Zdravotní pojištění a pojištění odpovědnosti představují zajímavé růstové trhy, říká Pojišťovák roku 2012
Pojišťovnictví patří k nejvýznamnějším sektorům české ekonomiky, v nichž jsou přítomny společnosti s rakouskými kořeny. Není tedy zřejmě náhodou, že titul Pojišťovák roku udělovaný v soutěži Fincentrum Banka roku si vloni odnesl právě ředitel české dcery rakouského pojišťovacího koncernu UNIQA Martin Žáček.
„Je to ohodnocení ze strany kolegů – generálních ředitelů dalších pojišťoven působících v Česku, kteří tak ocenili, že se nám v posledních letech opravdu daří. Přitom ale momentální úspěch pro nás není to hlavní – jako pojišťovna musíme působit dlouhodobě. Nechceme být supernova, která zazáří a pak zhasne. Pojišťovnictví je velmi tradiční a dlouhodobý byznys, kde musíte být schopni plnit závazky i za desítky let,“ řekl týdeníku Euro předseda představenstva a generální ředitel UNIQA pojišťovny Martin Žáček.
* Proč si myslíte, že jste se vloni stal Pojišťovákem roku?
Myslím, že moji kolegové ocenili zejména konzistentnost podnikání naší pojišťovny – za tu dobu, co UNIQA působí na českém trhu, ukazuje, že má jasnou vizi, má tým šikovných lidí a nebojí se inovací. To v praxi znamená, že jsme od začátku budovali společnost s kompletní nabídkou pojistného portfolia životního i neživotního pojištění. A konzistentnost v působení se promítá i do našich výsledků. Zatímco UNIQA v Česku začínala v roce 1993 na zelené louce, tak vloni jsme předepsali pojistné za téměř 5,6 miliardy korun, spravujeme portfolio přes 750 tisíc smluv a každoročně zvyšujeme podíl na tuzemském trhu. V tomto růstu nám výrazně pomáhá i stabilita a kontinuita managementu – můj předchůdce Marek Venuta dceru koncernu UNIQA v Česku zakládal a 15 let ji vedl. Já sám jsem ve společnosti 19 let. I to významně přispívá k zachovávání směřování společnosti.
Navzdory stabilitě se ale nevyhýbáme zajímavým tržním příležitostem – příkladem je navázání strategické spolupráce s pojišťovnou Direct, jejímž klientům jsme nabídli možnost pokračovat po odchodu Directu z Česka s naší pojišťovnou.
* Mluvíte o inovacích, můžete být konkrétnější?
Zmíním produkt UNIQA SafeLine – první telematické pojištění na českém trhu, které v sobě kombinuje satelitní ochranu před odcizením vozu, nárazové čidlo a nepřetržitou asistenci. To klientům zaručuje pomoc i v případě, že havarují v odlehlé oblasti či během nehody ztratí vědomí. Neodpovídá-li klient po nárazu naší asistenční službě na dotazy, asistenční služba neprodleně informuje o místě nehody složky integrovaného záchranného systému. Produkt také umí počítat pojistné podle ujetých kilometrů. A právě toto pojištění je dobrým příkladem směru, kterým se ubíráme. V Česku totiž na trhu pojištění motorových vozidel probíhá tuhý konkurenční boj, ale my se snažíme nejít cestou zlevňování, ale cestou přidané hodnoty, kterou představuje právě pojištění SafeLine.
* Kde vidíte příležitosti pro další růst?
Zmínil bych hlavně tři oblasti: pojištění odpovědnosti ve všech jeho formách, životní pojištění a zdravotní pojištění. Například si vezměme zdravotní pojištění – zde jsem se sám domníval, že k růstu tohoto trhu a vstupu komerčních pojistitelů dá podnět současná vláda, což se zatím nestalo, ale myslím, že je to jen otázka času. Také jsme větší očekávání vkládali do druhého pilíře penzijního připojištění, bohužel jeho podpora ze strany vlády je minimální. Že právě zdravotní a penzijní připojištění představují růstový segment, potvrzuje i rakouská zkušenost, kde oba systémy jsou po desetiletí součástí tamního finančního systému.
* Rakouské finanční skupiny jsou na našem trhu velmi úspěšné – proč si podle vás rakouští investoři Česko tak oblíbili?
Hlavním faktorem pro toto silné angažmá je blízkost jak geografická, tak mentální, k čemuž přispívá i dlouhodobé historické propojení. Snadné expanzi rakouských finančních skupin do Česka nahrává i velmi dobrá jazyková vybavenost a vysoká úroveň vzdělanosti. Já sám jako velmi důležitou vnímám hlavně kvalitu českých zaměstnanců – například moji bývalí kolegové pracují pro koncern UNIQA kromě Vídně i například na Ukrajině a v Srbsku. Ovšem tento transfer know-how se netýká jen osob, ale i produktů. Pojistné produkty vyvinuté v Česku byly v rámci skupiny UNIQA přeneseny například na Balkán. Současnost potvrzuje, že vstup na trhy střední Evropy byl správný krok, který se rakouským finančním skupinám jednoznačně vyplatil. Například vloni předepsala UNIQA ve střední Evropě pojistné za téměř 860 milionů eur, tím se tato oblast stala největším trhem celé skupiny mimo Rakousko. UNIQA tak v tomto regionu docílila už větších tržeb než v západní Evropě.
* Jak se na hospodaření pojišťoven projevuje současná ekonomická situace?
Pojišťovny jsou dlouhodobými investory – problémy, které se objevily po roce 2008, se jich dotkly ve více ohledech. Část pojišťovacích skupin měla nainvestováno i v Řecku a dalších problémových zemích, a musela tak řadu svých investic odepsat. To byla pro pojišťovny novinka – dosud byly evropské státní dluhopisy považovány za bezpečnou investici. Tato situace vedla pojišťovny k významnému přehodnocení investiční strategie. Nakolik se poměry v Evropě změnily, ukazuje prosté srovnání – v současnosti nese český státní dluhopis zhruba třetinový výnos oproti italskému, to je situace nebývalá. Další problém představují velmi nízké úrokové sazby, což pro pojišťovny znamená velmi negativní vývoj v oblasti kapitálového životního pojištění. Pojišťovny svým klientům totiž garantují technickou úrokovou míru, tedy zhodnocení prostředků, jež klientům slíbily, po celou dobu trvání pojistky. Nejsou proto výjimkou smlouvy, kdy pojišťovny například v 90. letech klientům slíbily zhodnocení čtyři procenta, což je dnes výrazně nad aktuálními výnosy bezrizikových investic.
Martin Žáček Narodil se v roce 1965. Vystudoval Fakultu jadernou a fyzikálně inženýrskou ČVUT a věnoval se vědecké dráze. Od roku 1994 působí v UNIQA pojišťovně (dříve Česko-rakouská pojišťovna), od roku 2008 je předsedou jejího představenstva a jejím generálním ředitelem.