Manažer na dobu určitou se v České republice zatím používá jen výjimečně
Podstatou interim managementu (z latinského interim, dočasně) je pronájem manažera na předem dohodnutou dobu s pevně danými úkoly a cíli. Myšlenka vznikla v sedmdesátých letech v Nizozemsku jako reakce na nepružný trh práce. Dlouhé výpovědní lhůty neumožňovaly firmám flexibilně reagovat na měnící se podmínky, a proto jich stále více začalo dávat přednost interim manažerům. V zemi svého vzniku udává zhruba 60 procent společností zkušenost s interim manažerem. V osmdesátých letech tento koncept postupně přebíraly ostatní země a rozšířil se zejména ve Velké Británii a v Německu, kde činil obrat tohoto odvětví 1,3 miliard eur, přičemž růst v dalších letech se odhaduje okolo dvaceti procent.
V České republice je interim management dosud téměř neznámým pojmem. Ze zkušenosti však mohu konstatovat, že se situace v posledních třech letech změnila. Zásluhu na tom mají jednotlivci, kteří působí na českém trhu jako interim manažeři, a také stále větší rozhled vlastníků a vrcholného managementu společností. Postupně mizí jeho odmítání z důvodu neznalosti a diskuse o konkrétních možnostech se posouvají do racionálnější roviny. Na změnu vnímání této formy spolupráce má vliv i současný nedostatek kvalitních manažerů.
Důvody nájmu
Podržme se klasického dělení procesů ve společnostech na hlavní, podpůrné a manažerské.
Hlavní procesy by měly zůstat u zaměstnanců. Můžeme však diskutovat o tom, zda to tak musí být vždy, a především o tom, co je vlastně hlavní proces. Podpůrné procesy jsou i v České republice často řešeny prostřednictvím takzvaného outsourcingu, tedy pronájmu externích firem nebo jednotlivců. Klíčem k tomu, zda společnost řeší podpůrné procesy vlastními silami, nebo prostřednictvím najatých (ad interim) firem nebo jednotlivců, je ekonomická výhodnost tohoto řešení. Většinou se dá spočítat, od kdy, respektive do kdy, je konkrétní varianta výhodnější. Typickým příkladem jsou například ostraha, IT služby, zpracování mezd, call centrum a podobně.
Interim management je trendem posledních dvaceti let. Nákupem zkušeného manažera řeší firmy svůj problém z hlediska času, protože mnohdy nemají ve svých řadách vhodného člověka pro danou pozici a na trhu práce může hledání trvat měsíce, navíc s nejistým výsledkem. Zároveň společnosti takto získávají nezaujatý pohled, nové nápady a především know-how.
Dle zkušeností M.C. TRITON sahají společnosti k interim managementu především v době změn, kdy potřebují rozjet nový projekt, novou část firmy nebo restrukturalizovat. Dále pak při řešení neočekávaného výpadku manažera, například při jeho náhlém odchodu, dlouhodobé nemoci nebo pro překlenutí doby, kdy je manažerka na mateřské dovolené. V naší praxi se vyskytly i důvody, kdy vedení společnosti chtělo interim manažera pro inspiraci a získání know-how poradenské firmy. Působil jsem jako interim manažer, protože si představenstvo společnosti spočítalo, že varianta interim manažer plus tři konzultanti vyjde levněji než vlastní zaměstnanci a projekt jim bude odevzdán takzvaně na klíč.
Cena a trvání
Často se setkávám s názorem, že ceny účtované za interim management jsou příliš vysoké, a tudíž, že si to společnosti nemohou dovolit. Dle mne však firmy jen málokdy tuší, na kolik je přijdou současní manažeři. Celková cena za manažera-zaměstnance je totiž skrytá v mnoha rozpočtech. Je to samozřejmě brutto mzda a odvody na sociální a zdravotní pojištění, ale pak je tu dovolená, služební auto, mobilní telefon, školení a mnoho dalších benefitů. Odhaduji, že celková cena za manažera-zaměstnance je u drtivé většiny společností minimálně na úrovni brutto mzda plus sto procent.
