Menu Zavřít

Nebezpečná loterie, nebo geniální tah? O investicích do turistických startupů v éře covidu píše Ciffra z Depo Ventures

5. 4. 2021
Autor: Depo Ventures
  • V důsledku přetrvávající pandemie se odvětví globálního turismu podle předběžných odhadů propadlo až o 90 procent

  • I na současné situaci se však dá najít spousty pozitivního. Celý sektor získal čas na dlouho potřebnou restrukturalizaci, díky níž dostanou příležitost subjekty sázející na využití moderních technologií

  • V budoucnu by měli uspět ti, kteří se naučí poskytovat svým klientům nikoliv jednu, ale hned několik služeb zároveň. A to nejlépe tak, aby si mohl zákazník-turista zařídit vše z jednoho místa najednou


Michal Ciffra je spoluzakladatelem investiční platformy Depo Ventures, která spravuje investiční fond a sdružuje síť andělských investorů. Zároveň několik let působí jako analytik a konzultant zaměřený na oceňování podniků a fúze a akvizice (M&A). V komentáři pro Euro.cz se zamýšlí nad rizikovostí investic do digitalizace v turistickém ruchu –  tedy jednoho z odvětví, které byly pandemií zasaženy nejhůře.

Při ohlášení první karantény jsem upřímně čekal, že společnost z našeho portfolia – cestovatelskou platformu SmartGuide – do tří týdnů čeká bankrot. Jenže to se nestalo a už na podzim jsme každý měsíc násobili výnosy dvakrát. Co se to děje v cestovním ruchu a má do něj v tuto chvíli smysl investovat?

Navzdory tomu, že pandemie měla a má skutečně drtivý efekt (podle předběžných odhadů se turismus příjmově propadl až o 90 %), jde jen o změnu krátkodobou. Cestovatelský průmysl již léta prochází daleko rozsáhlejší revolucí. Řada společností v posledních letech odpadla, protože nebyly dostatečně konkurenceschopné. Struktura trhu se už delší dobu mění ve prospěch firem a startupů, které jsou inovativní, digitalizují a jdou naproti novým potřebám zákazníků.

Kupříkladu jedna z nejstarších cestovních kanceláří na světě, Thomas Cook, v roce 2019 zbankrotovala po více než 150 letech činnosti. Stal se z ní bohužel byrokratický moloch, který doplatil na byrokracii a nepřizpůsobil se aktuální době. Pandemie pak jen potvrdila, co už víme dávno: že digitalizace je skutečně klíčem k úspěchu na současném cestovatelském trhu. 

A když mluvím o digitalizaci, mám na mysli digitalizaci celkovou, od akvizice turistů přes poskytované služby až po platební možnosti a navázání na digitální komunitu. Řada turistických destinací a atrakcí si také v reakci na nové pořádky začala digitální řešení pořizovat, aby jim pomohla s oslovením nových turistů. Potřeba digitální akvizice byla najednou obrovská. 

SmartGuide vycítil příležitost

Když jsem loni v březnu slyšel první zprávy o lockdownu, očekával jsem, že do tří týdnů bude konec i se SmartGuide – aplikací, která proměňuje telefony v osobní audioprůvodce. I zakladatelé projektu jasně chápali, že pro spoustu firem v byznysu bude situace likvidační. 

Ale k tomu nedošlo. Místo rezignace okamžitě škrtli 70 % nákladů a začali prioritizovat. Proběhla i změna byznys modelu, ten se z koncových zákazníků přeorientoval na samotné destinace a atrakce. SmartGuide jsme začali prodávat jednotlivým destinacím jako řešení, které jim digitalizuje služby a pomůže navázat vztah s turistou. Pomáhá i v rámci bezpečného styku v době covidové, kdy má každý turista v kapse svého digitálního průvodce. 

Atrakce totiž nestoply činnost, jen se musely přeorientovat na lokální turismus. V době, kdy nebylo možné poznávat zahraničí, lidé poznávali Česko. Dopadlo to tak, že jsme každý měsíc na podzim znásobili obraty dvakrát. 

