Česká a slovenská UNIQA pojišťovna zajišťují deset procent zisku rakouského pojišťovacího koncernu
Rakouská pojišťovací skupina UNIQA patří k významným hráčům na českém pojistném trhu. Zejména vloni se jí dařilo, zatímco tuzemský pojistný trh vzrostl o jedno procento, objem předepsaného pojištění UNIQA v Česku vzrostl o celých pět procent. „Díky tomu jsme dokázali posílit naši tržní pozici. A naší ambicí je růst i letos stejným tempem, tedy o pět až šest procent. Klíčovým předpokladem pro tento růst je být spolehlivým partnerem našim klientům, nabízet za férovou cenu širokou pojistnou ochranu a hlavně korektní likvidaci pojistných událostí,“ řekl týdeníku Euro generální ředitel společnosti UNIQA pojišťovna Martin Žáček, který zároveň řídí i společnost UNIQA na Slovensku.
* V kterých typech pojištění se vám vloni dařilo?
Rostli jsme napříč všemi segmenty – v pojištění osob, majetku, aut, ale největší nárůsty jsme měli u pojištění úrazů, odpovědnosti a nemovitostí. V tom se projevil růst české ekonomiky, respektive hypoteční boom, protože byty či domy financované hypotékou je nutné pojistit. Dobře se nám dařilo i z pohledu hospodářského výsledku, jeho výši komentovat zatím nemůžu, ale pozitivně se na něm projevila loňská absence přírodních katastrof.
* Jaké postavení má česká a slovenská UNIQA v rámci koncernu?
Mateřská UNIQA má na rakouském trhu velmi silné postavení s podílem přes dvacet procent, přitom v segmentu zdravotního pojištění drží téměř polovinu trhu. Česko a Slovensko patří k nejvýznamnějším dceřiným společnostem celé skupiny. Je to dáno tím, že české a slovenské hospodářství je stabilní a neprochází významnějšími turbulencemi jako ekonomiky některých jiných zemí střední a východní Evropy. I díky tomu česká a slovenská UNIQA přispívají k zisku celého koncernu zhruba jednou desetinou.
* V Rakousku na první pohled nabízí UNIQA více druhů pojištění než v Česku, plánujete na trh uvést nové produkty?
V tomto ohledu malinko zdání klame. Tam, kde je naše nabídka v Rakousku širší, to souvisí hlavně s odlišnou legislativou. Na našem mateřském trhu nabízíme například řadu produktů v oblasti zabezpečení na stáří, pojištění dlouhodobé a nadstandardní zdravotní péče. Tyto produkty kvůli chybějící zdravotní reformě v Česku buď chybějí zcela, nebo jsou v plenkách, a to není jen případ naší pojišťovny. Naopak v jiných ohledech máme širší nabídku pojištění než rakouská UNIQA. Například jde o pojištění volnočasových aktivit, které mohou způsobit úraz. A i v jiných ohledech někdy naši matku předbíháme, například na Slovensku jsme jako jedni z prvních ve skupině zaváděli biometrický podpis. Ale samozřejmě z Rakouska produkty a nápady přebíráme, příkladem je služba MeteoUNIQA, která prostřednictvím SMS nebo e-mailu informuje klienty o blížícím se větším výkyvu počasí, jako je lokální vichřice či krupobití.
* Kde vidíte další prostor pro růst na pojistném trhu?
Jedná se hlavně o pojištění osob. Jsme neustále vystavováni řadě rizik, které mohou mít významný dopad na naši produktivní činnost, ať už jde o úraz, nebo dokonce invaliditu. Často tak potřebujete překonat několik měsíců při výpadku příjmu, nebo pokud je následkem úrazu zmíněná invalidita, musíte nákladně upravit domácnost, aby byla bezbariérová. Dalším motorem růstu trhu je zmíněný hypoteční boom, lidé si nově nakoupené nemovitosti logicky pojišťují. Celkově však stále není v Česku pojištěna třetina nemovitostí a více než čtyřicet procent domácností. A navíc řada pojištěných klientů nemá dlouhodobě aktualizované pojistné částky, i proto zde vidím velký prostor pro další růst. Zajímavě do budoucna poroste také havarijní pojištění automobilů, protože růst ekonomiky generuje i prodeje nových aut.
* V bankovnictví probíhá i díky novým technologiím jakási revoluce, lze čekat něco takového v pojišťovnictví?
Dnes každý klient očekává přidanou hodnotu. V našem případě tou přidanou hodnotou jsou právě inovace. Důraz, jaký na ně klademe, potvrzuje i fakt, že v kategorii Pojišťovací inovátor soutěže Nejlepší pojišťovna jsme se v posledních třech letech vždy dostali s našimi produkty na medailové stupně. Z našich zásadních inovací jmenujme klientský portál myUNIQA nebo pojištění SafeLine, které zajišťuje asistenci jak při odcizení vozu, tak při nehodě. Digitalizace zpracování smluv nám umožnila výrazně zrychlit servis klientům – dnes již fungujeme jako bezpapírová firma. Podepíše-li klient smlouvu biometricky, tak do pojišťovny jde jen digitální kopie, nikdo nemusí smlouvu brát do ruky, skenovat a dále zpracovávat, smlouva přejde do systému automaticky. Technologie nám umožňují rovněž expresní zpracování jednoduchých škod. Stačí, když klient zavolá na naše call centrum, a škoda je do jednoho dne zlikvidována. Klient obdrží peníze na svůj účet obratem.