Prostřednictvím provizních prodejců prodáme téměř polovinu zájezdů, říká finanční ředitelka cestovní kanceláře Exim tours
Příběh třiapůlmiliardové firmy, kterou v Česku vybudoval Tunisan Ferid Nasr, je také příběhem finanční ředitelky, která řídí včlenění středoevropského holdingu pod křídla německého obra.
* Jak se firmě Exim tours a celému holdingu daří a jak ho postihla loňská egyptská krize?
Když jsem v roce 1998 v Exim tours začínala jako daňová poradkyně, byla to firma s 200milionovým obratem a deseti zaměstnanci. Loni měla česká kancelář Exim tours obrat 3,6 miliardy a přes sto milionů zisku.
* Kolik turistů vypravíte do Egypta, který je vaší nejdůležitější destinací?
Při špičce, která je od dubna do září, vypravujeme do Egypta sedm letadel týdně. Roste tam stále kvalita služeb: zajišťujeme třeba české animátory pro děti a kuchaři opravdu skvěle kombinují africkou a evropskou kuchyni, takže si vybere každý. Kromě toho nám hodně roste Tunisko a Turecko, kde se za poslední roky nesmírně zvýšila úroveň hotelů.
* Cestovky zasáhla ekonomická krize, vám se ale daří skoro neustále růst. Jak to?
Vedle 42 našich vlastních poboček, máme 73 franšíz a přes 1500 aktivních provizních prodejců. Někteří prodávají v kamenných pobočkách, jiní přes internet. Prostřednictvím provizních prodejců prodáme téměř polovinu zájezdů.
* Přitom se říká, že čím dál víc lidí nakupuje dovolenou přes internet…
Je tu ale skupina lidí, kteří vyžadují osobní přístup. Kamenné pobočky jsou i takovou výkladní skříní. I původně jen internetoví prodejci si dnes otevírají kamenné pobočky. Liší se to také podle regionu. Například v Táboře musíte mít pobočku na hlavní třídě, musí být vidět na dobré adrese. V Praze nám zase velmi dobře fungují pobočky v obchodních centrech.
* Školíte své prodejce?
Naši zaměstnanci a prodejci jezdí několikrát za rok na tzv. fam tripy do našich destinací, aby zažili na vlastní kůži to, co mají lidem prodávat.
* Coby holding máte pobočky i v okolních zemích. Jak se liší tamní klienti?
Na Slovensku si lidé rádi připlatí za lepší hotel, jsou celkově náročnější. Maďaři a Poláci více hledí na cenu, v čemž jsou českému klientovi podobní.
* Předloni v Eximu získala většinový podíl německá společnost Rewe Group. Co vám to přineslo?
Pro firmu i pro mě osobně hodně. Exim tours přivedl k rozkvětu obchodní talent Ferida Nasra. A jeho vizionářství vedlo i k rozhodnutí o spojení se strategickým partnerem – velkým evropským hráčem, německou Rewe Group. Takto velká společnost již potřebuje precizní vnitřní systémy a to nám umožnilo právě spojení s Rewe Group. Přecházíme na účetní systém SAP, který dokáže nejen účetnictví, ale v důsledku pomáhá řídit další procesy ve firmě. Německý investor chce každý měsíc detailní uzávěrky, nároky jsou obrovské, ale je vidět, že firma se tím stále profesionalizuje.
* Styl řízení pana Nasra, který, jak vím, nemá ani vlastní kancelář, ale neustále se pohybuje po celé firmě, a německý styl budou asi dost jiné…
Pan Nasr je především vizionář a geniální obchodník. Je to náročný šéf a má respekt, protože je náročný i k sobě. Má skvělou paměť na čísla, firmu má v malíčku. Někdy není jednoduché splnit všechny jeho požadavky, ale jsem ráda, že jsem ho potkala. Líbí se mi, že vydělané peníze investoval zpět do firmy. My jsme třeba nikdy nepotřebovali úvěr.
* Pocházíte z Tábora, ale žijete v Praze. Jak skloubíte práci s rodinou?
Dcery už jsou velké, takže přes týden jsem v Praze a na víkend jezdím do Tábora. Víte, když v šest odejdou zaměstnanci, mám konečně klid udělat řadu věcí. Teď, při vstupu německého investora jsem musela omezit i jediný koníček, cvičení. Nevěřili mi, že se cvičit nedostanu, když mají otevřeno jen do jedenácti. Ale mě ta práce baví, jinak bych to nedělala. Navíc ještě zvládám vést svoji původní účetní firmu v Táboře, na ni zbývá neděle odpoledne. Naštěstí jsou moji zaměstnanci natolik schopní, že jim stačí jen rozdat úkoly a zkontrolovat. l
O autorovi| Jan Müller, spolupracovník redakce