Rozhodli jsme se jednat a přizpůsobit se novým podmínkám, říká generální ředitelka ING Pojišťovny pro ČR a SR
Společnost ING Pojišťovna je v posledních týdnech hojně skloňovanou firmou.
Oznámení o změně plánů a neúčasti v druhém pilíři důchodové reformy, o restrukturalizaci a redukci nákladů znejistily trh i klienty. „Jak Česká, tak i Slovenská republika jsou pro nás velmi významnými trhy,“ kontruje generální ředitelka Renata Mrázová.
* Letošní rok byl ve znamení příprav na penzijní reformu. Prezidentské veto nakonec bylo přehlasováno, nicméně ING Pojišťovna ohlásila, že se nezapojí do druhého pilíře. Co vás k tomu vedlo?
Prezidentské veto bylo jen jedním z impulzů, které nás přiměly zamyslet se nad smysluplností vstupu do druhého pilíře, byť to pro nás bylo určitým signálem celkového naladění společnosti vůči takto zásadní změně. Jednoduše jsme ohledně této problematiky neviděli ani politickou, ani společenskou shodu, kterou považujeme za zásadní. Po důkladných analýzách jsme nakonec vyhodnotili riziko ztráty důvěry stávajících i potenciálních klientů, akcionářů i dobrého jména ING jako příliš vysoké.
* Jak se dlouhodobě ING daří ve třetím pilíři? Myslíte, že jste a budete atraktivním poskytovatelem zabezpečení na penzi?
ING Penzijní fond je jedním z nejsilnějších hráčů, a to z hlediska jak stability, tak i zhodnocení a kvality nabízených služeb. Od začátku svého působení, tedy od roku 1995, je náš penzijní fond druhým nejúspěšnějším fondem a mezi trojici nejlepších fondů na trhu se zařadil i v loňském roce. Zároveň jsme jednou z mála společností, která klientům nabízí možnost spravovat své penzijní připojištění online, včetně zadávání změn ve smlouvě a úpravy výše příspěvků. A naše služby chceme dále rozšiřovat a zlepšovat, penze jsou pro nás klíčovou oblastí.
* Neobáváte se, že celá diskuse o reformě znejistí lidi i v tom, co už dnes ukládají do jiných fondů? Vždyť 4,5 milionu lidí má penzijní připojištění, miliony lidí životní pojištění a najednou se bojí druhého pilíře.
Vnímám současnou situaci jako velmi nešťastnou. Neustále slýcháme, že se druhý pilíř bude časem rušit, a nemá tedy smysl do něj vůbec vstupovat. Bohužel celá situace je spíše o negativních signálech, které vysílají oficiální představitelé k jednomu konkrétnímu produktu, než o faktech a celkové situaci v soukromých penzích. Ale nemyslím si, že by to narušilo důvěru, kterou lidé mají v ostatní typy spoření a investic. I povinné spoření na důchod je zcela běžnou formou zajištění, která je ve vyspělých zemích hojně využívána a dobře chráněna. Bohužel to se nepodařilo veřejnosti dostatečně vysvětlit.
* Kolem ING je v poslední době celkem rušno. Skupina ING oznámila restrukturalizaci a i pojišťovací část ING v ČR a SR chystá transformační program, jehož cílem je úspora 20 procent stávajících provozních nákladů. V médiích se následně objevily spekulace o budoucnosti ING v Česku a na Slovensku. Jaké má tedy ING plány na lokálním trhu?
Celý trh, a nejen ten pojišťovací, prochází nelehkým obdobím. Definuje ho nejen nejistota kolem penzijní reformy, ale celkově volatilní hospodářská situace a krize eurozóny. Každý na tuto situaci reaguje jinak, my jsme se rozhodli jednat a přizpůsobit se novým podmínkám. Jak Česká republika, tak Slovensko jsou pro nás velmi významnými trhy. A abychom dokázali být flexibilní, zlepšovali klientský servis a dále zvyšovali hodnotu našich produktů, přistoupili jsme k transformačnímu programu. Jeho cílem je vytvořit pružnou, efektivní a inovativní organizaci, přičemž striktní řízení nákladů a změna operativního modelu jsou kroky, kterými toho chceme dosáhnout. Pro klienty se tím ale nic nemění – v penzích budeme i nadále nabízet třetí pilíř a veškeré naše úsilí nyní věnujeme transformaci našeho penzijního fondu na penzijní společnost. Připravujeme také nějaké novinky v životním pojištění.
* Co konkrétně chystá ING Pojišťovna?
