MINISTR PRO MÍSTNÍ ROZVOJ JIŘÍ PAROUBEK: Akcelerovat výstavbu nových levných bytů - to považuje za jeden z hlavních úkolů ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek. Deregulace nájmů v jeho záměrech přitom hraje roli spíše vedlejší. Pokud se pro ni nenajde širší politická podpora, odsune se podle něj až do dalšího volebního období.
foto: Profit - Martin Siebert
MINISTR PRO MÍSTNÍ ROZVOJ JIŘÍ PAROUBEK:
Akcelerovat výstavbu nových levných bytů - to považuje za jeden z hlavních úkolů ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek. Deregulace nájmů v jeho záměrech přitom hraje roli spíše vedlejší. Pokud se pro ni nenajde širší politická podpora, odsune se podle něj až do dalšího volebního období. * Plánujete širokou podporu bytové výstavby - půjčky pro mladé lidi, pro bytová družstva, příspěvky obcím, hypoteční úvěry. To všechno bude představovat další nárůst výdajů veřejných rozpočtů. V dobách, kdy vláda za prioritu považuje omezování jejich deficitů. Není to podivné?
Ty hypotéky už mimochodem neplatí. Na ministerstvu financí mi řekli, že na to nejsou a nebudou peníze. Ale k vaší otázce. Všechno to, co jste tady vyjmenoval, je postaveno na principu vysoké finanční spoluúčasti občanů. Jsou to půjčky, které budou spláceny. Dnešní výdaje rozpočtu tak jsou jeho zítřejšími příjmy. Zatížení veřejných rozpočtů bude nižší než v současnosti, kdy třeba obcím každý byt dotujeme částkou 320 tisíc korun. V souhrnu se finanční podpora bydlení ze strany státu bude snižovat.
* Proč ale vůbec vaše ministerstvo hledá nové nástroje? Stát už léta podporuje stavební spoření a v omezené míře i hypotéky.
Pokud jde o hypotéky, je to dobrá věc, ale jen tak pro 10-15 % společnosti. To jsou bohatí lidé, ti nepotřebují žádnou podporu. Střední vrstvy ale ano. A právě k nim podporu směrujeme. My jim pomůžeme, ale nechceme za státní peníze stavět. To budou oni sami, my poskytneme podporu. Například tak, že mladým k úvěru ze stavebního spoření umožníme přidat „novomanželskou“ půjčku. Tak bychom 270 miliard korun, které stavební spořitelny mají na účtech, rozhýbali a nasměrovali do oblasti bydlení. Zatím je stavební spoření neadresné, mělo by sloužit k pořízení bytu či jeho rekonstrukci a nikoli dejme tomu k nákupu automobilu.
* Máme bytů sice méně než v Německu, ale více než například v Rakousku. Potřebujeme skutečně tolik nových bytů? Nároky se budou zvyšovat. Bytů není málo, ale jsou nekvalitní, staré a malé. Máme na jednoho obyvatele o 50 procent méně bytové plochy než Němci, čtyři procenta bytů nemají teplou vodu. Jezdím hodně po republice a vidím, v jakých pastouškách lidé často žijí. Chápu, že majitelé činžovních domů hájí svůj partikulární zájem: nechtějí nové domy, aby se tržní nájemné udrželo na vysoké úrovni. Ale stát nemá zájem o velké sociální výdaje na bydlení a ty by deregulace nájemného nepochybně přinesla. K tomu je cesta: dostat lidi z nájemních domů do vlastních bytů. Proto potřebujeme nové levné byty. * Ještě k těm hypotékám - nepodceňujete trochu finanční možnosti středních vrstev? Já sám jsem se na vlastní bydlení zmohl až v padesáti, a to patřím do nejvyšší příjmové skupiny. Střední vrstva - mluvím o domácnostech, kde se měsíční příjem pohybuje kolem 25 000 korun - na tom není nijak báječně. Jsou tady velké výdaje, třeba na vzdělání dětí, pak i řada výdajů prestižního rázu a samozřejmě s bydlením samotným. Právě takovým rodinám chceme pomoci k vlastnímu bytům. Myslím, že sociální situaci středních vrstev nijak nedramatizuji. * Nicméně hypotéky i stavební spoření už bytovou výstavbu zjevně rozhýbaly - objevují se i velké projekty, nabídka se postupně rozšiřuje. I bez státní podpory. Levné byty se ale nestavějí, ukažte mi byt v P raze za 15 až 18 tisíc korun za metr čtvereční. Přitom to jde, sám v takovém bydlím. Proto chceme tady na ministerstvu vytvořit registr levných bytových projektů, v relaci od 15 do 20 tisíc korun za metr. * Regulované nájemné je už dva roky na stejné úrovni. Nepomohla by cenám bytů i celkovým poměrům rychlá deregulace?
