Menu Zavřít

Naštvaní ptáci prorazili hranice

21. 6. 2012
Autor: Euro.cz

Finská firma Rovio se svou hrou Angry Birds dobyla svět a už si chystá další munici

Malý kulatý pták s hodně, ale hodně naštvaným výrazem vyletí z praku, aby rozbil konstrukci ze dřeva, kamení, skla i ledu a zničil prasata, která mu sebrala vejce. Hru Angry Birds zná snad každý majitel chytrého mobilního telefonu, tabletu nebo účtu na Facebooku.
Nadšené propagátory hra získala i mezi známými jmény. Vedle kupříkladu hollywoodské superstar Angeliny Jolie střílí naštvané ptáky z praku i bývalý americký viceprezident Dick Cheney, britský premiér David Cameron nebo spisovatel Salman Rushdie. Zdánlivě jednoduchá, ale o to návykovější hra už připoutala k dotykovým displejům přes miliardu lidí a dvacet milionů fanoušků na sociální síti překonala prakticky během chvíle. „O takovém úspěchu se nám ani nesnilo. Samozřejmě jsme se o něj snažili a tvrdě na něm pracovali, ale tohle si asi nedokázal představit nikdo,“ řekl týdeníku Euro šéf Rovia Mikael Hed v Monte Carlu na finále Světového podnikatele roku 2012 pořádaného poradenskou firmou Ernst & Young.

Naplánovaný úspěch

Angry Birds firmě vybudovali globální značku, která otevírá dveře nově chystaným projektům, s nimiž chce Rovio úspěch zopakovat. Firma existuje od roku 2003 a od té doby vypustila do světa několik desítek her. Naštvaní ptáci se objevili v roce 2009 a během následujícího roku si získali takovou popularitu, že všechny ostatní aplikace společnosti Rovio odsunuli do archivu. Úspěch ale nebyl dílem šťastné náhody, byl pečlivě propracovaný a podložený výzkumem.
„Začalo to, když přišel náš herní designér s obrázkem velmi hezkých, ale velmi rozčileně vypadajících ptáků. Těm postavičkám jsme úplně propadli, ale samotný herní koncept potřeboval ještě hodně práce. V té době jsme také provedli vlastní výzkum, jak postavit opravdu dobrou a úspěšnou hru,“ přibližuje Hed oblečený do rudé mikiny se stylovým obličejem jedné z postav hry.
Angry Birds začali obrázkem podobně jako například Hello Kitty. Nezaměnitelná kočička s mašlí začala svou kariéru v Japonsku v roce 1974 na plastové peněžence na drobné. Její podobizna od té doby dobyla globální trhy a prostřednictvím všech možných produktů a licencí přináší firmě Sanrio tržby přesahující miliardu dolarů ročně. Právě od ní získalo Rovio inspiraci pro svého hlavního hrdinu – jednoduchou, snadno zapamatovatelnou a rozpoznatelnou postavičku, která se dá využít prakticky pro cokoli. Zároveň se Finům povedlo charakter postavit tak, aby se neomezoval jen na lidi podezřívané z infantilních sklonů.
„V případě stavby hry jsme se zase dívali na Super Maria. Tahle legenda se už zhruba třicet let objevuje velmi úspěšně ve všech možných hrách, o něco méně úspěšně i v televizi a ve filmech,“ přibližuje další inspiraci Hed, jehož Angry Birds s postavičkou instalatéra sdílí jednoduchý příběh a prostředí, které nutí hráče zůstat u obrazovky co nejdéle.
Na pomyslném plánu úspěchu se daly postupně odškrtávat příležitosti pro vizuální stavbu značky, herní koncept, ale i licencování a možnosti pro výrobu doprovodných produktů od nálepek přes plyšové hračky, komiksy, knihy až k animovaným filmům a dalšímu marchendisingu. A tím by to nemělo skončit. „Velkým příkladem je pro nás třeba Disney. Také začínali s jednou postavičkou a postupně na to nabalovali další byznys,“ říká šéf Rovia s tím, že pro něj zůstává snem celovečerní film o naštvaných ptácích. Na setkání světových podnikatelů roku v Monte Carlu týdeníku Euro řekl, že oznámení zatím nechystá. Přiznal jen, že se „hodně věcí odehrává v zákulisí“, a odebral se k dlouhému rozhovoru s šéfkou jordánské společnosti Rubicon Holding Group, která aktuálně připravuje celovečerní 3D animovaný film Postman Pat. Vedle toho už ale Rovio vyrábí animované skeče pro kanál Nickelodeon a podle amerických médií najalo i Davida Maisela, bývalého výkonného producenta filmů, jako je Thor nebo Iron Man.

