Největší riziko odcizení auta podstupují majitelé vozů Audi, Mercedes, Alfa Romeo a BMW. Co do celkového počtu ukradených aut však vedou značky, které jsou na českém trhu zastoupeny mnohem více - konkrétně Škoda, Ford, VW, Peugeot a Renault.
Autor: Škoda Auto
Vyplývá to z informací pojišťoven a z policejních statistik.
O japonské a korejské vozy není zájem
ČSOB Pojišťovna tento týden zveřejnila informaci, že podle jejích dlouhodobých statistik hrozí největší riziko krádeže majitelům zmíněných dražších německých značek. „Terčem zájmu zlodějů se stal zhruba každý patnáctý vůz Audi z těch, které jsme kdy havarijně pojistili,“ říká mluvčí ČSOB Pojišťovny Tomáš Hejda.
Z vozů Mercedes, Alfa Romeo nebo BMW, jež v žebříčku figurují na dalších místech, se „ztratí“ přibližně každý třicátý.
Zdroj: ČSOB Pojišťovna
Naopak poměrně velkou jistotu, že auta naleznou tam, kde je zaparkovali, prý mohou mít majitelé značek Subaru, Mitsubishi, Chevrolet nebo Suzuki. „Za posledních šest let jsme neregistrovali prakticky žádnou krádež těchto vozů,“ říká Hejda. Mezi další japonské nebo jihokorejské značky se z evropských značek podařilo vtěsnat jen vozům Citroën a Fiat.
„Z porovnání jsme vyloučili značky, které jsou u nás méně pojištěné. Neobjevují se tak v nich například terénní vozy Dodge, SsangYong či Jeep, které mají sice ještě vyšší pravděpodobnost odcizení než vozy Audi, ale na základě vzorku s nižší vypovídací schopností,“ upřesňuje Hejda.
Zdroj: ČSOB Pojišťovna
Také podle mluvčí Allianz Pavly Pasekové je největší pravděpodobnost krádeže u německých značek Audi, BMW, Mercedes a Volkswagen. „Dále je to značka Škoda, po které je také velká poptávka,“ říká Paseková. O tyto značky je podle ní velký zájem v zemích bývalého Sovětského svazu. Kradou se i kvůli náhradním dílům. Naopak velmi málo se kradou francouzské, japonské, korejské vozy nebo auta značky Fiat.
„Největší riziko krádeže hrozí vozidlům koncernu VW, zejména vozům značky Škoda a Volkswagen. Naopak méně často se terčem zlodějů stávají vozidla korejské, japonské či rumunské výroby,“ dodává mluvčí Direct Pojišťovny Tomáš Zavoral.
Nejprodávanější = nejvíce kradené
Co do počtu krádeží ale vedou značky, které jsou na českém trhu zastoupeny výrazněji.
„Policejní pátrání bylo v letošním prvním pololetí nejčastěji vyhlášeno po vozidlech značek Škoda, Ford, VW, Peugeot a Renault,“ říká Veronika Benediktová z Policejního prezídia.
Prakticky stejné značky - doplněné o Opel - uvádí také mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Ke statistice zveřejněné konkurenční ČSOB Pojišťovnou poznamenává, že „menší pojišťovny nekopírují počty prodaných a evidovaných vozidel na českém trhu“.
Podle mluvčího Kooperativy Marka Vícha je statistika za jednotlivé pojišťovny spíše nepřesná a odráží to, jak jsou úspěšné v jednotlivých oblastech trhu. Obecně podle něj neplatí, že čím dražší auto, tím vyšší pravděpodobnost odcizení. Celkově nejvíce krádeží je podle něj u nejprodávanějších značek, tedy Škodovek, Volkswagenů nebo Renaultů.
Vůz zmizel i před věznicí
„Nejběžnějším místem krádeží aut jsou ulice, parkoviště či dokonce garáže v místě bydliště majitele automobilu,“ říká mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Nepříjemné překvapení však podle něj často čeká řidiče také po nákupech v hypermarketech, večeři v restauraci, ale i po návštěvě příbuzného v nemocnici nebo procházce s dětmi v zoologické zahradě. ´“Třikrát už jsme likvidovali i případ, kdy havarijně pojištěný vůz zmizel před věznicí,“ dodává.
Zloděje lze podle Bálka rozdělit převážně na dva druhy. Jednak to jsou mladí lidé, kteří si krádežemi pomáhají k penězům, nezřídka na drogy. Vykrádají auta na nejnepravděpodobnějších místech a jejich počínání je často spojeno s vandalstvím. To znamená, že nejen odcizí věci, ale i poškodí automobil. „Pak jsou tu organizované bandy, většinou z Bulharska a z bývalých států SSSR, které používají sofistikovanějších metod. Například se dají do řeči s řidičem, který zastaví na parkovišti velké nákupní zóny. Zatímco vytahuje z kufru nákupní tašku, zloděj tipař zjistí, jestli má v autě něco cenného. Pak upozorní komplice, který auto vykrade,“ říká Bálek.
Velmi rozšířenou metodou v poslední době je podle Bálka propíchnutí pneumatiky tenkým předmětem u čerpací stanice na dálnici. Banda si dovede dobře spočítat, kam je možné s takto poškozeným autem dojet, a na vůz si počká. Když řidič závadu objeví, vystoupí z auta, jde se podívat, co se stalo, začne hledat rezervu a hever. Nezřídka nechá auto otevřené a klíčky v zapalování.