Pro mne je to jen jeden segment celého řešení bytové problematiky. Všechno, o čem jsme zatím mluvili, s tím souvisí. Ano, nájemné je třeba deregulovat. Zároveň se ale ve státním rozpočtu musí vytvořit prostor pro kompenzace těm, kteří ho na té vyšší úrovni nebudou schopni hradit. A za třetí - aby tržní nájmy byly stlačovány směrem dolů - je nutné mít tady nabídku levných bytů. Jde o to, aby si lidé ze středních vrstev řekli: Ministr Paroubek říká, že za pět šest let tady bude deregulace, vyplatí se tedy mít vlastní byt. Nový zákon onájemném by měl fungovat jako signál. Buď si pořídíš (snaší pomocí) vlastní byt, nebo budeš platit tržní nájemné.
* Obvykle mluvíte o zvyšování regulovaného nájemného tempem dvě až tři procenta za rok. Je to dostatečné k tomu, aby se za pět či šest let regulované a tržní nájmy vyrovnaly?
Obvykle mluvím o jednom či dvou procentech nad inflací za rok. Když se na to tak ale dívám, mám dojem, že v okrajových částech země už deregulace proběhla. Problém budou velká města, tam možná šest let nebude stačit.
* Po deregulaci volají především soukromí majitelé nájemních bytů. Ty podle statistik představují jen sedm procent z celého bytového fondu. Sociální riziko je malé, proč tedy nájemné nenavyšovat rychleji, dejme tomu tempem deset procent ročně?
Ano, podle našich statistik je to skutečně těch sedm procent. Proto také nemá cenu mluvit o nějaké zásadní deformaci trhu. Nicméně jsou to statisíce nájemníků. Řeknu to otevřeně: sociální demokracie nechce ztrácet další voliče. Pokud došlo v červnových volbách k tak katastrofálním výsledkům, pak to bylo proto, že si sociální demokracie svou politikou postupně znepřátelila všechny vrstvy obyvatelstva. Já nechci být tím, kdo bude v takové politice pokračovat. Nechci ohrozit zájmy nízkopříjmových skupin obyvatelstva.
* Pak byste měl vítat kandidaturu Zdeňka Škromacha na předsedu sociálnědemokratické strany. Jenže o vás se říká, že jste spíše „grossovec“.
Se Stanislavem Grossem mne pojí dlouholeté přátelství, chápu ale i význam takových politiků, jako je Zdeněk Škromach. Nicméně si nemyslím, že jeho kandidatura má velké vyhlídky.
* A jaké vyhlídky má vaše představa deregulace nájmů ve vládě a v parlamentu? Už pro vaše koaliční partnery bude nejspíš nestravitelná. Problém nájemného chci řešit během pěti až šesti let. Nikoli do voleb, to by byla sebevražda. Pro takové řešení se musí, jak už jsem říkal, vytvořit potřebné prostředí, včetně finančních zdrojů. Proto si nemyslím, že bychom v dohledné době měli něco zásadního měnit. * Zákon o nájemném ale chcete vládě předložit už příští rok? Budu hledat konsenzus. Máme bytovou tripartitu, konzultujeme názory se všemi politickými stranami. Takové věci jako nájemné, důchodová reforma, sociální dávky musí být vždy zpracovávány na široké politické základně. Pokud se ovšem otázka nájemného stane pro ODS předmětem politického boje, pak řeknu: Já to nepotřebuji řešit a už vůbec ne do voleb, já mám jiné priority. * Právě teď je veřejnost vzrušena kauzou „dotace“. Jak budete na podezření o machinacích s dotacemi reagovat? Jestliže dostaneme jakékoli konkrétnější informace, okamžitě je prověříme. Zatím žádné takové informace nemáme, jen „kauzu“ v tisku, která stojí na pochybném tvrzení (navíc odvolaném!) naprosto nevěrohodného člověka. * Víte, že předseda ODS Miroslav Topolánek chce vaše ministerstvo zrušit?**
To je samozřejmě absurdní. I kdybychom měli na starosti jenom cestovní ruch, máme práce dost a dost. Vedle toho je tu ovšem celá velká oblast bydlení a rovněž třeba územní plánování nebo stavební zákon. Ale předseda ODS chce zrušit iministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo zemědělství… Nevím, na jaké planetě pan Topolánek žije.
ING. JIŘÍ PAROUBEK - Narodil se v roce 1952. Získal vysokoškolské vzdělání na pražské VŠE. Až do roku 1990 působil v různých manažerských pozicích. V letech 1991 až 1998 se věnoval soukromému podnikání v oblasti ekonomického poradenství. V roce 1990 se stal členem ČSSD. V listopadu 1998 byl zvolen do funkce náměstka primátora Prahy pro oblast finanční politiky. Letos na podzim se stal ministrem pro místní rozvoj ve vládě Stanislava Grosse, za jehož spojence je obvykle považován. Pod jeho vedením byl na MMR zpracován Akční plán na období říjen 2004 až červen 2006. Lze z něj například vyčíst, že ministerstvo hodlá ještě letos předložit nový stavební zákon. Ve sféře cestovního ruchu chce prosazovat jednotnou certifikaci kvality pohostinských zařízení.