Menu Zavřít

Něco extra

9. 9. 2004
Autor: Euro.cz

Test

Systematičnost, s níž Citroën přistupuje k jasnému cílení modelů na různé typy zákazníků, je obdivuhodná. Terénu se donedávna jeho malé vozy bály, takže s tím bylo třeba něco udělat. Vzali proto cétrojku, obalili ji plasty, na střechu přidali podélné nosiče a pod motor připevnili kus plechu, který ho má chránit. Na oživení vzhledu automobilu to mělo výraznější vliv než facelifty některých automobilek.
Dostat C3 mimo silnice bylo docela snadné. S měkkým komfortním podvozkem se v zatáčkách vůz sice naklání, ale na polní nebo lesní cestě je o to sympatičtější. Citroën se kolébá z výmolu do výmolu a sebejistě postupuje dál. Aby zvládl něco víc než jen hrbolatou udusanou hlínu, by však potřeboval pohon všech čtyř kol nebo alespoň zvýšený podvozek. Přidaný ochranný kryt pod motorem na výlety do těžšího terénu sám nestačí.
Oplastovaný Citroën ale bude stejně k vidění spíše na dálnicích či ve městech. Akcelerace na stovku za 14,5 sekundy není nijak oslnivá, ale stopadesátkou dokáže XTR uhánět lehce. Pocit z takové rychlosti v automobilu testovaném týdeníkem EURO kalil pouze hluk větru ozývající se od střešního okna (za příplatek asi 25 tisíc korun).
K jízdě ve městě má tato cétrojka nezanedbatelné předpoklady. Škrábance na blatnících ji tolik nebolí a díky výše položenému sedadlu a dobrému výhledu na všechny strany má řidič slušný přehled o tom, co se děje kolem. Do města ale není ideální šestnáctiventilová čtrnáctistovka, jejíž spotřeba se v ulicích pohybuje kolem devíti litrů benzinu. Lepším řešením je zhruba stejně silný turbodiesel.
Robotizovaná převodovka Sensodrive se s každým vylepšením pomalu přesouvá z oblasti záporů mezi klady vozu. Automatické přeřazování je hladší, při svižné jízdě inteligentně ponechává zařazený nižší stupeň, i když dá řidič na několik sekund nohu z plynu. Úplně bez vad ale ještě není. Občas má na svědomí výraznější cuknutí a jindy řadí nesmyslně brzy. To však řeší manuální volba páčkami pod volantem.
Citroënu se podařilo verzí XTR model C3 zajímavě obměnit a moc ho to nestálo. Vůz navíc ani cenou nepřesahuje stejně vybavené neoplastované cétrojky. Nebylo by překvapením, kdyby byl proto jednou z nejoblíbenějších.

Citroën C3 XTR 1,4 16V
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1360 cm3
Max. výkon 65 kW
Převodovka 5stupňová, robotizovaná
Nejvyšší rychlost 182 km/h
Průměrná spotřeba 6,5 litru na 100 km
Základní cena 439 900 Kč

Klady
- plastová ochrana
- ostré brzdy
- komfortní podvozek

EBF24

Zápory
- malá prostupnost terénem
- hluk od střešního okna
- vyšší spotřeba

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).