Naštvaný byznys

Rovio překročilo hranici producenta her pro mobilní telefony k plnohodnotné firmě zábavního průmyslu ve chvíli, kdy Angry Birds díky vyřešené rovnici na úspěch opustili prostředí jedné hry. Originální verze se dočkala dalších tří variací neustále doplňovaných o nové úrovně. Na výrobě zatím poslední z nich Angry Birds Space se podílela americká NASA. „Všechno to začalo vyměňováním zpráv na Twitteru. Jeden z kolegů odpověděl na nějaký komentář na kanálu NASA, což vedlo k otázce: Neměli bychom spolu něco udělat? A to pak spontánně vyústilo ve spolupráci. Pomohli jsme si vzájemně – oni nám s fyzikou pohybu ve vesmíru a my jim k popularizaci,“ popisuje Hed.
Podobných partnerství má Rovio více, vzájemně se využívají k propagaci třeba s finským výrobcem mobilů Nokia. Naštvaní ptáci se objevili v reklamách na mobilní operátory, ve speciálních reklamních verzích hry, ale třeba i na letadlech nebo na formulích F1. Producent hraček Mattel podle nich vyrábí deskovou hru. Přibývá atrakcí pro zábavní parky ve Finsku i v Číně, stejně jako tematizované obchody. Jen těch chce mít firma podle agentury Bloomberg v Číně brzy na 200 a během prvního roku na nich utržit na 100 milionů dolarů. Marchendising je v případě Rovia zodpovědný za 30 procent tržeb, které během loňského roku přesáhly 106 milionů dolarů a firma, která se z původních dvanácti zaměstnanců rozrostla na 224 lidí, čeká další významný růst i během letošního roku.

Roviu se pečlivá práce vyplatila, když se jí podařilo z firmy blízko bankrotu během několika málo let vybudovat společnost s hodnotou zhruba jedenáct miliard dolarů. Podobný úspěch si zažila i jedna z platforem, na níž Angry Birds běhají – sociální síť Facebook, která nedávno vstoupila na americkou burzu Nasdaq. K podobnému kroku se ale Rovio zrovna nehrne. Hed tvrdí, že firma nad budoucností samozřejmě uvažuje, ale pro vstup na burzu se ještě nerozhodla.

Facebooková mutace Angry Birds Friends je pro Rovio významným, i když ne nejvyšším zdrojem příjmů. Hlavní výhodou ale je, že jejím prostřednictvím může firma testovat chystané novinky a vylepšení pro všechny verze naštvaných ptáků. Vzhledem k tomu, že v jejím případě se vylepšení hry dostanou k uživateli rovnou, mohou se nevyvedené pokusy okamžitě zrušit. Osvědčené novinky pak putují i do mobilních verzí her, kde je aktualizace náročnější.

MMF24

Zbořené hranice

Jak Hed říká, jeho firma se od konkurence odlišuje právě schopností fungovat napříč obory, rychle se učit novým věcem a být v nich úspěšná. To by si Rovio chtělo ověřit i na nové značce, pro niž si maluje budoucnost nalinkovanou podle úspěšně naštvaných ptáků. Brzy by měla být spuštěna nová hra s názvem Amazing Alex. Půjde o podobně strategické puzzle, jen místo boření bude muset hráč stavět různé konstrukce, aby se mu podařilo splnit úroveň. Nejde o úplně nový nápad geniálních Finů, ale do stylu Rovia předělanou hru Casey’s Contraptions, kterou pro iPady vyvinula společnost Snappy Touch and Mystery Coconut Games a tvůrci naštvaných ptáků ji odkoupili.
„Celá hra se točí okolo zvídavého kluka Alexe, který rád staví zařízení z běžně dostupných věcí. Bude to velmi zábavná hra, která má podobně jako Angry Birds potenciál zaujmout každého. Doufáme, že se nám z ní podaří vybudovat další velmi silnou značku, která se neomezí jen na hry,“ přibližuje Hed vizi budoucnosti.
Kvůli plánům na zbytek roku, který má přinést řadu nových produktů, ale i inovací z ptačího hnízda, odmítá Mikael Hed přesně odhadovat růst tržeb a zisků Rovia. Rozhodně ale nespoléhá jen na jednu kartu. Stejně jako jeho samotného pořád ještě neomrzelo hrát Angry Birds, nemá zaječí úmysly ani v případě dalšího vedení Rovia. Tvrdí o sobě, že ho baví jakýkoli byznys v zábavním průmyslu a budování úspěšného podnikání, nové působiště ale nehledá.
„V Roviu máme pořád ještě co dělat. To je také výhoda naší firmy, máme možnost dělat prakticky cokoli si usmyslíme. Zkoušíme spoustu věcí. Pokud náhodou přijdeme na nějaké produkty, které se nehodí do portfolia Rovia, uděláme z nich spin-off firmy. Ale teď se nám pořád daří spojovat všechno do jednoho balení pod naší značkou,“ pochvaluje si.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).