá zaparkovat – auta tak mnohdy postávají na chodníku a vytvářejí další bariéru,“ informuje IPR Praha.
Vizualizace v lokalitě I.P.Pavlova. (Zdroj IPR Praha)
Architekti z Kodaně se zabývali tříkilometrovým úsekem Severojižní magistrály mezi Hlávkovým a Nuselským mostem. Dopravní tepna zde protíná hustě obydlené čtvrti centra města a míjí mnoho významných institucí: Národní muzeum, Státní operu či Muzeum hlavního města Prahy.
„O nutnosti magistrálu polidštit se mluví již mnoho let. Jsem ráda, že jsme tomuto cíli zase o krok blíž,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO).
Návrhy dánské kanceláře vítá i pražská opozice. „Představený návrh dělá z magistrály živý bulvár, kde se nemusí člověk bát o život. Prostor pro auta bude zmenšen, přibude zeleň, místa pro setkávání, plánuje se vyšší podpora MHD a bude jednodušší přejit silnici,“ uvedl předseda klubu Pirátů Jakub Michálek.
Smlouvu o spolupráci s dánskou kanceláří Gehl Architects podepsala Praha v říjnu 2016. Projekt se zaměřuje na to, aby magistrála byla přívětivější a přístupnější pro lidi.