Prodej počítačů
PRAHA (ČTK, mtc) - Prodej osobních počítačů a serverů v České republice v loňském roce prudce vzrostl. Podle informací analytické firmy IDC nárůst činil 18,5 procenta na 351 tisíc kusů. Ještě výrazněji se zvýšil prodej notebooků, kterých bylo nakoupeno 62 tisíc kusů, což je o padesát procent více než v roce 2000. Celkově lidé loni za počítače zaplatili 14,6 miliardy korun. Lukáš Rašek z firmy IDC soudí, že se pozoruhodné zlepšení u přenosných počítačů letos nebude opakovat, neboť bylo vyvoláno významným poklesem jejich ceny. Tím, že se pořizovací náklady na notebook propadly až pod čtyřicet tisíc korun, začaly je firmy více nakupovat i proto, že si je mohly rychleji odepsat v účetnictví. Nejúspěšnější značkou na českém počítačovém nebi byl v loňském roce Compaq, který obsadil sedmnáct procent trhu. Další pozice patří společnostem Dell (desetiprocentní podíl), Autocont (osm procent), Proca (sedm procent) a Acer (šest procent). Úspěšný byl i celý českomoravský IT sektor. Výdaje na informační technologie u nás v loňském roce stouply o jedenáct procent na 64 miliard korun. Absolutním rozsahem IT investic obsadila Česká republika v regionu třetí příčku za Ruskem a Polskem a při přepočítání na výši hrubého domácí produktu dokonce místo první. Prostředky vložené do IT totiž představovaly přes 3,2 procenta HDP (v Maďarsku 2,5 procenta, na Slovensku 2,3 procenta a v Polsku jen 1,6 procenta). Podle Libora Minichbauera ze společnosti IDC se změnila i struktura těchto výdajů – investice do hardwaru již klesly na 44 procent, a služby a software tak stejně jako na vyspělých trzích berou většinu. Český trh těžil z oživení hospodářského růstu a přílivu přímých zahraničních investic. Pozitivním faktorem je i naše poloha v regionu střední a východní Evropy, která útlumem světové ekonomiky a zářijovými teroristickými útoky v USA byla postižena relativně nejméně.