Jaké startupy mají šanci na úspěch

Pandemie zasáhla nejvíce společnosti závislé na transakcích od turistů. Oblíbené cestovatelské platformy jako Airbnb či GetYourGuide nebo třeba české Kiwi.co musely propouštět. Ale nebojím se, že by nepřežily, pokud budou mít zdravé finanční řízení. Tyto platformy již dnes spoluvytváří podstatnou část digitální turistické infrastruktury, navíc za nimi stojí silní investoři. Zároveň už se ale pomalu stávají řešeními minulé generace (nazýváme je projekty turismu 2.0) – vznikly kolem roků 2009, 2010. Jsou už podobně zastaralé jako vše, co dříve bylo na bázi telefonů, excelů a úředníků (turismus 1.0).

Dnešní a budoucí velikáni už se nebudou zabývat částečnými potřebami. Očekávám, že trendem bude jejich konsolidace a že ti nejlepší budou schopni pokrýt více služeb najednou. Včetně tvorby online komunity, která se ukazuje jako velký trend a podstatně zvyšuje angažovanost. Dnes hledáme řešení toho, kdo vytvoří monopol – nástroj, který bude kompletně navádět turistu po neznámé destinaci, aby nemusel plánovat, aby měl k dispozici komunitu a vše zaplatil a objednal na jednom virtuálním místě. To samozřejmě souvisí s napojením různých fintechových služeb.

Na letišti v Dubaji stačí ukázat místo pasu oči. Díky umělé inteligenci
Přečtěte si také:

Na letišti v Dubaji stačí ukázat místo pasu oči. Díky umělé inteligenci

Do rozvoje cestovatelského průmyslu vstupuje také téma ekologie a dopadu na životní prostředí, snaha o eliminaci problému tzv. overturismu. A po technologické stránce je to pak obrovský rozvoj rozšířené a virtuální reality (AR, VR), které umožňují umocnění zážitku. Tradiční cestovatelské kanceláře by se teď měly zamyslet nad tím, jestli ukončí činnost, nebo zda půjdou právě cestou nových trendů. Jinak mohou brzy dopadnout stejně jako Thomas Cook.

Investovat, nebo počkat?

Příjemným překvapením loňského roku bylo, že investice do technologických startupů oproti předchozím rokům nijak významně neklesly, dostaly se zhruba na 70–80 % čísel z roku 2019. V kapitálovém světě jsou totiž tyto krize vnímány jako příležitost. Chytří investoři jsou hladoví a vědí, že mají vyjednávací výhodu. Zároveň jsou schopni vycítit příležitost. Řada investorů se samozřejmě začala obávat, některé investice se na čas úplně zastavily (proto ten propad). To se týkalo zejména turistických a gastro startupů. Dodnes cítíme, že se investoři turismu trochu bojí. Těch osvícených, kteří správně vidí turismus jako trh s obrovským potenciálem, je málo. Zpravidla se jedná o fondy rizikového kapitálu výhradně zaměřené tímto směrem.

Investoři teď nicméně mají unikátní příležitost poznat budoucí lídry travel industry. Viděli jsme, že právě projekty jako SmartGuide uměly využít situace. Každý investor má jedinečnou šanci nahlédnout, jak se který startup s touto obrovskou výzvou popere. Pakliže dobře, je to jasný indikátor, že má před sebou vítěze svého investičního portfolia. Praxe nám ukázala, že se vyplatí vsadit na silný tým s hromadou zkušeností v kapse, který nezpanikaří a umí okamžitě nabídnout konstruktivní řešení. Pro investory je také důležité adresovat vývoj odvětví, nezajímat se o řešení typu dalšího Bookingu či Airbnb. Je potřeba hledat něco nového a svěžího. Nejde už ani o turismus 2.0, ale turismus 3.0, který je daleko komplexnější.

EBF24

A hlavně je důležité se nebát. V cestovním průmyslu nyní leží obrovská investiční příležitost. Pokud věříme, že covid jednou zmizí, věříme také v budoucnost turismu. Je jen potřeba si umět představit, v jaké formě bude mít šanci na úspěch.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).