Ostrá cenová konkurence Uberu s dvojkou v oboru alternativních taxislužeb, startupem Lyft, která oběma firmám podráží nohy, pravděpodobně končí. Firmy by měly ve snaze dobrat se zisku zdražovat.
Levné dny alternativních taxi služeb by mohly být brzy u konce. Z Uberu „vyteklo“ v posledním čtvrtletí dosud nejvíce peněz v historii: ztráta činila 5,2 miliardy dolarů (120,7 miliardy korun). Akcie Uberu (Uber je od května veřejně obchodovatelnou společností) reagovaly dramatickým poklesem. I Lyft ostatně ukončil poslední čtvrtletí nevalně se ztrátou 1,1 miliardy dolarů (25,5 miliardy korun).
Vývoj akcií Uberu:
Akcie obou firem začátkem srpna krátkodobě stabilizovala až neurčitá informace o tom, že ostrá konkurenční válka mezi světovým tahounem Uberem a dvojkou na trhu Lyftem je u konce. Zprávu s odkazem na ředitele obou firem vypustila americká média.
Na vině neuspokojivých hospodářských výsledků je právě ostrá konkurence v podobě nejrůznějších pobídek pro řidiče, kuponů výhod a v neposlední řadě dumpingových cen. Podle technologického časopisu Wired má nyní intenzita konkurence výrazně zvolnit.
„Uber a Lyft jsou si navzájem silnými konkurenty již delší dobu. Teď ale vidíme, že jsou naše pozice stabilní,“ citoval Wired smířlivá slova výkonného šéfa Uberu Dary Khosrowshahiho. „Zaměřujeme se na zlepšení výnosů,“ ujistil Khosrowshahi v článku z 8. srpna a akcie Uberu posílily, aby v následujících dnech opět začaly lehce klesat.
Vývoj akcií Lyftu:
Že dumpingová válka mezi oběma kalifornskými startupy zvolňuje, potvrdil agentuře Reuters i šéf Lyftu Brian Roberts „Věříme, že upravování cen je trendem celého našeho odvětví,“ sdělil Roberts v tentýž den a akcie Lyftu reagovaly lehkým posílením.
Vydělávat či nevydělávat...
Wired z řečeného usuzuje, že by alternativní taxislužby mohly ve snaze dopracovat se zisků očekávaných investory začít zdražovat. Otázka, kdy, jak a zda vůbec někdy začnou alternativní taxislužby vydělávat svým investorům peníze, je však podle časopisu stále „otevřená“. „Kdy začnou tihle drahoušci ze Silicon Valley vydělávat peníze? Ředitelé obou firem odmítli předložit pevný harmonogram,“ uzavírá Wired. Zdražování pro koncového zákazníka a snaha vytěžit více z individuálního kontraktora/řidiče by však mohla být jednou z možností.
V podobném duchu se ptá i newyorský korespondent britského Guardianu Edward Helmore. „Bude Uber někdy vydělávat? Den zúčtování pro alternativní taxislužby se blíží,“ zní titulek jeho článku ze začátku srpna.
„Uber má velké plány,“ píše novinář a zmiňuje ambice firmy v segmentu autonomních vozidel, elektrických koloběžek a donášek jídel. „Nejprve ale musí odpovědět jednu velkou otázku: bude někdy vydělávat nějaké peníze?,“ píše Helmore a optimisticky to nevidí.
Využíváte alternativní taxislužby?
Po drsné válce s konkurencí podle Helmora kdysi robustní příjmy Uberu „zploštily“. Otázka, jestli je „Uber společností se špatným obchodním modelem, nebo společností se špatným managementem a dobrým modelem“ podle Helmora stále čeká na zodpovězení.
„Realita je, že Uber je společnost v hodnotě 80 miliard dolarů, která je neozkoušená,“ cituje Helmore marketingového stratéga společnosti Renaissance Capital Matta Kennedyho. „Investoři zadržují dech a ani rozhodnutí společnosti sesekat třetinu svého marketingového oddělení je neuspokojí,“ tvrdí Kennedy.
Zlý měsíc pro Uber
Rok 2019 přinesl pro Uber a Lyft premiéru: obě společnosti vstoupily na burzu jako obchodovatelné společnosti a provedly veřejné emise akcií. Lyft udělal tzv. IPO v březnu a první emisí se mu podařilo získat 2,3 miliardy dolarů (53,5 miliardy korun). Akcie firmy ukončily první den obchodování posílením o 8,7 procenta, uvedla tehdy CNBC.
Oproti tomu nevalně skončilo ostře sledované IPO Uberu. Uberu se první veřejně obchodovatelnou emisí letos v květnu podařilo získat 8,1 miliardy dolarů (v přepočtu 188,6 miliardy korun). Akcie ovšem vstup na burzu zahájily několikaprocentním propadem. Mnozí hovořili o zklamání.
Lan Sherman z časopisu Forbes pak označil květen pro Uber za velmi tvrdý a v článku s názvem „Může Uber být někdy výnosný?“ kritizoval firmu, že ztrácí peníze rychleji než jakýkoliv jiný podnik v historii a svou veřejnou emisí akcií rovněž znehodnotila výraznou část hodnoty majetku svých akcionářů.
O Uberu a alternativní taxislužbě dále čtěte:
Uber snížil ztrátu na 20 miliard korun, tržby zvýšil o čtvrtinu
Pavel Prouza: Nejsme jako Uber. Ziskový ale BlaBlaCar být musí
Poučení z čínské prohry? Mýtus o Uberu padl
Uber se obrací na poslance celostránkovým inzerátem v českých denících