Češi začali rekordně užívat dovolené. První souhrnná čísla za letošní sezonu potvrzují nárůst až o desítky procent. Rekordy hlásí prodejci letenek, prodejci dovolených i hotely.
„Ekonomika šlape na plné obrátky, nízká nezaměstnanost zvedá mzdy, čehož Češi využívají. Lidé se chtějí bavit, dopřát si a právě segment dovolených je toho důkazem. Nejde jen o letní dovolené, ale roste zájem o poznávací či wellness pobyty,” komentuje statistiku ředitelka Slevomatu Marie Chytilová.
Slevomat je českou jedničkou mezi prodejci zájezdů. Podle jeho statistik prodej dovolených s cílem v Česku vzrostl meziročně o 25 procent. V sekci zahraničních pobytů je nárůst dokonce o 80 procent. Skokový růst vykazuje i segment zájezdů a pobytů pro rodiny s dětmi, v meziročním srovnání se jim daří o 50 procent lépe.
Asociace českých cestovních kanceláří trend potvrzuje. Již předprodeje „first-minute“ byly podle jejích údajů v porovnání s předchozími lety často dvojnásobné. Žně cestovkám navíc s koncem prázdnin nekončí. Asociace očekává stejný zájem i o odlety v září a říjnu. Češi tak kopírují model, který se již několik let objevuje na německém, britském, ale i skandinávském trhu.
Mezi nejvyhledávanější destinace letecky patří Řecko, Itálie (Kalábrie, Sardinie, Ischia), Turecko, Španělsko (Baleárské a Kanárské ostrovy), Egypt a Tunisko. Individuálně poté turisté cestují za památkami a krajinou nejvíce na Slovensko, do Rakouska či Itálie.
Falešné turistické cíle: nejsou tam, kde mají být
Do Řecka přitom mířilo letos o 35 procent českých turistů více než loni, na jih Itálie se vydalo o 40 procent více lidí. Dvojnásobně také vzrostl zájem o Egypt, a to i přes bezpečnostní potíže v zemi. Zajímavostí je i narůstající zájem o zájezdy s vlastní dopravou, kde především sever Itálie zaznamenal o 10 procent více objednávek, stejně jako Rakousko se svými jezery a alpskými oblastmi.
Dobré zprávy potvrzují i prodejci letenek. Třeba Letuška.cz podle čerstvých údajů vystavila v červenci o 71 procent více letenek, v srpnu pak o 48 procent více. V srpnu šlo u firmy dokonce o historický úspěch, kdy prodala 30 483 letenek. Za oba prázdninové měsíce si Češi u Letušky.cz koupili téměř 60 tisíc letenek. Obrat společnosti za červenec a srpen díky tomu meziročně vzrostl o 62 procent na 523 milionů korun. Čísla shrnující letní měsíce potvrzují podle firmy rekordní zájem Čechů o cestování a jeho stále vzrůstající trend.
Dále čtěte: