KOSMETICKÁ STUDIA - Tuzemské kosmetické salony mohou čekat novou konkurenci – manikúry či pedikúry provozované vietnamskými podnikateli. Zajímavé je, že Asijci se snaží prosadit s takzvaným americkým stylem kosmetických služeb.
Vietnamská komunita žijící v Česku rozšiřuje svůj podnikatelský záběr. Po ryze obchodních aktivitách nyní vstupuje i do oblasti služeb: Vietnamci ve velkém otevírají nehtová studia. Českým kosmetickým salonům tak roste vážná konkurence. „Patřím mezi náročné zákazníky a musím říci, že služby v tomto studiu určitě svým známým doporučím,“ prozrazuje studentka filozofické fakulty, která jako jedna z prvních vyzkoušela servis jednoho vietnamského podniku.
Americký kurz v Německu
Většina majitelů a provozovatelů nových nehtových studií má za sebou speciální tříměsíční kurz vedený v takzvaném americkém stylu. Absolvovali jej většinou buď ve Vietnamu, Německu či Velké Británii.
První semináře začal pořádat v polovině 80. let v Kalifornii jeden z vietnamských uprchlíků. Současná výuka se však nezaměřuje pouze na manikúru, ale i na další obory kosmetického průmyslu, jako například pedikúru či kosmetiku. Vedle praktických dovedností nabízí také základy podnikání.
V čem spočívají specifika americko-orientálního stylu péče o nehty? Jde o použitou techniku a odlišné složení laků, jejichž odstíny jsou připravovány přímo před zákazníkem. Jedná se o silně koncentrovaná barviva, která se pomocí základního bílého laku namíchají do správného odstínu. Poté jsou dvě až tři kapky barvy nanášeny pomocí speciálního rozprašovače na nehet.
V Čechách je podle odhadů Unie kosmetiček již více než 5000 poskytovatelů kosmetických služeb. Vstup vietnamských podnikatelů do tohoto odvětví pravděpodobně rozvíří hladiny vod v už tak tvrdém konkurenčním boji.
Rozhodují zkušení zaměstnanci
Jedním z prvních průkopníků vietnamských nehtových studií v Česku je čtyřicetiletý Truong Mau Song. Do Česka přišel před sedmi lety. Po příjezdu pracoval stejně jako většina ostatních Vietnamců ve stánkovém prodeji, teď rozjíždí kosmetické služby. Stejně jako ostatní nově otevřená vietnamská studia nabízel i jeho podnik první měsíc padesátiprocentní slevu.
Nejdůležitější jsou podle Songa kvalifikovaní zaměstnanci. „Musí mít absolvovaný kurz a příslušný certifikát. Netrváme na americkém stylu, ale potřebujeme šikovné, pracovité zaměstnance, kteří jsou schopni učit se novým dovednostem. Kromě certifikátu požadujeme také zdravotní osvědčení a samozřejmě pracovní povolení. Stejně jako každá jiná firma v Čechách najímáme lidi nejdříve na tříměsíční zkušební dobu. Jde o velmi namáhavou a precizní práci, a ne každý vydrží její tempo a náročnost,“ říká podnikatel.
Prozatím prý nezaznamenal nespokojeného klienta. „Mnoho z nich se vrací, což je dobrý základ byznysu. Uvědomuji si však, že máme co vylepšovat. Vedle kvality práce je tu také jazyková bariéra, kterou musíme v dohledné době odbourat,“ přiznává Song.
Kvalita prý pokulhává
Jeden z českých konkurentů ale poukazuje na údajnou nízkou kvalitu služeb. „Vietnamská studia nemůžete přehlédnout. Nabízejí nízké ceny, ale také nízkou kvalitu služeb a produktů, které vozí z Číny a dalších asijských zemí,“ míní. Song však stejně jako ostatní vietnamští podnikatelé v oblasti manikúry označuje za své dodavatele země jako Německo či USA. Za případnou nespokojeností zákazníků je podle něj pouze špatná kvalita práce.
Na tu poukázala jedna z dalších oslovených zákaznic, která již jeden z vietnamských salonů vyzkoušela. „Měla jsem pocit, že nejde o odborníky. Poškrábali mi nehty a lak se začal loupat do dvou dnů,“ popisuje své zážitky.
Zatím se tedy zdá, že některé vietnamské salony vykazují podobnou charakteristiku, jaká bývá obecně spojována s výrobky asijského původu. Nižší cenu, ale též nižší kvalitu. Ve světě jsou ale úspěšné. Stávající salony by se tedy měly určitě nachystat na silný konkurenční tlak.