Menu Zavřít

„Nechtěné“ L-159 dostaly druhou šanci, Aero možná obnoví sériovou výrobu

31. 3. 2017
Autor: Jan Kouba, Aero Vodochody

Továrna Aero Vodochody oživila projekt podzvukového bitevníku L-159 Alca. Výrobní linka se rozjela po dlouhých třinácti letech, teď se čeká na první zákazníky.

„Víme, že bude po těchto letounech poptávka. Nyní je proto ten správný čas začít L-159 znovu nabízet a dát tak tomuto letounu novou budoucnost,“ myslí si Giuseppe Giordo, ředitel Aera Vodochody.

První letoun L-159 T2X, který loni na obnovené lince vyrobili, prodali iráckým vzdušným silám, nyní pracují na dalších třech pro českou armádu. Piloti z čáslavské základny by je měli dostat během jednoho roku. Souběžně s tím jednají manažeři Aera i jinde. Jak zjistil týdeník Euro, o dalším nákupu uvažuje Irák, ve hře je i Argentina.

Přitom ještě před několika lety se zdálo, že L-159 Alca je ztracený projekt. Bitevníky vznikly v 90. letech na základě požadavku české armády, v roce 1997 si jich stát nakoupil 72 za 52 miliard korun. Vojsko ale rychle zjistilo, že tak velkou letku neuživí, a tak 48 zbrusu nových letadel odstavilo a zakonzervovalo v hangáru Aera v Odolene Vodě.

Za uskladnění platilo ministerstvo obrany Aeru desítky milionů ročně (celková částka se pohybuje kolem čtvrt miliardy), a proto se jich chtělo zbavit. Jenže nebyl zájem. Až do roku 2014. Tehdy se rozhodlo, že 21 odstavených strojů si pořídí americká výcviková firma Draken International. Ministerstvo obrany získalo za každý letoun zhruba 18 milionů korun.

Americká firma Draken International si přes Aero Vodochody odkoupila celkem 21 nepotřebných bitevníků L-159 Alca po české armádě. Některé slouží k výcviku amerických pilotů, jiné jako zdroj součástek.

Americká firma Draken International si přes Aero Vodochody odkoupila celkem 21 nepotřebných bitevníků L-159 Alca po české armádě. Některé slouží k výcviku amerických pilotů, jiné jako zdroj součástek. Americká firma Draken International si přes Aero Vodochody odkoupila celkem 21 nepotřebných bitevníků L-159 Alca po české armádě. Některé slouží k výcviku amerických pilotů, jiné jako zdroj součástek. (FOTO Aero Vodochody)

V březnu 2015 pak vláda souhlasila s prodejem dalších patnácti letounů do Iráku. Ministerstvo obrany za ně dostalo 750 milionů, i v tomhle kontraktu figurovalo Aero Vodochody jako zprostředkovatel, který měl na starosti oživení letounů a výcvik pilotů. Bagdád tak má pro boj s takzvaným Islámským státem k dispozici deset jednomístných letounů L-159 a dva dvoumístné včetně nového dvousedadlového L-159 T2X.

Vedle oživení výroby těchto bitevníků se Aero Vodochody soustředí i na projekt výcvikového letounu L-39 NG, který navazuje na legendární albatrosy. Po světě jich stálé léta kolem sedmi stovek a vedení českého leteckého výrobce proto doufá, že jejich provozovatelé budou budou chtít své albatrosy zmodernizovat na verzi L-39 NG.


O českém leteckém průmyslu čtěte více:

bitcoin_skoleni

Nová doba letová. O česká letadla je zase zájem

Ředitel Aera Vodochody: Chceme se vrátit do Egypta

 Ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo

Komentář: Krátký dolet

Český letoun Evektor u ledu. Došly peníze

Letoun EV-55 Outback od kunovického výrobce Evektor


  • Našli jste v článku chybu?