Menu Zavřít

Návrat státních plánovačů

20. 3. 2002
Autor: Euro.cz

(EURO 9/2002)

MM25_AI

Dopis uveřejněný v týdeníku EURO 10/2002 vznesl některé otázky, týkající se elektrárenské společnosti ČEZ a její produkce. Rád bych na ně v krátkosti reagoval.
Pan Kapička má naprostou pravdu, že ačkoliv ČEZ svou produkci uvedením Duhové energie zlevnil, většina spotřebitelů to nepocítila. Je to proto, že ČEZ není dodavatelem energie koncovým zákazníkům, a nemá tedy možnost koncovou cenu nijak ovlivnit. Její výši určuje Energetický regulační úřad především na základě podkladů od nezávislých regionálních distribučních společností. ČEZ nicméně záleží na tom, aby se efekt jeho nízkých výrobních nákladů mohl příznivě projevit i na cenách elektřiny pro koncové spotřebitele, proto vítá rozhodnutí vlády o připojení distribučních společností k ČEZ.
Z různých stran se nyní ozývá, že se tímto spojením vytváří monopol na trhu s elektřinou. Je však třeba si uvědomit, že ČEZ svými výrobními zdroji pokrývá jen 59 procent tuzemské spotřeby elektrické energie, a také to, že trh s elektřinou se od začátku letošního roku postupně liberalizuje. Zhruba 70 největších českých podniků (jde o cca 30 procent tuzemské spotřeby) si již nyní může svobodně vybrat svého dodavatele elektřiny a v roce 2006 budou toto právo mít všichni odběratelé, včetně domácností. Bez ohledu na to, k jaké distribuční síti jsou připojeni a komu tato síť patří, protože distributor je ze zákona povinen elektřinu „dopravit“ za regulovaný poplatek.
Na straně výroby je navíc náš trh otevřen zcela, protože i distribuční společnosti si již mohou volně vybrat, od koho elektřinu koupí. Energii dodává řada nezávislých výrobců a kdokoliv ji také může do České republiky bez významnějších omezení dovážet – není přitom zatížen žádnými poplatky (které jsou v jiných zemích běžné) a nenese ani zodpovědnost za stabilitu naší elektrizační soustavy. ČEZ se již nyní pohybuje na konkurenčním trhu, který vyvolává vysoký tlak na další snižování nákladů a růst produktivity – ta se v poslední době v ČEZ zvýšila o 40 procent.
Účelem reklamy na Duhovou energii, o níž se pan Kapička zmínil, je představit spotřebitelům novou značku, pod kterou ČEZ svou produkci nabízí a dále bude nabízet. Proces zavedení značky bývá zdlouhavý, proto jsme svou reklamní kampaň zahájili již nyní. Spotřebitelé navíc doposud nebyli zvyklí vnímat elektřinu jako zboží, které má své charakteristiky a které je možno si svobodně vybírat. Také toto má reklamní kampaň vysvětlit.
ČEZ je si je stejně jako jiné významné firmy vědom svého morálního závazku vůči společnosti, ve které působí. Proto také již od svého vzniku sponzoruje nejrůznější projekty v oblasti zdravotnictví, školství, kultury i dalších. Celková částka na tyto aktivity činí za dobu existence ČEZ více než 1,6 miliardy korun.
Závěrem ještě k poznámce pana Kapičky ohledně hospodářských výsledků ČEZ: Nikdy jsme netvrdili, že se bude opakovat výborný loňský výsledek. Naopak jsme uvedli, že především kvůli odpisům jaderné elektrárny Temelín, která bude letos zprovozněna, bude v tomto roce zisk nižší.
Ladislav Kříž, tiskový mluvčí ČEZ
(krizxl1.hsp@mail.cez.cz)

  • Našli jste v článku chybu?