V Česku je zbytečně zakořeněná potřeba věci vlastnitKaždá firma by se měla zabývat výhradně činnostmi, na které se specializuje a které jí přinášejí zisky. Řadu provozních záležitostí lze ponechat v péči leasingových společností zabezpečujících plný servis z hlediska pořízení a provozování zejména nejen vozidel, ale i počítačů nebo strojového vybavení.
V Česku je zbytečně zakořeněná potřeba věci vlastnit
Každá firma by se měla zabývat výhradně činnostmi, na které se specializuje a které jí přinášejí zisky. Řadu provozních záležitostí lze ponechat v péči leasingových společností zabezpečujících plný servis z hlediska pořízení a provozování zejména nejen vozidel, ale i počítačů nebo strojového vybavení.
Mezi českými podnikateli panovala ještě donedávna představa, že operativní leasing je drahý a vyplatí se jen bohatým nadnárodním firmám zvyklým na tento typ služeb ze zahraničí. Nyní se jejich pohled mění a správu vozového parku, včetně veškerých služeb od údržby a oprav až po pojištění a daně, za fixní měsíční nájem předávají leasingovým společnostem stále častěji.
U nás pořád malý zájem
„Podle našich odhadů je trh zahraničních společností a jejich majetkových účastí v zásadě saturován, a nyní se vytvářejí podmínky pro používání tohoto typu služeb i u českých podniků. Očekáváme, že by mohl trh operativního leasingu v letošním a příštím roce vzrůst až o padesát procent,“ říká Karel Bouček, ředitel ČSOB Leasingu. „V průběhu dvou let se počet vozidel provozovaných formou operativního leasingu může i zdvojnásobit, tedy dosáhnout hranice 30 000 vozidel,“ doplňuje Jaromír Hájek, šéf LeasePlan. Ani prudkým růstem v nejbližších letech se však potenciál nevyčerpá, protože zatím podíl operativních obchodů dosáhl jen pěti procent z celkového objemu uskutečněných leasingů, zatímco v evropských zemích se pohybuje kolem 25 procent a v USA představuje dokonce většinu leasingového trhu.
Užívanou věc nemusíme vlastnit
Jednou z příčin zatím nevelkého zájmu českých firem je trochu konzervativní přístup českých zákazníků, kteří především chtějí něco fyzicky vlastnit a ne jenom užívat. Tato tendence je v Česku stále silně zakořeněná. Kdo v tomto směru již získal zkušenosti nebo si je přinesl ze zahraničí, většinou ale volí právě tento způsob financování. Operativní leasing není nic jiného než plný servis z hlediska pořízení a provozování vozového parku či jiného vybavení. Je také prokázáno, že dokáže ušetřit 10 až 30 procent provozních nákladů. Specializované společnosti, které se zaměřují na tuto formu spolupráce, se totiž díky velkoodběratelským slevám dostávají nejen na daleko výhodnější pořizovací ceny, ale také často i výrazné příznivější ceny servisních a jiných služeb, které následně svým klientům zajišťují. Motorová vozidla jsou v případě operativního leasingu sice stále majetkem finanční instituce, ale uživatel si je provozuje plně podle svých potřeb. Právě zákazník je ten, kdo volí konkrétní formu spolupráce.
Kalkulace otevřená a uzavřená
Analýze vstupních podmínek je proto potřeba věnovat mimořádnou pozornost. V konkrétní nabídce jsou prakticky dvě základní možnosti, tzv. otevřená nebo uzavřená kalkulace. Při první z nich se na kalkulovanou měsíční splátku pohlíží jako na zálohu, která je pravidelně zúčtovaná podle skutečně vzniklých nákladů v oblasti oprav a udržování nebo například servisu pneumatik. Výhodou je úhrada pouze skutečně vzniklých nákladů, které lze šetrným užíváním vozidel podstatně ovlivnit. Navíc má zákazník trvalý přehled o skutečně vzniklých nákladech. Druhou formou je uzavřená kalkulace, která umožní předem stanovit pevnou splátku v oblasti oprav a udržování technického stavu na základě specifikovaného množství předpokládaného počtu najetých kilometrů a délky trvání smlouvy. I v případě, když skutečné náklady překročí kalkulovanou splátku, se nijak nemění. Nebudou tedy vyšší než kalkulované a riziko nese finanční společnost.
Proč se právě operativní leasing pomalu stává celosvětovým trendem a je stále oblíbenější? Důvodů je hned několik. U nás rozšířený finanční leasing představuje běžné profinancování nákupu motorového vozidla a následné splácení předem stanovených splátek. Kdo se rozhodne pro operativní leasing, financuje pouze rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou cenou. Vozidla jsou havarijně pojištěna, jsou zaplaceny všechny daně, povinné poplatky i zákonné pojištění. Nájemci také odpadá téměř celá administrativní zátěž spojená s používáním, provozem a správou vozidel. V praxi to vypadá tak, že zákazník užívá vozidla, platí splátky a hradí jen skutečné provozní náklady. Většinu povinností souvisejících s nákupem a prodejem přebírá od zákazníka specializovaná finanční společnost a podle předem sjednaných podmínek mu zajišťuje trvalé smluvní užívání vozidla. Jeden z výrazných rozdílů je také v tom, že při použití finančního leasingu musí nájemce vždy hradit celou pořizovací hodnotu vozidla. Nese riziko zůstatkové hodnoty při následném prodeji a po celou dobu provozu se musí sám o vše starat, což v praxi představuje rozsáhlou řídicí, organizační a kontrolní činnost.