Napadlo vás někdy, že by bylo vhodné pořídit si vlastního řidiče? Ne, vážně. Patrně si říkáte, že mít šoféra je projevem téměř orientálního nevkusu a že „se to nehodí“, pokud nejste alespoň předseda představenstva firmy s tisíci zaměstnanci a miliardovým obratem. Ušetřený čas a nervy se ale mohou hodit i šéfovi středního podniku a fakt je, že ve srovnání s měsíčními náklady na slušné služební auto není plat šoféra nijak zásadní položkou. Chce to jen najít správnou záminku – třeba novou generaci Audi A8 v provedení L jako Lang.
Třináct čísel k dobru
Standardní Audi A8 (pro lidi, kteří se nezbavili plebejských návyků a dosud řídí sami) je při délce 5137 mm delší než BMW řady 7 i Mercedes-Benz třídy S. Rozhodně tedy nehrozí, že byste se na zadních sedadlech museli tísnit s koleny skrčenými pod bradou, ale prodloužená verze přidává dalších třináct centimetrů. Designérům se povedlo protáhlou kabinu a obrovité zadní dveře zamaskovat tak šikovně, že na pohled působí „elko“ jen o málo těžkopádněji než krátký model.
Zato uvnitř nejste na pochybách ani okamžik. Možná bude chvíli trvat, než se váš nový řidič naučí nebouchat těžkými dveřmi (nechcete-li se v dobré společnosti ztrapnit, nikdy si nezavírejte dveře sami!), nýbrž je pouze jemně přisunout a zbytek nechat na tichých motorcích servomechanického dovírání (18 038 Kč včetně DPH). Na čestném místě vpravo vzadu si může i dospělý muž pohodlně přehodit nohu přes nohu. Co dalšího můžete provádět, závisí kromě diskrétnosti řidiče zejména na tom, zda jste si připlatili za paket samostatných zadních sedadel (111 726 Kč). Ten obsahuje dvě navýsost komfortní, všestranně polohovatelná křesla, čtyřzónovou elektronicky řízenou klimatizaci, elektrické roletky v oknech a také elektrické seřizování pozice sedadla spolujezdce zezadu – to když potřebujete vytrestat neposlušného bodyguarda skřípnutím kolen o palubní desku.
Jakmile konečně vyzkoušíte všechny elektromotorky a naleznete optimální pohodlí na svém královském trůnu (který se autorovi této rubriky jeví pohodlnější než v ekvivalentním BMW 750iL i Mercedesu S 500 L, ale vaše záda mohou mít jiný názor), možná se ve vás hne struna solidarity a zalitujete, že se stejnému komfortu netěší rovněž zástupce pracující třídy na levém předním sedadle. To vás jistě šlechtí, nicméně zásobu altruismu si můžete ušetřit na příští jednání se zástupci odborové organizace ve vašem podniku. Zmíněný paket zadních sedadel lze pořídit výhradně v kombinaci s paketem komfortních předních sedadel (62 061 Kč), která lze elektricky seřídit na 22 různých způsobů, zatímco vám jich musí stačit dvanáct. A pak že se dneska mají zaměstnanci špatně.
Pravda, jsou tu jistá omezení. Šofér se musí věnovat práci, za kterou je placen, zatímco vy se můžete bavit sledováním televize nebo filmu na velké a kvalitní obrazovce „zábavního systému“ pro zadní sedadla (102 985 Kč). Patrně se ale příliš nemýlíme, když se budeme domnívat, že většinu času stejně strávíte s diářem na kolenou a telefonem u ucha, protože na všechnu tu příplatkovou výbavu se koukáním na filmy nevydělá. A kromě toho má řidič k dispozici zdroje zábavy dost atraktivní na to, aby vám nemusel závidět.
Dokonalý osmiválec
A8 je sice k dispozici s pěti různými motory, ale ani vrcholný dvanáctiválec o objemu 6,3 litru není pro luxusní limuzínu tak doporučeníhodný jako fantastický naftový osmiválec 4,2 TDI. Vedle neskutečné síly (800 Nm už od 1750 ot./min) a obrovského akčního rádia (cca 800 až 1000 km na jednu nádrž) se vyznačuje i přednostmi, které jsou u turbodieselů přinejmenším neobvyklé, totiž plynulým zátahem a vynikající kulturou chodu.
Prodloužená a luxusní výbavou naložená A8 váží dvě a půl tuny, ale stačí zvednout oči od diáře, utrousit směrem dopředu pokyn „rychleji“ – a krajina za oknem najednou ubíhá okolo dvoustovkou. Zajímavé přitom je, že v tempu německé dálnice působí A8 kultivovaněji než v rychlostech okolo 130 km/h, kdy je jinak příkladná akustická pohoda na palubě narušovaná slyšitelným hlukem pneumatik. S rostoucí rychlostí však jednotlivé zdroje hluku splynou do méně rušivého svištění a také vzduchový podvozek zvládá vysoké tempo graciézněji než pomalé kličkování rozbitými ulicemi českých měst.
A když se začne klikatit i silnice za městem? Pak možná dovolíte řidiči přepnout z komfortního jízdního režimu na dynamický. V něm kromě samotného odpružení ztuhne také řízení, zatímco motor i osmistupňová samočinná převodovka získají na důraznosti, a dokonce i bezpečnostní pásy se přitáhnou k tělu pevněji. Motorizace 4,2 TDI má vedle pohonu všech kol rovněž sportovní zadní diferenciál, který v dynamickém režimu účinně pomáhá autu zatočit, a jakkoli limuzína této velikosti nikdy nemůže mít hravost malého sedanu, ovladatelnost je více než přesvědčivá. Dokonce natolik, že čas od času, když se zrovna nikdo nebude dívat, možná vystrnadíte řidiče z jeho pracovního místa a rádi se svezete kousek sami. Vždyť vpředu se přece jenom naskýtá více příležitostí obdivovat vyhlášené silné stránky Audi, jako je do detailu propracovaná ergonomie i těch nejmarginálnějších ovladačů nebo dílenské zpracování, o kterém je zbytečné mluvit – to se musí zažít na vlastní zrak, sluch, čich a hmat.
Svody příplatkové výbavy
Zásadnější nevýhodu má Audi A8 L jedinou, a ta je společná všem limuzínám nejvyšší třídy: pokud si chcete užít všechny možnosti, které tato kategorie nabízí, nedoplatíte se. Kromě již zmíněných prvků příplatkové výbavy měl testovaný exemplář ještě například paket asistenčních systémů (jízda v pruzích, adaptivní tempomat, hlídání mrtvých úhlů atd.) za 78 987 Kč, navigační a komunikační systém MMI za 81 808 Kč, LED světlomety za 50 777 Kč a další milé drobnosti, které vytlačily cenu tohoto konkrétního kusu na 3 402 999 Kč. A to prosím stále chyběla masážní sedadla nebo audio systém Bang & Olufsen! Inu, vytváření nových pracovních míst v této těžké době si žádá oběti…
Plusy
+ opulentní luxus na palubě
+ impozantní osmiválec TDI
+ skvěle provedené detaily
+ „neluxusní“ spotřeba
Minusy
- pneumatiky jsou slyšet víc, než by být měly
- zdravotní a sociální pojištění pro řidiče
Audi A8 4.2 TDI L
Cena 2 569 300 Kč Motor přeplňovaný V8 TDI 4,2 l, 258 kW, 800 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 5,6 s Nejvyšší rychlost 250 km/h (el. omezena) Spotřeba 7,8 l/100 km