Železnice, jeden z pilířů dopravy. Po desetiletí tradiční, přesto v době, kdy objem přeprav rok od roku vzrůstá a kapacita silnic – stejně jako lidské síly – se limitně blíží maximu, nabývá na významu i oblibě. Oživovány jsou některé léta nepoužívané podnikové vlečky a vlaky se těší vysoké pozornosti i na dlouhých distancích, při transkontinentálních přepravách.
Dle dat mezinárodní logistické společnosti Gefco už více než pět let kontinuálně roste objem přeprav po hedvábné stezce, a to jak v importním směru, tak i exportním z Evropské unie na východ.
„Nejde jen o toky zboží z Číny a do Číny, kterou si mnozí představí jako jedinou cílovou destinaci. Gefco Rail Servis se neomezuje pouze na největší obchodní destinaci, ale zajišťuje dopravu do většiny asijských zemí,“ upřesňuje Lucie Svobodová, ředitelka divize Forwarding společnosti Gefco. V některých případech, jako je Japonsko, jde o kombinaci s námořní přepravou, vlakem se ale běžně obsluhují Hongkong, Tchaj-wan, Korea, Vietnam, Thajsko či Indonésie.
Dvě páteřní linky Ruskem
Pro zajištění logistických toků do oblasti Ruska a Číny využívá Gefco vždy tu nejvhodnější a nejvýhodnější trasu dle konkrétní cílové destinace. „Možností v cílových destinacích je více, územím Ruska ale vedou dvě páteřní linie.
Severní, transsibiřská magistrála, a jižní přes Kazachstán a území Číny,“ uvádí Lucie Svobodová.
Gefco díky akcionářské struktuře disponuje přednostním přístupem na 83 tisíc kilometrů kolejí v tomto regionu a pro přepravy umí nabídnout jak transsibiřskou cestu, tak i trasu vedoucí přes Kazachstán a Čínu. Přepravám po hedvábné stezce stále dominuje import, podle Svobodové ale v poslední době přibývá silných exportních zákazníků, kteří využívají železniční dopravu východním směrem. Velkým benefitem nadnárodní společnosti s pobočkami ve 44 zemích na pěti kontinentech je schopnost zajistit první míli v Číně od zákazníka do prvního železničního terminálu nebo komplikované celní řízení na hranicích mezi Čínou a Ruskem nebo Kazachstánem.
Populární železnice
Doprava po železnici se ale neomezuje pouze na východní teritoria. Po kolejích jsou z Česka přepravována třeba i vyrobená auta. Ze své kolínské pobočky Gefco převeze vlakem zhruba 50 procent zde vyrobených a uskladněných vozů.
Směřují nejčastěji do Francie a zemí Beneluxu, část z nich pak odtud i do Velké Británie a nemalé procento míří, v kombinaci s námořní přepravou, do států Jižní Ameriky.
A železnice je perspektivní i pro přepravu dalších komodit v rámci Evropy.
Důkazem je fakt, že tým společnosti Gefco v posledních letech dokázal na koleje přesunout některé přepravy dosud realizované kamionovou dopravou. Vlaky dnes tedy vozí do Česka třeba sodu pro výrobu skla z Bosny a Hercegoviny, petrochemické či stavební produkty.
Doprava po kolejích vždy bude o něco méně flexibilní než po silnici, ale ve srovnání s námořní přepravou je tento způsob dopravy rychlejší.
Tranzitní čas přepravy z Číny do hubu v Brně je pouhých 19 dní. Srovnáváme-li to s leteckou dopravou, výhodou jsou především nižší náklady. Díky dobrému zabezpečení zásilek v průběhu přepravy je dnes možné po železnici přepravovat i zboží vyšší hodnoty, a tak se nabídka otevírá také výrobcům elektroniky či bílého zboží atp. Vše tedy nasvědčuje tomu, že přepravu po železnici čeká další růst i v následujících letech.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz