VYZKOUŠELI JSME - SSANGYONG ACTYON Říká se mu nejodvážnější sportovně užitkový vůz současnosti. Korejský SsangYong Actyon je něco mezi kupé a terénním vozem, ale může to být i auto pro podnikání. V České republice jeho cena ve verzi N1 začíná na 588 218 korunách bez DPH.
VYZKOUŠELI JSME - SSANGYONG ACTYON Říká se mu nejodvážnější sportovně užitkový vůz současnosti. Korejský SsangYong Actyon je něco mezi kupé a terénním vozem, ale může to být i auto pro podnikání. V České republice jeho cena ve verzi N1 začíná na 588 218 korunách bez DPH. Actyon je novinka, která měla premiéru na loňském podzimním pařížském autosalonu. Ve výrobním programu exotické značky SsangYong nahradila model Korando. Korejci nabídli Evropanům sportovně řezané auto, které může i do terénu a přitom má nádech exkluzivního kupé. Jedná se o pětimístný, 4455 milimetrů dlouhý vůz, který konkuruje hlavně dalším korejcům -Hyundai Tucson a Kia Sportage. A navzdory malému kufru láká podnikatele na odpočet DPH. Může být toto reprezentativní SUV užitečné i v podnikání? Profit otestoval minulý týden prostřední verzi Comfort MT s naftovým dvoulitrem, jiný ostatně auto ani nenabízí. Nasedli jsme do robustního vozu, který poskytuje hodně místa všem pěti cestujícím. Interiér se nám zdál praktický, měl spoustu odkládacích prostorů a užitečných detailů, jako je třeba sklopná loketní opěrka na zadních sedadlech. Kabina byla ale obložená plasty, které vyhlížely trochu lacině. Pro reprezentaci by bylo třeba zakoupit si model s černou, červeně lemovanou kůží, pak by to mělo styl. Rozvážnou stabilitu vozu zajišťuje osvědčená klasika - vpředu dvojitá příčná ramena, vzadu pětkrát ustavená pevná náprava, odpérovaná vinutými pružinami. Motor poháněl při jízdě na silnici jen zadní kola, při zdolávání překážek bylo možné elektricky přiřadit pohon všech kol a dokonce i dvoustupňovou redukční převodovku. Actyon jsme vyzkoušeli na před jarních polních cestách a vedl si dobře v blátě i v písku. Se svou výškou by se mohl odvážit i do těžších podmínek. Na silnici je jízda houpavá, je to spíše zážitek z komfortní limuzíny, než z terénního vozu. Vznětový dvoulitr XDi 200 common rail je shodný s tím, který již pohání dosud nejmenší model Kyron. Jeho mechanika je plodem vlastního vývoje, vstřikování a řídicí elektroniku dodává tradiční motorářský partner - Mercedes-Benz. Umí podat 104 kilowattů, jeho nevýhodou je skutečnost, že se musí dost točit a řidič musí často měnit rychlostní stupeň. Řazení přitom neoplývá přesností, řidič musí s pákou nejprve trochu cvičit, než se mu podaří najít správnou polohu. SsangYong Actyon je polyfunkčí SUV, které je spíše velkým rodinným vozem než užitkovým strojem. Má sice verzi s montážní přepážkou, do kufru se ale vejde jen 350 litrů nákladu, tedy mnohem méně než třeba do krátké Škody Octavia. Hodně místa totiž vzadu ubírá zvýšená podlaha zavazadelníku a` la coupé, pod kterou je uloženo rezervní kolo. Auto lze tedy doporučit jen těm podnikatelům, kteří potřebují reprezentativní (a dobře vybavený) terénní vůz za slušnou cenu a jen občas převážejí menší náklady. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ Actyon nabízí odpočet DPH, cena přestavby na verzi N1 už je zahrnuta v ceně. Kvůli relativně malému kufru ale nemůže nahradit dodávku, je to spíše reprezentativní rodinné auto pro individualisty. TECHNICKÉ ÚDAJE model SangYong Actyon A200XDi typ vozu pětimístné SUV motor vznětový čtyřválec objem válců dva litry max. výkon 104 kW max. rychlost 170 km/hod spotřeba 7,8 l/100 km kufr 350 litrů cena (vč. DPH) 749 960 Kč**