Výroba automobilů
PRAHA (tpk) - Rozšiřující se zájem o vozy s hybridním pohonem a větší podíl asijských výrobců na trhu. Takový bude letošní rok podle výsledků studie poradenské společnosti KPMG zveřejněné minulý týden, vyplývajících z dotazování 110 manažerů působících v automobilovém průmyslu po celém světě.
Automobily s hybridním pohonem stále více přitahují zákazníky, díky čemuž by se letošek mohl stát rokem hybridů. Po japonských automobilkách přicházejí s těmito modely Američané. Reálně o nich začínají dokonce uvažovat i evropští výrobci, přestože ti dosud preferovali vývoj úsporných dieselových motorů. Neméně významnou roli ale podle studie sehrají i levné vozy jako Dacia Logan. „Pro tento typ vozů existuje velký trh i v západní Evropě a podobných modelů přibyde,“ domnívá se jeden manažer.
Za posilováním asijských výrobců stojí především naděje vkládané do Číny. Manažeři nejenže předpokládají zvyšující se výrobu v zemi, ale očekávají rovněž rozvoj tamního exportu. Poptávka po nových automobilech by se na asijských trzích měla letos zvyšovat a na jejím uspokojování by měly kromě asijských značek nejvíce profitovat evropští výrobci.
Továrny rostoucí v Asii však znamenají i nadbytečnou kapacitu výroby. „I když se v Číně v roce 2007 prodá odhadovaných 3,1 milionu vozidel, bude pro jejich výrobu využito méně než 60 procent kapacit,” upozorňuje Mike Steventon, partner KPMG ve Velké Británii zodpovědný za problematiku automobilového průmyslu.
Dotazovaní manažeři však jeho obavy nesdílejí, což Steventon považuje za nejnebezpečnější výsledek studie. “Řada výrobců sice zavedla programy na snížení nadbytečných kapacit, ale zatím není jasné, zda budou postačující pro znovuzavedení rovnováhy poptávky a nabídky a posílení ziskovosti. Současný objem nadbytečných kapacit je navíc vyšší, než uvádějí dotazovaní. Zatím stále přesahuje 25 procent, přičemž snížení na dvacet procent by si vyžádalo zrušení kapacit pro výrobu více než čtyř milionů vozů,” tvrdí partner KPMG.
Průzkumu, který proběhl v říjnu a listopadu loňského roku, se zúčastnili evropští, američtí a asijští řídící pracovníci zastupující výrobu automobilů (23 manažerů), primární dodavatele (58) a ostatní dodavatelské firmy (29).
Co si myslí manažeři
Výsledky průzkumu Global Auto Executive Survey
- ztráty se nečekají, nejhorší byl rok 2003
- hlavním tématem odvětví je úspora paliva
- luxusní automobily čeká mírný pokles v prodejích
- severoameričtí výrobci nebudou podíl na světovém trhu ztrácet tak rychle jako dosud
- hlavní růst zisků přijde v letech 2006 a 2007
- Japonci, Korejci a možná i Číňané budou na trhu získávat
- vztahy se zaměstnanci se ustálily
Pramen: 2005 KPMG Global Auto Executive Survey