O službu volba operátora mají zájem domácnosti, firmy i samotní operátoři
Více než čtvrt roku mají majitelé pevných linek k dispozici službu volba operátora, což umožňuje většině zákazníků Českého Telecomu (ČTc) využívat služeb alternativních operátorů, aniž by museli nechat zavádět nové přípojky nebo měnit telefonní číslo. Zatímco firemní klientela měla již dříve možnost volat z pevné linky s jiným operátorem než s Telecomem, domácnosti byly nuceny zůstat věrné. Od letošního léta však mohou vložením čtyřmístného kódu před volané číslo ušetřit i na volání z domácího telefonu.
Počítání haléřů.
Jako první hned na začátku prázdnin oslovila zákazníky společnost Aliatel (EURO 27/2002). Řadu jednotlivců a rodin však odradila minimální částka 525 korun, kterou musí klient měsíčně provolat. K tomu je nutné připočítat paušál, který účastník zaplatí Českému Telecomu (bez jehož přípojky nelze službu využívat). Podobné omezení mají ve svých nabídkách i další operátoři. Contactel požaduje stejný minimální účet jako Aliatel, eTel chce dokonce dvojnásobek a klienti Tiscali se zavazují provolat alespoň dvě stokoruny měsíčně. Pro řadové domácí uživatele je tak nejdostupnější nabídka společnosti Tele2, která žádnou minimální částku nepožaduje. Na druhou stranu, úspory na minutovém hovorném oproti nejrozšířenějšímu programu Telecomu Home Standard, často dosahují více než korunových částek, a to zejména u meziměstských a mezinárodních hovorů ve špičce. Zatímco minuta meziměstského telefonování u Home Standard stojí podle denní doby od jedné do 3,65 koruny, klienti alternativních operátorů zaplatí od 68 haléřů po maximálně tři koruny ve srovnatelném pásmu. Hovorné na mobil nabízí ČTc za šest korun a 50 haléřů, operátoři se přitom dostanou až na cenu čtyř korun a například volání na Slovensko, které Telecom účtuje osmi korunami, někteří operátoři nabízejí za polovinu.
Skrytá čísla..
Takřka všechny firmy hodnotí dosavadní zkušenosti s volbou operátora pozitivně, počet podepsaných smluv či aktivních zákazníků však až na Contactel nechtějí zveřejňovat. „Služba je velmi úspěšná ve všech obchodních kanálech, tedy jak u malých a středních firem, ale oslovujeme i domácnosti. Za pár týdnů jsme podepsali zhruba dva tisíce smluv a tento počet rapidně roste,“ tvrdí Pavel Rusý z PR oddělení Contactelu. Tele2, které svou nabídku orientovanou na domácnosti dokonce nazvalo revolucí, je rovněž se zájmem zákazníků spokojeno, o číslech se ale také nezmiňuje. Podle některých zdrojů týdeníku EURO se v případě Tele2 mluví o desítkách tisíc klientů.
Rostislava Kocmana z internetového deníku Mobil.cz překvapil zájem obou stran, tedy lidí i operátorů. „Spíše jsem čekal, že telekomunikační firmy budou aktivní od začátku příštího roku, kdy se spustí služba předvolby operátora, kdy se kód napevno nastaví a lidé ho nemusí vymačkávat před každým hovorem,“ říká Kocman. Za aktivitou operátorů vidí především masivní kampaň Tele2. „Ostatní se asi báli, že když budou čekat na přelom roku, tak jim klientela i klíčoví konkurenti utečou.“ Jeho slova potvrzuje Petra Kopecká z Aliatelu, která si myslí, že teď si zákazníci vybírají dodavatele telekomunikačních služeb. „Na českém trhu je místo pro dva až tři velké operátory, to znamená, že se všichni teď musí snažit získat co nejlepší pozici,“ soudí Kopecká.
Meziměsto za město?
Otázkou zůstává, co s volbou operátora udělá přečíslování telefonních obvodů. Zvětšil se tak okruh, kam se člověk dovolá za místní, tedy nejnižší hovorné. Kocman si myslí, že rozhodovat bude především cena za propojovací poplatky pro volbu operátora mezi ČTc a zbývajícími firmami. „Jakmile poplatky výrazněji klesnou, jsem přesvědčen, že alternativní operátoři nabídnou volání po celé zemi za cenu místního hovoru. To je to, co tuto službu ještě více zatraktivní.“