Francouzská automobilka Citroën uvedla minulý týden na trh svůj nejnovější model s názvem C 5, který je podle konstruktérů návratem k legendárním typům dvacátých let. Jedná se o vůz střední třídy, který se bude prodávat ve dvou karosářských verzích – jako sedan a kombi. Podle výrobce je určen pro náročnou klientelu, která chce spojit francouzskou noblesu s nejmodernějšími technologiemi. Ceny vozu se v České republice pohybují mezi 625 000 a 1 040 000 korunami.
Karosářsky na půl cesty. Co se týče karoserie, měl C 5 vyjít z úspěšných modelů Citroënu, které jsou dnes už dávno mezi veterány. Zdařilo se to však jen částečně. Přední část se liší od klasických sedanů volbou proporcí, především čistou linií s nepatrnými předěly mezi oblouky kapoty a čelním sklem. Design podtrhávají protažené velkorozměrové světlomety, které zvýrazňují masku chladiče s nezbytným dvojitým šípem. Tato kreace dává vozu „tvář Citroe¨nu , ale jinak se o mnoho neliší od současného trendu zakulacených karoserií, kvůli kterému jsou auta různých značek téměř k nerozeznání podobná.
O něco lépe je na tom záď automobilu, která je nápaditá a dává znát, že patří do světa komfortu, řádu a prostoru. Zavazadlový prostor má vzhled klasického cestovního kufru: přechod mezi vnitřním prostorem a místem pro náklad je velmi zřetelný. To ale konstruktérům nebránilo přisoudit modelu C 5 zadní výklopné dveře, kterými se do auta vejdou objemnější náklady než do ryzího sedanu. Celkově se auto vyznačuje poměrně dlouhým rozvorem a širokým rozchodem, které reprezentují dynamiku, sílu a robustnost.
Robotický podvozek. Hlavní předností Citroënu C 5, na kterou výrobce spoléhá, ale není ani tak ladný tvar karoserie, jako bohatá technologická výbava. Nejočekávanější novinkou je bezesporu takzvané hydro–pneumatické, mikropočítačem řízené odpružení podvozku. To dokáže automaticky a plynule reagovat na změny v rychlosti jízdy a stavu i charakteru vozovky až téměř třícentimetrovými změnami světlé výšky. V mimořádných situacích, jako třeba při jízdě ve sněhu a v blátě nebo nakládání těžkých předmětů, je možné světlou výšku změnit až o čtyři centimetry.
Nový Citroën své potenciální zákazníky zaujme také řadou technických, ergonomických a elektronických řešení, jejichž smyslem je zvýšení pohodlí a bezpečnosti posádky. Je to například automatické sklápění vnějších zrcátek při uzamčení vozu nebo jejich rovněž samostatné orientování na chodník při couvání. Řidič ocení systém varující před překážkou za vozidlem či automatické zapínání stěračů při prvních kapkách deště. Také reflektory se samy rozsvěcují při poklesu intenzity světla.
Na český trh přicházejí sedany C 5 se třemi stupni výbavy a šesti zážehovými i vznětovými motory s obsahem válců od 1,8 do tří litrů a výkony od 110 do 210 koní. Mezi nimi jsou dva zcela nové pohonné agregáty – benzinový dvoulitr s přímým vysokotlakým vstřikováním paliva o výkonu 143 koní a naftový 2,2 litru o výkonu 136 koní. Také verze kombi se bude prodávat se zážehovým i vznětovým motorem, přičemž nejhospodárnější provoz slibuje dvoulitrový diesel.