Slušná společnost si za interim manažera účtuje cenu konečnou, podloženou přesně specifikovanou dobou trvání a cíli, které musí za danou dobu být splněny. Pokud interim manažer dočasně užívá kancelář, PC nebo jinou věc klienta, musí za to řádně platit pronájem, případně to jinak zohlednit v celkové ceně za interim management.
Ze zkušenosti bych doporučoval minimální dobu působení interim manažera alespoň pět až šest měsíců, přičemž smlouva s klientem nemusí být nutně na pět dnů v týdnu. Tuto dobu považuji za minimální k reálnému dosažení opravdových změn ve společnosti včetně zapracování a přijetí zaměstnanci.
Výhody a rizika
Výhodami jsou jednoznačně zkušenost, rychlost zapracování a know-how. Interim manažer není historicky spjatý s kolektivem společnosti, do které nastupuje, nemá profesní klapky na očích. Za největší výhodu ovšem považuji zaměření na splnění cíle. Interim manažer nemá ambici zůstat u klienta, a proto se nemusí zdržovat žabomyšími válkami, které mezi sebou vedou zaměstnanci s cílem obhájit svou pozici.
Rizikem interim managementu není klientem občas zmiňovaný únik know-how. Profesionální interim manažer nebo firma nabízející interim management si prostě nemůže dovolit poškodit pověst na trhu. Riziko úniku know-how je několikanásobně vyšší u zaměstnanců, které každý den může přeplatit konkurenční společnost.
Skutečná rizika interim managementu jsou dvě: Špatný výběr interim manažera a špatně nastavené cíle ve smlouvě. Je velký rozdíl mezi konzultantem a interim manažerem. Konzultant zpravidla navrhne řešení a je na společnosti, zda řešení realizuje a jakým způsobem. Interim manažer je na rozdíl od konzultanta zodpovědný za výsledky a také část jeho odměny je přímo závislá na splnění či nesplnění předem definovaných cílů. Interim management vyžaduje zkušené lidi, kteří mají za sebou praxi, úspěchy i neúspěchy.
Příklad působení
Rozjeďte nám „retail“! Tak znělo ve zkratce zadání, které jsme obdrželi od jedné středně velké banky. Záměrem klienta bylo v relativně krátké době vytvořit síť bankovních poboček, které se orientují na služby pro klienty-fyzické osoby.
Projekt byl uskutečněn formou interim managementu, přičemž garant projektu zastával po dobu trvání projektu pozici obchodního ředitele banky a měl k dispozici tým čtyř konzultantů, kteří měli praktické zkušenosti z finanční oblasti a disponovali dobrými kontakty v jednotlivých regionech.
V první etapě byla navržena a schválena nová koncepce prodeje, strategie jeho podpory a systém odměňovaní propojený s dalšími motivačními prvky a cíli banky.
Ve druhé etapě vznikl kompetenční model pro jednotlivé pozice, na jehož základě garant projektu společně s týmem konzultantů a s podporou personálních pracovníků oddělení banky oslovil a získal vhodné manažery a obchodníky do poboček. Byly vytvořeny standardy prodeje a řízení obchodní sítě a zaveden důsledný controlling.
Ve třetí etapě byl projekt zaměřen zejména na stabilizaci nastaveného systému a udržení obchodní aktivity na pobočkách včetně koncepce vzdělávání především pro nové zaměstnance a na nastavení frekvence porad a individuálních hodnotících pohovorů. V závěru projektu byl doporučen vhodný manažer na pozici obchodního ředitele a celá agenda mu byla postupně předána.
Souvislosti
Cena za interim management za jeden den je ve Velké Británii 800 až 1500 liber, v Německu 800 až 1200 eur.
V České republice je rozumná cena za interim management kolem 30 tisíc korun za den. V tom se od našich západních sousedů nelišíme.
Diskuse se může vést ohledně podílu takzvaných success fee, tedy části odměny vázané na splnění sjednaných cílů.
Průměrná doba trvání interim managementu je sto dnů.