Asi nejvýraznější novinkou je projekt, který jsme nazvali For You. Je určený speciálně pro ženy, kterým nabízí jednak finanční zajištění a asistenci v případě diagnózy a léčby rakoviny prsu či pohlavních orgánů, ale i platformu pro získávání a sdílení informací o této nemoci. Ženy, kterým je diagnostikována rakovina prsu nebo pohlavních orgánů, se zcela pochopitelně potýkají se strachem a nejistotou, přičemž často nechtějí své pocity ventilovat příliš veřejně. Mají spíše tendenci se radit mezi sebou. Prostřednictvím komunitního webu jsme pro ně vytvořili prostředí, kde mohou diskrétně sdílet své pocity a zkušenosti s ostatními ženami, poradit se s odborníky, sledovat novinky v oblasti prevence a léčby a dokonce se i zapojit do charitativních akcí. Jednoduše jsme se rozhodli jít trochu jinou cestou než většina našich konkurentů. Naším hlavním cílem je v prvé řadě zvýšit povědomí o důležitosti prevence a dále pak propojit pacientskou, odbornou a laickou veřejnost tak, aby se všechny potřebné informace dostaly na to správné místo. Zapojíme se i do charitativních projektů, z nichž prvním bude rozšíření stacionáře v pražském Motole. Pro projekt se nám podařilo získat i zajímavou patronku, Lucii Bílou.
* Velké téma v oblasti životního pojištění je dlouhodobá podpojištěnost české populace. Vnímáte to také jako skutečný problém, nebo je to jen dobře živený mýtus?
Bohužel se nejedná o mýtus; Češi oblast zabezpečení svého zdraví a života dost podceňují.
Rozdíly vidíme už v porovnání České republiky s ostatními vyspělými zeměmi – u nás je oproti západním evropským zemím průměrné pojistné zhruba třetinové. A přitom auto, byt či jiný majetek si Čech pojistí hned. Důvodem je podle mého názoru především zaměňování pojištění se spořením.
Hlavním účelem pojištění není ukládání prostředků, které se budou následně zhodnocovat; k tomu slouží zcela jiné produkty. Tohle lidé často nechápou a od životního pojištění očekávají vysoké výnosy. Pojištění je ale spíše něco jako finanční záchranná síť, která může člověku pomoct překonat těžké životní období a postavit se znovu na nohy.
* Rok 2012 byl pro ING štědrý z hlediska získaných ocenění…
Ano. Letos jsme byli v prestižní soutěži Hospodářských novin oceněni jako Nejlepší pojišťovna a Klientsky nejpřívětivější pojišťovna. V kategorii Nejlepší pojišťovna jsme uspěli ve všech kritériích, která hodnotila kvalitu společnosti jak z hlediska klientů a jim doručované hodnoty, tak z pohledu akcionářů. První místo v kategorii Klientsky nejpřívětivější pojišťovna roku nám pak bylo uděleno samotnými klienty, kteří ocenili poskytované produkty a služby, dostupnost, ale i kvalitu komunikace se zákazníky. V listopadu jsme pak zabodovali v další prestižní soutěži, kterou je Fincentrum Banka roku. V kategorii Životní pojištění roku jsme vyhráli první místo s naším ING Smart, a to dokonce už podruhé. Porota ocenila především inovace, ke kterým došlo v letošním roce – např. rozšíření pojištění vážných onemocnění nebo bonusový systém, což přispělo k udržení pozitivního vnímání tohoto produktu. Kromě těchto cen jsme letos získali i další ocenění, například v oblasti reklamy či interní komunikace. Samozřejmě mám ze všech těchto cen obrovskou radost, ale především mě to utvrzuje v přesvědčení, že jsme skutečně dobrou, silnou a ceněnou firmou, která svým klientům nabízí relevantní a atraktivní produkty.
* Vy sama jste letos získala druhou příčku v anketě Hospodářských novin TOP 25 žen českého byznysu a podle magazínu Forbes jste 14. nejvlivnější Češkou. Jak tato ocenění vnímáte?
Obě dvě umístění mi udělala obrovskou radost. Ani ne tak kvůli mně samotné, jako spíše proto, že práce, kterou dělám nejen já, ale celý můj tým, je vidět a má evidentně smysl. To dokládají i zmíněná ocenění, která ING Pojišťovna získala. Bez dobrého zázemí a těch správných impulzů by to ale nešlo. Mám ráda výzvy a díky ING se mi jich dostalo mnoho. K tomu se nám podařilo vytvořit perfektně sehraný tým, o který se můžu bez obav opřít a u kterého vím, že se nám podaří i ty nejnáročnější projekty dovést do úspěšného konce. Ostatně další náročný projekt, transformaci, máme teď před sebou. Pevně doufám, že se nám podaří pozici ING na českém trhu nejen upevnit, ale i posílit. l
Jsme jednou z mála společností, která klientům nabízí možnost spravovat jejich penzijní připojištění online, včetně zadávání změn ve smlouvě a úpravy výše příspěvků