Menu Zavřít

NÁSTUPCE ÚSPĚŠNÉHO QUATTRA

5. 11. 2001
Autor: Euro.cz

Stepní vlk umí sám měnit svou výšku

Velkou pozornost vzbudil na Pařížském autosalonu koncept terénního automobilu značky Audi s názvem Steppenwolf. Vůz by mohl navázat na úspěchy Audi allroad quattro, které se prodává dobře především v Evropě. Stepní vlk je třídveřový čtyřmístný prototyp kompaktního auta pro silnice i terén, který nese zřetelné znaky firemního designu Audi. Je poháněný zážehovým šestiválcovým motorem o objemu 3,2 litru a úctyhodném výkonu 165 kilowattů, který se na kola obou náprav přenáší šestistupňovou manuální převodovkou. O rozdělování přenášeného výkonu mezi přední a zadní kola se stará elektronicky řízená spojka Haldex – ta zaručuje, že v okamžiku prokluzu předních kol se adekvátní část výkonu začne okamžitě přenášet na zadní kola. Dobrou trakci za obtížných podmínek dále zaručuje elektronická závěra diferenciálu EDS. V kritických situacích, kdy se jízda blíží ke hranici stability, zasahuje do činnosti brzd a motoru elektronický stabilizační systém ESP. Audi Steppenwolf dosahuje nejvyšší rychlosti přes 230 kilometrů v hodině a z klidu na stovku dokáže zrychlit za necelých osm sekund. Jednou z mnoha technických specialit konceptu je čtyřstupňové pneumatické odpružení kol, které vychází z technologie použité u quattra. Elektronicky řízené odpružení kol mění přitom svoji výšku ve čtyřech krocích v celkovém rozsahu šedesáti milimetrů. V nejnižší silniční poloze činí světlá výška vozu 163 milimetrů, v nejvyšší 223 milimetrů. Výška se přitom upravuje buď samočinně v závislosti na rychlosti jízdy, nebo manuálně tlačítkem na palubní desce. Dalším zajímavým prvkem prototypu je parkovací brzda – její elektronicky řízený elektrohydraulický systém využívá tlakového vedení a brzdových pístků kotoučových brzd zadních kol. Řidič auto zajišťuje pouhým stisknutím tlačítka na palubní desce – v tom okamžiku pustí hydraulické čerpadlo do okruhu zadních brzd kapalinu pod tlakem 80 barů a speciální jednocestné ventily zaručí, že tento tlak zůstává stálý. Po odbrzdění použije řidič stejného tlačítka. Z bezpečnostních důvodů dovolí elektronický řídící systém aktivaci parkovací brzdy pouze v okamžiku, kdy vůz stojí a je zapnuté zapalování. Steppenwolf se také snaží nabídnout svým potenciálním zákazníkům vysokou míru komfortu, na kterém si značka Audi tolik zakládá. Dominantními prvky interiéru jsou leštěný hliník a kvalitní kůže. Ta našla své uplatnění dokonce i na místě obvyklých podlahových koberečků. Posádka sedí ve výrazně anatomicky tvarovaných sedadlech, oddělená od sebe mohutným středovým tunelem. Přístup ke dvěma zadním sedadlům usnadňují široké dveře a speciální systém sklápění a posouvání předních sedadel, který se skvěle osvědčil již v Audi A3. Zavazadlový prostor je přístupný do strany odklápěcími zadními dveřmi, sklo zadního okna lze elektronicky zcela zapustit do dveří zavazadlového prostoru. Pod podlahou kufru je náhradní kolo, což by nebyla žádná zvláštnost, kdyby se nevysunovalo ve speciální elektricky ovládané zásuvce.

  • Našli jste v článku chybu?