Byznysmen Tomáš Petera možná vymění Slovan za Baník
Hodnota tří čtvrtin fotbalového klubu Baník Ostrava, o jehož prodeji se v poslední době často diskutuje, se odhaduje na čtyřicet, ale také až na osmdesát milionů korun. Ostrava však zdaleka není jediným klubem, který by měl změnit majitele – za evergreen je v tomto směru považována pražská Slavia, o jejímž prodeji se v médiích spekuluje takřka celoročně, stranou zájmu nezůstává ani žižkovská Viktoria.
Sever za sever.
Prodej majority v Baníku Ostrava se připravuje již více než tři měsíce. Dosavadní vlastníci pětasedmdesáti procent klubu - Alois Hadamczik a Petr Lamich - se již delší dobu netají úmyslem svůj podíl prodat. Letos v létě projevil zájem sportovní byznysmen Peter Kovarčík, v současnosti se však zdá, že ostravský klub získají dvě české firmy, jež zastupuje jiný protřelý obchodník se sportem, Tomáš Petera. „Pracujeme na tom obchodu zhruba čtvrt roku a jsme tak v polovině jednání. Vyjasnili jsme si základní kritéria, teď musíme zkontrolovat účetnictví klubu,“ řekl týdeníku EURO Petera. Ten nedávno prodal svůj desetiprocentní podíl v mistrovském Liberci a fotbalové aktivity nyní upírá zejména na sever Moravy. „Že se zbavím svého podílu v libereckém Slovanu byla jedna z podmínek pana Hadamczika, aby mne vůbec nechal nahlédnout do hráčských smluv a jiných kontraktů,“ vysvětluje Petera. Svůj podíl v Liberci během tří let prý zhodnotil zhruba o čtyřicet procent, což sám považuje ve fotbalovém byznysu za maximum. „Dostal jsem dobrou nabídku od majoritního vlastníka, společnosti Preciosa, a dohodli jsme se. Je pravda, že když jsem v roce 1999 akcie kupoval, bylo to za úplně jiné peníze, než za které se teď prodávalo,“ dodává. Ve Slovanu však i nadále jeho společnost Persport zůstává jako marketingový partner klubu. „To se bude se řešit až v případě, že dojde k nákupu Baníku.“
Za osmdesát?
O zájemcích, které v transakci s Hadamczikem a Lamichem zastupuje, nechce Petera příliš hovořit. „Jde o dvě prosperující české firmy, jedna působí v oboru potravinářství, druhá ve finančním sektoru. Není to typicky český kapitál, vliv tam mají i cizí firmy. V českém fotbale však ani jeden ze zájemců zatím nikdy nefiguroval,“ poodhaluje tajemství Petera a dodává, že jedna z firem v minulosti jednala o vstupu do libereckého fotbalu. On sám si v případě nákupu Baníku ponechá deseti až dvacetiprocentní podíl klubu, rozhodujícím faktorem bude cena celé transakce.
V souvislosti s hodnotou Baníku se v médiích spekuluje o osmdesáti milionech korun za 75 procent akcií. „Zatím je předčasné mluvit o penězích, ale jsem přesvědčen, že tu cenu klub má,“ řekl týdeníku EURO Hadamczik. „Těch osmdesát milionů korun je velice přesný a především zajímavý údaj. Baník tyto peníze stále má na svých kontech,“ uvádí Kovarčík.
„Kdepak, cena dnes osciluje mezi 40 až 60 miliony, ale je to podmíněné množstvím ekonomických ukazatelů,“ tvrdí Petera. Místopředseda fotbalového svazu a bývalý šéf marketingové firmy STES Jaroslav Vacek soudí, že bez důkladné prověrky účetnictví není možné konkrétní sumu říci: „Zhruba padesát procent představuje hodnota hráčů, z toho se musí vycházet. Ale jinak by to bylo značně neseriózní.“ Týdeník EURO má informace, že současní vlastníci klubu zaplatili před dvěma a půl lety za podíl 75 procent zhruba dvacet milionů korun.
Studená radnice.
Alois Hadamczik říká, že na podpis smlouvy není třeba chvátat. „Nespěchá ani jedna strana, myslím, že minimálně do konce roku máme čas. Nejsem v situaci, že klub musím prodat za každou cenu. Finanční problémy nejsou, Baník je soběstačný, nemá žádné závazky, jen k divákům,“ říká. O prodeji Hadamczik uvažuje především kvůli chladnému přístupu města ke klubu. „Nezájem radnice jakkoliv se podílet na chodu klubu, který je pro město vizitkou, mne vyčerpává. Kdybych neměl k Baníku morální závazky a stavěl se k němu tak jako radní, zavolám do Opavy a zeptám se zda nás nechtějí,“ uvedl Hadamczik pro týdeník EURO. „Nechci nijak vyhrožovat, já pro Ostravu dýchám, ale pokud projekt s panem Peterou zkrachuje, tak k tomu může dojít.“ Radnici nabízí převod stadionu, pokud na sebe město převezme režijní náklady sportovišť Baníku.
Slovenský Žižkov.
Ostravský klub není jediným týmem, který by mohl změnit majitele, předminulý měsíc se podobně spekulovalo o Viktorii Žižkov a Slavii. Po odchodu mecenáše Vratislava Čekana je složení akcionářů žižkovského klubu poměrně nejasné, jako největší podílník je často označován podnikatel Luděk Vinš a společnost Strojexport. Deník Sport 21. září napsal, že o vstup do Viktorie má zájem slovenský podnikatel Milan Filo, který zprivatizoval papírny v Ružomberku a podporuje místní fotbalový klub. Ten sice přímé majetkové spojení s žižkovským klubem popírá, nicméně prezident Viktorie Jiří Steinbroch připustil, že „nějaké akcie jsou vždy na prodej“.
Zprávy o prodeji pražské Slavie se objevují několikrát do roka, se stejnou intenzitou je šéf klubu Vladimír Leška popírá. Podobně se staví i k fámám z poloviny září. „Všechno to jsou jen spekulace, náš klub je z hlediska majetkových poměrů jedním z nejstabilnějších. Britská firma ENIC již pět let drží 97 procent akcií,“ řekl týdeníku EURO Leška. Připouští však, že „jednu dobu“ se potenciální investor objevil a vyvíjel určité aktivity, Šlo o bývalého předsedu fotbalového svazu Františka Chvalovského. „Z dlouhodobého hlediska je Slavie atraktivní investiční příležitostí, ale v krátkodobější strategii jistě existují účelnější a efektivnější možnosti, kam investovat peníze,“ tvrdí Leška.
Podobně uvažuje i Jaroslav Vacek: „Ať převezmete jakýkoli klub, tři roky do něj lijete peníze. Horizont profitability je v českých poměrech minimálně pět let.“