říká v rozhovoru vizážista Michal Zachar Michal Zachar se již 14 let věnuje jednotlivcům i firmám a pomáhá jim při utváření celkového image. Kromě klasického poradenství v oblasti oblečení a make-upu se orientuje i na další důležité faktory, jakým je mimo jiné ineverbální komunikace.
říká v rozhovoru vizážista Michal Zachar
Michal Zachar se již 14 let věnuje jednotlivcům i firmám a pomáhá jim při utváření celkového image. Kromě klasického poradenství v oblasti oblečení a make-upu se orientuje i na další důležité faktory, jakým je mimo jiné ineverbální komunikace. Je lektorem Make-up Academy a členem sdružení vizážistů Pei.
Můžeme se naučit mít šmrnc, nebo je to dar, se kterým se musíme narodit?
V rozené máme např. dýchání, spánek, příjem a výdej potravy, rozmnožování. Mít svůj styl, eleganci a vkus se však učíme po celý život. Je to náš osobní estetický úsudek, podléhající průběžným změnám. Tvoří jej estetická vnímavost, všeobecné vzdělání, zkušenosti i osobnost dotyčného jedince. Dá se mu naučit.
Hvězdy showbyznysu mají své módní návrháře a stylisty.Jsou podobné služby dostupné i široké veřejnosti?
Tyto služby jsou vhodnější právě pro širokou veřejnost, která je schopna ocenit jejich široký záběr. Proměna hvězdy showbyznysu je laděna s určitým efektem, který je většinou pro běžný život hůře napodobitelný. Moje představa, kterou ve své práci i realizuji, je klientky a klienty naučit pracovat se svou vizáží tak, aby na konci tohoto procesu byli zcela samostatní a používali mě hlavně na speciální příležitosti.
Jaký typ žen těchto služeb nejčastěji využívá?
Všechny věkové i sociální kategorie. Největší množství dotazů a změn je při vystřídání zaměstnání nebo posunu na pracovní pozici. Menšinu, což je pro ženy i nás muže obrovská škoda, tvoří dámy, které se prostě chtějí líbit. Ty jdou za změnou především kvůli sobě samým, nikoliv na přání či rozkaz někoho jiného.
Co by nemělo chybět v šatníku moderní ženy? Na co bychom měly dbát při nakupování garderoby?
Co se týká šatníku a jeho uspořádání - preferuje se individualita a osobitost. To znamená více prvků vzájemně kombinovatelných. Důraz je kladen stále více na doplňky a jejich perfektní zpracování. Dle mého názoru tvoří image detaily. Doplňky jsou hlavními detaily naší vizáže. Při výběru oblečení dávejte důraz nikoliv pouze na kvalitu materiálů, ale i na kvalitu zpracování. Hitem příštího roku budou opět kratší sukně, takže by rozhodně neměly v šatníku chybět.
T ato rubrika je určena především podnikatelkám. Existují v oblékání pravidla, která by tyto ženy měly striktně dodržovat, nebo je v dnešní době dovoleno už téměř všechno?
Společenské konvence jsou dnes vůči ženám otevřenější než, řekněme, na počátku minulého století. To však neznamená, že se v naší kultuře nevyskytují ustálená pravidla chování, která bychom raději neměli překračovat. Příkladem budiž pravidlo, že pod světlou až průhlednou blůzku si nevezmu černou podprsenku. Kolik žen ho ale dnes a denně porušuje? Etiketa pro ženy v pravém slova smyslu neexistuje, a pokud s ní někdo přijde, bývá to většinou kvůli penězům. Pro manažerky používající sako by, stejně jako pro pány, mělo platit, že pod ním nosí košile či blůzky s dlouhým rukávem. Základem poradenství je ladit individuálně směrem k typu, tvaru postavy, pracovnímu zařazení, charakteru firmy. Pokud se tyto věci nezapojí při přípravě image - není většinou stravitelný. Stylista vyhazuje čas a klientka peníze i další zájem o tento typ služby.
Jaké jsou podle vás nejčastější stylové prohřešky? Co si myslíte například o vzorovaných punčocháčích?
Stylové prohřešky vnímám jako nepochopení toho, čeho (a hlavně jakým způsobem) chci dosáhnout. Vzhled by měl odpovídat tomu, o čem dnes na jednání mluvím. Stejně se dá vybrat barva oblečení vhodná pro situace výbušné, zvednutí platu nebo uklidnění manžela.Vzorované punčochy jsou super, chci-li zdůraznit svou ženskost a nohy. Na pracovní schůzky jsou však naprosto nevhodné. Tam má být pozornost sváděna jiným směrem.
Říká se, že šaty dělají člověka. Mají také kouzelnou moc, abychom se my sami cítili lépe?
Šaty o nás prozrazují každou chvíli, kdy je nosíme, dle svých barev a tvarů tolik, že bychom se asi divili, co všechno máme napsáno ve svém image. Všechno! Naše duše vyzařuje na povrch právě skrz naše oblečení. A pokud platí, že člověk má rád především sám sebe, měl by už konečně přestat naslouchat různým našeptávačům a věnovat se hlavnímu zákazníkovi svého image - totiž sám sobě. Naučit se mít rád sám sebe a sebevědomí - to jsou kouzla, díky kterým se ti lidé, kteří již svého vizážistu mají, cítí lépe.