PRODEJCI LPG:Distributoři LPG se nechtějí smířit s tím, že propan-butan bude jako palivo do motorů aut i nadále zatížen spotřební daní. Jejich zástupci si proto na konci minulého roku stěžovali na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.Český parlament schválil v prosinci novelu zákona o spotřebních daních.
**PRODEJCI LPG:
Distributoři LPG se nechtějí smířit s tím, že propan-butan bude jako palivo do motorů aut i nadále zatížen spotřební daní. Jejich zástupci si proto na konci minulého roku stěžovali na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Český parlament schválil v prosinci novelu zákona o spotřebních daních. Ta od letošního roku zavádí nulovou sazbu u zemního plynu pro dopravu. Za stejné zvýhodnění lobbovali u politiků i zástupci prodejců LPG, ale méně úspěšně.
Výrobci LPG nyní žádají stejné podmínky, tedy nulovou daň. „Žádáme o narovnání podmínek hospodářské soutěže. Stát se zavázal podporovat alternativní méně škodlivá paliva, do kterých propan-butan rozhodně patří,“ prohlašuje tajemník České asociace LPG Alexandr Svoboda. Podle něj je v zemích, kde platí nulová sazba u zemního plynu pro dopravu, podobně zvýhodněn i propan-butan. „Tato diskriminace nás může zničit,“ varuje tajemník. Generální sekretář České plynárenské unie Josef Kastl ale oponuje. „Podpora zemního plynu v dopravě v Česku vychází z uzavřené dohody plynárenských společností se státem z loňského března. V ní se firmy mimo jiné zavázaly vybudovat 100 plnicích stanic v hodnotě jedné miliardy korun,“ říká Kastl. „Nemáme žádné pravomoci, abychom měnili rozhodnutí zákonodárného sboru. Proti zákonům jsme krátcí,“ upozorňuje předseda antimonopolního úřadu Martin Pecina.
Svoboda míní, že LPG je pro pohon motorů vhodnější než zemní plyn. „Ten se při přepravě musí stlačit či zchladit, zatímco propan-butan je možné převážet bez větších komplikací,“ říká. S tím ale Kastl nesouhlasí. „Na rozdíl od snadného napojení u zemního plynu na plynovod, LPG je dopravován cisternami a v případě nehody nebo havárie může kontaminovat půdu,“ upozorňuje Kastl.