Nově uzákoněnou povinnost používat od listopadu do března zimní pneumatiky podle nedávného průzkumu ignoruje 42 procent řidičů, zimní pneumatiky nazují až při prvním sněhu. Advokátní kancelář Vych&Partners dnes uvedla, že současné znění zákona jim zatím nahrává.
Foto: Profimedia.cz
“Novela zákona o silničním provozu trpí několika nedostatky. Například zákon říká, že v případě, že se v zimním období na komunikaci nenachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo to během jízdy vzhledem k povětrnostním podmínkám nelze předpokládat, nemá řidič motorového vozidla povinnost používat zimní pneumatiky. Novela ale nedefinuje, co je myšleno pod pojmem souvislá vrstva sněhu,“ upozornil Jan Vych z advokátní kanceláře Vych&Partners.
Formulace zákonného ustanovení je podle něj neurčitá a lze se domnívat, že ani například odvolání se na informace z předpovědí počasí nebude pro policii postačujícím argumentem. Pokud se tedy počasí prudce mění a řidič nemá na svém voze zimní pneumatiky, lze v zájmu bezpečnosti silničního provozu a v zájmu předcházení nepříjemnostem s policií doporučit s takovým vozidlem nejezdit.
“V případě, že by ze strany řidiče nedošlo k žádnému porušení povinností, nemůže mu být ani uložena žádná sankce. Zákon řidiči nestanovuje povinnost použití zimních pneumatik pro případ, že v zimním období bude jasné počasí s teplotou vzduchu patnáct stupňů nad nulou. Pokud by přesto policista chtěl řidiči uložit pokutu v blokovém řízení, řidič by s takovým postupem neměl souhlasit. V případném přestupkovém řízení nebude problém prokázat, například za použití údajů z meteorologických stanic, že na daném místě vznik souvislé vrstvy sněhu, ledu nebo námrazy nepřicházel v úvahu. Proti rozhodnutí v přestupkovém řízení se lze, na rozdíl od blokového řízení, odvolat k nadřízenému správnímu orgánu, přičemž platí, že o přestupku musí být pravomocně rozhodnuto do jednoho roku od jeho spáchání, jinak se přestupek promlčí a nelze jej už projednat,“ doporučil Vych.
V takovém případě ovšem nelze opomenout riziko, že v případě uznání viny za spáchání přestupku v rámci správního přestupkového řízení mohou kromě uložené pokuty v zákonném rozmezí od 1 500 do 2 500 korun, vzniknout další náklady související s přestupkovým řízením. V blokovém řízení lze uložit za daný přestupek pokutu maximálně dva tisíce korun. Je proto na řidiči, aby zvážil možná finanční rizika.
“Problém ale může vzniknout i v případě, když nehodu způsobí řidič, který na svém voze nemá přezuté pneumatiky, a škoda nepřesáhne sto tisíc korun. V takové situaci lze doporučit sepsat s viníkem dopravní nehody na jakýkoli kus papíru prohlášení, ve kterém viník uvede své identifikační údaje a prohlásí, že způsobil dopravní nehodu tím, že v rozporu se zákonem nepoužil zimní pneumatiky a že souhlasí, aby byla vzniklá škoda hrazena z jeho povinného ručení, a k tomu přiloží svůj podpis. Rovněž lze doporučit dopravní nehodu fotograficky zdokumentovat,“ radí Vych.
Celou výše uvedenou dokumentaci předá řidič, kterému byla dopravní nehodou způsobena škoda, bez zbytečného odkladu pojišťovně. Vzniklá škoda bude následně hrazena z povinného ručení viníka dopravní nehody. Jestliže, takový postup viník nehody odmítne, lze doporučit pro jistotu přivolat policii a pro případ, že by viník z místa nehody ujel, poznamenat si evidenční číslo jeho motorového vozidla. Náklady za policejní výjezd by byl viník nehody povinen uhradit z titulu náhrady škody.