Naším cílem není odvolání ministryně kultury. Chyba je v systému financování, říká prezident Asociace hudebních festivalů České republiky
Financování přehlídek klasické hudby se oproti loňskému roku změnilo. A to v neprospěch těch velkých. Asociace hudebních festivalů ČR zaslala 19. března ministryni kultury Aleně Hanákové dopis s připomínkami. Festivaly přinášejí Česku peníze, a proto by je ministerstvo mělo finančně podporovat. Za měsíc nedostala odpověď.
Asociace spojující 19 velkých tuzemských festivalů argumentuje analýzou provedenou společností Economic ImpacT, jež mapuje přínos festivalů pro ekonomiku České republiky. Ačkoli ministerstvo kultury metodiku použitou při vytváření studie certifikovalo, nepovažuje ji za argument. Navržené rozdělování financí ospravedlňuje kvalitou poroty, která o milionech korun pro klasickou hudbu v Česku rozhodovala. Ta přitom preferovala menší akce regionálního významu. „O finanční podpoře menších festivalů by se mělo rozhodovat v krajích a městech, nikoli na ministerstvu,“ soudí prezident Asociace hudebních festivalů a šéf Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov Jaromír Boháč.
* Co se oproti loňskému roku změnilo?
Dříve mělo ministerstvo rozpočtovou kapitolu Zvláště významné akce. O peníze tak nesoutěžilo Pražské jaro s paní Vomáčkovou z Kraslic se dvěma komorními koncerty. Letos v lednu však grantová komise vydala výsledky, které situaci změnily. Jedenáct festivalů z asociace mělo loni náklady 257 milionů, které jsou spínačem multiplikačních efektů. Chtěli jsme letos dotaci 47,6 milionu, obdrželi jsme patnáct milionů. To ale zkresluje Pražské jaro, které dostalo dvanáct milionů. Pokud ho vynecháme, deset festivalů mělo obrat 180 milionů, žádaly o 32,6 milionu a obdržely tři miliony. Ostatní žadatelé, kterých je v živé kultuře 105, měli dohromady obrat pouze 92,7 milionu, ale od ministerstva obdrželi 9,7 milionu.
* Komise dává přednost umělecké kvalitě. Není to dostatečné vysvětlení?
Festivaly sdružené v asociaci nikdy nenapadlo, že by na tom byly umělecky špatně. Jak vůbec někdo může seriózně říct, že jeden festival je špatný, a jiný dobrý? Proto jsme se rozhodli prosazovat cestu, která je ve světě běžná, a nabídli jsme ministerstvu vytvoření nového systému. Existují totiž měřitelné věci, na jejichž základě se dají festivaly rozdělit do několika úrovní. A to podle počtu návštěvníků, dramaturgie, či přínosu pro ekonomiku. Analýza zpracovaná společností Economic ImpacT ukázala, že sledované hudební festivaly státu přinášejí víc, než dostávají. Samozřejmě lze diskutovat, jaký přínos je dostatečný. Myslím si však, že jestliže festival stát stojí méně, než kolik získá, tak by ho stát měl podporovat.
* Nepřišly by ale potom o peníze menší akce?
Většina ze žádostí o příspěvky patří do krajů a do měst. Je nesmysl, aby komise v Praze rozhodovala o Opavských jarních dnech, na kterých nikdy žádný její člen nebyl. Přečte si, že tam hrají Dvořáka, takže jim nepřispěje, protože peníze se dávají buď na baroko, anebo na modernu. Když jsem takové řešení navrhl, ekonomům se líbilo. Problém je v tom, že kdyby se část peněz přesunula na kraje a města, ministerstvo by ztratilo vliv. Na ministerstvu ale stejně v současné době nenajdete nikoho, kdo by měl moc a vůli s tím něco dělat. A my nechceme před ministerstvem demonstrovat a rozšlapávat kontrabasy, to by se k nám nehodilo. Naším cílem není ani odvolání ministryně, protože problém nevznikl kvůli ní. To je systémový problém.
* Argumentujete analýzou společnosti Economic ImpacT, ale není to další ze studií vypracovaných podle potřeb zadavatele?
Chtěl bych oslovit významné české ekonomy, aby se na Analýzu ekonomických dopadů hudebních festivalů podívali. Myslím si, že tito lidé by se do věci měli zapojit, protože je nikdo nemůže podezřívat, že by patřili k nějaké lobbistické skupině. Jediná cesta k úspěchu pro nás spočívá v tom, že si stát uvědomí, že ekonomika nejsou jen boty a auta, ale že turismus a kultura významně přispívají k růstu HDP. Je velká škoda, že Česko tuto oblast podceňuje.
* Hovořil jste v médiích o tom, že možná budete muset zrušit některé koncerty. Opravdu výpadek státních peněz nemůžete nahradit?
Ono to má spoustu konsekvencí, které se projevují negativně. Když zruším koncert, tak je to nezvratný krok. A má důsledky, protože ostatní partneři své závazky dodrželi. Je nemusí zajímat, že stát nám peníze nedal. My jsme jim slíbili nějakou dramaturgii, oni peníze zaplatili. Stanovili jsme si datum 15. května, kdy za krumlovský festival učiníme rozhodnutí. Slyšel jsem názor, ať jdeme za sponzory, aby nám přidali. Ale to je špatně. Privát si pak řekne, že když nezajímáme stát, který má v popisu práce se o kulturu starat, proč by to měli platit oni.
O autorovi| Tomáš Pohanka, pohanka@mf.cz