Klasickou výrobní halu s desítkami zaměstnanců v bílých pláštích a se síťkou na hlavě byste v zadním traktu oprýskaného areálu v Uhříněvsi hledali marně. Hipsterský interiér se zaparkovanými jízdními koly, kytarou nebo herní konzolí připomíná spíše sídlo nějakého nadšeneckého technologického startupu. „Právě budujeme své vlastní 3D studio. Rozhodli jsme se, že všechny reklamy si budeme dělat sami ve 3D,“ popisuje Jakub Krejčík další zvláštnost, pro kterou ostatní potravinářské firmy obvykle nemají potřebu.
Krejčík založil spolu Markem Humplem a Grigorym Vyatkinem Heaven Labs před necelými čtyřmi lety. Jejich myšlenkou bylo uvést na trh produkt, který by obsahoval veškeré pro život potřebné látky, a naopak neskrýval nic, co lidské tělo nepotřebuje, nebo mu dokonce škodí. A tak vznikla Mana, nejdříve v prášku, později i jako nápoj.
Gorila ve vesmíru
Nestandardní byla i cesta Many k zákazníkům. Zpočátku byla dostupná pouze přes internet, zato však prakticky celosvětově. Vedle vlastního e-shopu je Mana k mání nejen v tuzemské Alze, ale i největším světovém online obchodu Amazon.
Minipivovary: Česko má novou turistickou atrakci
Díky intenzivnímu a promyšlenému marketingu na sociálních sítích se společnosti Heaven Labs podařilo vybudovat komunitu věrných zákazníků, až fanoušků. Symbolem firmy se stala originální gorila v kosmonautském skafandru. Loňský obrat ve výši 87 milionů korun je sice relativně malý, každým rokem se však zvyšuje na dvojnásobek.
Až letos se zakladatelé rozhodli otevřít i tradičním kanálům v podobě kamenných obchodů. Od února je výrobek k dostání v hypermarketech Globus a síti nádražních prodejen Relay. Od té doby lze v okolí velkých dopravních uzlů opravdu spatřit lidi s malou bílou tetrapakovou krabičkou Mana v ruce. Podle manažerky Globusu Jany Thompsonové trefila Heaven Labs ducha doby. Poptávka po alternativních výrobcích, jako je veganská nebo bezlaktózová strava, roste až o 40 procent ročně. A do tohoto trendu Mana zapadá.
Do vesmíru. Podle spoluzakladatele Heaven Labs Jakuba Krejčíka obsahuje Mana všechny pro tělo potřebné látky.
„Čím dál více se prodávají rychlé svačiny v podobě tyčinek, krekrů a nápojů. Alternativní strava je dnes natolik rozšířená, že zákazník nechce o toto pohodlí přijít, ať už je v jakékoli situaci. Tento trend odráží i velký zájem o Manu, která plní potřebu zákazníků třeba na cestách nebo v časově náročných zaměstnáních,“ míní Thompsonová. Poptávka v řetězcích firmu Heaven Labs překvapila. Musela na čas stopnout vlastní online prodej, aby byla schopna uspokojit objednávky obchodníků. Na druhé straně to ukazuje, že zakladatelé zkoušejí novinky trochu metodou pokus-omyl. „V podstatě jsme žádnou strategii neměli. Nikdy jsme se neřídili žádným ekonomickým kalkulem, řekli jsme si prostě, chceme vlaková a autobusová nádraží a letiště, a tak jsme začali spolupracovat s Relay,“ vysvětluje Krejčík.
Strava pro kryptoanarchisty
Sešlo také z avizované výroby ve Španělsku a zatím neodstartovala ani expanze do USA, byť na ní v Uhříněvsi stále pracují. Naopak firma využila situace a zřídila zahraniční pobočku v německém Hannoveru, odkud dnes obsluhuje tamní více než 80 milionový trh.
Čtěte: Superpotraviny místo hamburgerů. Fastfood prochází revolucí
Spojila se kvůli tomu s mladým německým podnikatelem venezuelského původu Ricardem Ferrerem Riverem, který si udělal jméno v oblasti kryptoměn a dnes je německými médii často citovaným expertem na téma bitcoin a spol. Tedy právě člověkem, který zcela zapadá do zákaznické komunity Many. Rivero zároveň stojí za projektem hannoverského coworkingového centra Hafven, kde si firma Heaven Labs zřídila svou německou základnu.
„V Německu prodáváme přes Amazon a náš e-shop, do budoucna bychom to ale chtěli rozšířit stejným způsobem jako v Česku. Relay i Globus jsou v Německu velmi silné, takže je to dalším logickým krokem,“říká Krejčík. V druhé polovině roku by pak měla následovat zmíněná expanze do USA, kvůli které uvažuje Heaven Labs poprvé i o externím financování.
Dále čtěte: