Menu Zavřít

Nebezpečný mexičan

13. 7. 2020
Autor: Euro.cz

Nové SUV od Mercedesu vstupuje do boje o zákazníka vyzbrojeno až marnivým prostorem, solidní technikou a vstřícnou cenou. Konkurence z něj nebude mít lehké spaní

Když Mercedes zhruba před rokem odhalil podobu nového sedmimístného SUV jménem GLB, zamotal tím hlavu nejen nám novinářům. Sedm sedadel na platformě MFA2, určené primárně pro kompaktní vozy, jejímž „ústředním“ modelem je nevelká třída A? Přesně tak.

Podobně jako notoricky známá platforma MQB koncernu Volkswagen dává MFA2 konstruktérům dříve nevídanou fl exibilitu. Na společném technickém základu tak může stát kompaktní hatchback, stylové „čtyřdveřové kupé“ i rodinné SUV, které se v některých rozměrech vyrovná Škodě Kodiaq. A to už je nějaký kus auta.

Konkrétně je třída GLB (interní označení X247) o pouhých pět centimetrů kratší, o pět centimetrů užší a dva centimetry nižší než Kodiaq, rozvor náprav má však o čtyři centimetry delší! Nebo ještě jinak: o čtvrt milionu dražší GLC nabízí jen 15 mm „železa“ navíc.

Kromě samotných rozměrů přispívá k nečekaně dospělému dojmu také design, kompaktní SUV působí trochu jako zmenšená třída GLS. Fanoušci možná ocení hranatý profil blatníků, který do tvarosloví stuttgartských SUV pronikl před lety s již neexistující třídou GLK. Tedy stuttgartských… Třída GLB se ve skutečnosti vyrábí v mexickém městě Aguascalientes, pro čínský trh pak v Pekingu.

Prostoru víc než v kodiaqu

Netypický poměr délky karoserie a rozvoru se odráží v neobvyklých prostorových poměrech. Místo vzadu je až nevyužitelné.

Za řidičem průměrné postavy zůstává až marnivých 35 cm prostoru pro nohy, to je ještě o pět centimetrů více než v Kodiaqu. A i když se druhá řada sedadel posune zcela vpřed, stále zůstane 21 cm, což je hodnota zhruba na úrovni Mondea. V případě sedmimístné varianty je taková rozmařilost namístě, poskytne totiž dostatek prostoru před koleny cestujícím ve druhé i třetí řadě. My jsme ale testovali pětimístný model, v němž taková nadílka podélného prostoru poněkud ztrácí smysl. Tím spíše, že jako v limuzíně si určitě připadat nebudete. Dílem kvůli plochým sedadlům s poměrně krátkým a nepřirozeně vodorovným sedákem, ale zejména kvůli omezenému prostoru pro lokty.

Na šířku totiž GLB svůj kompaktní původ nijak nezastírá. Vzadu je o sedm, vpředu dokonce o osm čísel užší než boleslavský medvěd. Už řidič průměrné postavy je zleva utiskován dveřmi, zatímco pravý loket mu div nepřepadává přes okraj loketní opěrky.

Za prostorem pro cestující zbývá už nijak překvapující, stále však bohatě dostačující prostor pro zavazadla.

Pětimístný model má kapacitu 568 litrů v základní konfiguraci, respektive až 1755 po sklopení druhé řady sedadel.

Praktičnost zvyšuje polohovatelná podlaha.

Poslouchá na slovo. i česky

Design interiéru navazuje na stávající kompaktní modely Mercedes-Benz.

Palubní desce tak dominuje už dobře známá kombinace samostatně stojícího širokoúhlého displeje a kruhových ventilačních otvorů, stylizovaných do podoby leteckých motorů. Od naprosté většiny podobně velkých SUV se GLB, potažmo všechny příbuzné modely, odlišuje konceptem ovládání. I zde můžete patlat prstem po displeji, pokud na tom neodbytně trváte. K dispozici je však také neporovnatelně ergonomičtější touchpad na středové konzole, z principu mnohem vhodnější k obsluze za jízdy. A ještě je tu třetí možnost – kombinace tlačítek a dotykových plošek na volantu. Potěší také kompletně tlačítkový ovládací panel klimatizace i ergonomicky nedostižné ovládání hlasitosti kolečkem. Na výběr máte hned dvě, na volantu a středové konzoli. Obě jsou navíc aretovaná. O takovém starosvětském luxusu si majitelé nejnovějších škodovek a volkswagenů mohou nechat jen zdát. Na rozdíl třeba od nového Golfu velmi spolehlivě funguje také ovládání hlasem v češtině.

Jen trochu se zhoupnout

Nabídku motorů tvoří různé varianty čtyřválcových motorů, završené sportovním modelem AMG 35. My jsme testovali diesel ze středu nabídky, GLB 200d s pohonem všech kol 4Matic a samočinnou převodovkou 8G-DCT. Motor se svým projevem, dynamikou a koneckonců ani nominálními parametry nijak nevymyká obvyklému standardu dnešních dvoulitrových turbodieselů. Což neplatí o převodovce. Osmistupňová dvouspojková skříň pracuje s jemností hodnou konvenčního automatu, přitom však řadí rychle, přesně a bez prokluzování, jímž jinak trpí prakticky všechny dvouspojkové převodovky mimo koncern VW. Tohle se opravdu povedlo! Stejně jako podvozek.

Patrně vzhledem k rodinnému zaměření vozu se ladiči Mercedesu oprostili od „sportovních“ ambicí, jejichž důsledkem bylo až nesnesitelně jankovité chování mnoha dřívějších kompaktních modelů značky. Třída GLB se tak nese po českých silnicích s poklidnou grácií, tu a tam si dovolí i trochu se zhoupnout, přitom ale bez protestů zvládá i velmi dynamický způsob jízdy. Mezi auty srovnatelné velikosti a zaměření rozhodně patří k těm úplně nejlépe jezdícím. Pohon všech kol posílá dozadu maximálně 20 procent v normálním režimu, 30 ve sportovním a až 50 procent, pokud si v menu vyberete „off-road“. GLB ale samozřejmě žádný teréňák není, mějte to na paměti.

Medvěd za mega

Pravidelní čtenáři motoristických titulů z portfolia vydavatelství Mladá fronta by jistě potvrdili, že v testech vozů prémiových značek prakticky bez výjimky nastává důrazné „ale“, jakmile přijde řeč na cenu. Kompaktní sedmimístný Mercedes nicméně dokáže příjemně překvapit i v tomto ohledu.

Ceny začínají na překvapivých 880 880 korunách za benzinový model GLB 180 s předním pohonem. GLB 200d stojí 949 tisíc, s pohonem všech kol pak milionovou hranici přeleze o sedm tisíc. To je cena v podstatě na úrovni Kodiaqu s ekvivalentním motorem a pohonem.

Oproti němu sice dostanete méně místa na šířku, ale prémiovější interiér, lepší ovládání a koneckonců také punc značky budou pro mnohé zájemce pádnými protiargumenty.

bitcoin_skoleni

O autorovi| Jiří Červenka, cervenka@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?