Claims Adjusters radí poškozeným, jak získat od pojišťovny náhradu škody
Výrobci betonových tvarovek Betona.Pres vyhořela tovární hala, a proto se dostal do existenčních potíží. Šlo totiž o několikamilionovou škodu. Byl sice pojištěn, ale nečekal, až věci uvede do pohybu likvidátor, a najal si poradenskou firmu a pověřil ji kompletním zastupováním při jednáních s pojišťovnou. Poradci zjistili rozsah škod, odhadli výši jejich náhrady, připravili odborné posudky a koordinovali ostatní potřebné činnosti. „Klient se nakonec rozhodl, že budovu nebude uvádět do původního stavu. Háček byl ovšem v tom, že podle pojistné smlouvy měl nárok na náhradu škody, jež by odpovídala nákladům na uvedení haly do původního stavu. Proto jsme připravili teoretický propočet těchto nákladů,“ vysvětluje majitel společnosti Claims Adjusters Tomáš Kratochvíl. Výrobce tvarovek sice dostal zálohu na náhradu škody, ale jednání se táhla asi půl roku. Nakonec pojišťovna na základě dohody o narovnání sporných práv uhradila klientovi plnění ve výši, s níž byl spokojen. Ve výrobě betonových tvarovek dodnes pokračuje.
Jak na pojišťovny.
Většina lidí již ví, že proti neočekávaným událostem je lepší se pojistit. Jenže to není konečná. Vyřízení pojistné události například po požáru či povodni dokáže chod firmy pěkně zkomplikovat. Málokdo ví, jak má postupovat, dokumentovat škody, jednat s likvidátorem a jak zbytečně nepřijít o peníze. Pojišťovny, které se logicky snaží vydat co nejméně peněz, si v případě rozsáhlých škod obvykle najímají specializované likvidátory, takzvané loss adjustery. A je jen na poškozeném, zda se také nechá někým zastupovat.
Kratochvíl dlouhá léta působil na druhé straně barikády - v pojišťovnách. Nejprve byl interním a posléze externím likvidátorem. Během povodní v roce 2002 však vycítil skulinu na trhu a rozhodl se využít svých zkušeností ve službách poškozených firem. Nejprve jako fyzická osoba založil v roce 2005 firmu Claims Adjusters (CA). Společnost má tři stálé zaměstnance a spolupracuje s dvaceti experty z různých oborů.
„Při vyřizování velké pojistné události je třeba znát nejen naprosto detailně pojistnou smlouvu, ale také techniku likvidace škody, způsob, jak stanovit výši pojistného plnění a jaké postupy k tomu použít. Na rozdíl od drobných škod se vždy prověřuje každá okolnost, která má na výši pojistného plnění vliv. A také je třeba mít detailní přehled o technické stránce celého problému - například jaké jsou varianty oprav a podobně,“ říká Kratochvíl.
Poradci tedy upozorní klienta na rizika v pojistné smlouvě, připraví finanční rozvahu náhrady škody, zkalkulují náklady na opravu, zpracují podklady pro pojišťovnu a na sporné věci najmou znalce. A hlavně uvedou do souladu skutečnost a představy klienta.
Šetři nervy.
Warholovských patnáct minut slávy, i když nikterak příjemných, si užil i architekt Tomáš Kameník, spolumajitel firmy Abas Atelier, která kromě jiného provozuje skladový areál nedaleko Brna. Když jedna z hal, v níž nájemce v rozporu se smlouvou uskladnil hnědouhelné brikety, letos v dubnu vyhořela, o události referovaly téměř všechny tuzemské televize.
Jenže to byl teprve začátek zatím nekonečného martyria. Kameník událost nahlásil pojišťovně a vzápětí si najal Kratochvílovu firmu. Ta upřesnila, které škody mohou být uhrazeny, a odhadla je na patnáct milionů korun. CA také zajistila u soudního znalce posudek, který konstatoval, že nebyly porušeny žádné požární předpisy. Podklady zhruba po měsíci předala samostatnému likvidátorovi, který mezitím také ukončil své šetření.
A od té doby se nic neděje. Pojišťovna jen vypověděla pojistku, ale až po uplynutí tříměsíční lhůty od požáru. „Mysleli jsme si, že jsme kvalitně pojištěni u ústavu se světovým renomé. A i když tato pojišťovna v podstatě nespolupracuje, s angažmá firmy Claims Adjusters jsme spokojeni. Jsou spolehliví, pečliví a kroky pojistitele v podstatě předvídali. Šetří nám nejen čas, ale i nervy,“ dodává Kameník. A doufá, že vše nakonec dobře dopadne.
Požár za sto milionů.
Kratochvíl říká, že jeho firma je jedinou svého druhu na českém trhu. Složité škody někdy pomáhají poškozeným firmám vyřizovat i pojistní makléři. Primárně je však živí zařizování pojistek. Stejně tak jsou placeni pojišťovnami loss adjusteři. Zatímco firmy typu CA honoruje ten, kdo škodu utrpěl, obvykle procentem ze získaného pojistného plnění. Claims Adjusters se specializuje především na průmyslové a odpovědnostní škody. Zakázky získává na základě referencí spokojených klientů a nezřídka ji doporučí právě pojistný makléř. Poradci ročně vyřizují asi čtyřicet událostí a svým klientům dosud zajistili celkovou náhradu škod okolo půl miliardy korun. Největší zakázkou byl požár na technologickém vybavení. Kauza se táhla rok a pojistné plnění bylo necelých sto milionů korun.