Ve sporu bude rozhodovat i Úřad průmyslového vlastnictví
Na českém trhu s elektřinou se schyluje k ostrému souboji dvou největších konkurentů ČEZ a E.ON. Německá společnost E.ON v polovině devadesátých let minulého století připravovala rozsáhlou ofenzivu na českém trhu s elektřinou. Vstupní branou měla být Západočeská energetika. Plzeňská firma představila nové logo velmi podobné tomu, které používá německá společnost. Postupem času pak uvedla na trh stejnou obchodní značku Nová energie. Západočeskou energetiku však v polovině letošního roku ovládl ČEZ a zástupce E.ON odstranil z orgánů distribuční společnosti. Německé firmě se nyní nelíbí, že by měla západočeská firma patřící konkurentovi prodávat své produkty pod podobným logem a značkou. „Používat značku Nová energie se rozhodlo vedení distribuční společnosti. Rovněž forma loga vznikla z jeho iniciativy,“ tvrdí šéf české pobočky E.ON Miroslav Píše. E.ON má přitom jak značku Nová energie, tak i logo zaregistrované a chráněné v celé Evropské unii. „Vzniká otázka, zda je konkurenčně podobná značka použitelná na českém trhu. V této chvíli probíhají jednání na příslušných úrovních a v daných institucích. Naše značka je E.ON a je používaná ve spojení E.ON - Nová energie. A tak budeme vystupovat na českém trhu,“ konstatuje Píše. Dodává, že firma již podala podnět Úřadu průmyslového vlastnictví, aby přezkoumal, zda zápis proběhl na základě platných evropských norem a nebyla narušena registrace E.ON, platná pro celou Evropu od roku 1999.
Miliony na propagaci
Vedení ČEZ však nároky německé společnosti nepovažuje za zcela průkazné. „Situace není tak jednoduchá, Západočeská energetika investovala desítky milionů do propagace loga. V současnosti je celý problém o tom, jaké budou obchodní podmínky. Ono logo nemá nic společného se značkou, kterou E.ON používá celosvětově,“ tvrdí šéf ČEZ Jaroslav Míl. Navíc žádost o registraci podala Západočeská energetika již před několika lety a na následnou propagaci vynaložila obrovské investice za několik desítek milionů korun. „Nedovedu si představit, že takové prostředky byly použity, aniž bylo jasné, zda je registrace platná, či nikoliv. Uvidíme,“ dodává Míl. Souboj o obchodní značku není prvním ostrým letošním střetem mezi oběma konkurenty. Firmy se již jednou utkaly při jednání o výměně majetkových podílů v regionálních distributorech elektřiny. Z tohoto klání vyšel vítězně ČEZ. Vedení české pobočky E.ON totiž po několika jednáních nechtělo souhlasit s „pouhou“ výměnou minoritních podílů v distributorech, ale navíc požadovalo, aby na ni ČEZ převedl i majoritní podíl v další z firem. „V době, kdy se zdálo, že jednání uváznou na mrtvém bodě, Míl zvedl sluchátko a zavolal přímo do německé centrály E.ON. S tou se dohodl na výměně minoritních podílů. Vedení české odnože E.ON se nad takovým rozuzlením netvářilo na dalším jednání příliš nadšeně,“ sdělil týdeníku EURO zdroj, který se jednání zúčastnil.
Hurá na basket.
Analytici upozorňují, že E.ON není pro ČEZ jen velkým konkurentem, ale jako firma se znalostmi liberalizovaného prostředí v Evropské unii i cenným zdrojem zkušeností, které lze aplikovat i v Česku. A to nejen v oblasti obchodování, ale i firemní propagace. E.ON je generálním partnerem fotbalové Borussie Dortmund, která i přes nezdar v kvalifikaci do Ligy mistrů patří mezi lepší evropské fotbalové kluby a propaguje značku firmy nejen v Německu, ale i po celé Evropě. O obdobném způsobu propagace nyní uvažuje i vedení české elektrárenské firmy. Nepůjde o podporu fotbalového, ale basketbalového klubu. Košíková je totiž populární v regionech, v nichž ČEZ působí, nebo na jejichž trhy hodlá vstoupit, jako jsou například Balkán, Německo, Polsko nebo Itálie. „Jsme firma, která se nemůže spojit na národní úrovni s jedním klubem, zbytek populace vás pak bere negativně,“ tvrdí Míl. Počítá s tím, že v následujících třech letech se český tým, podporovaný ČEZ usadí mezi evropskou basketbalovou klubovou elitou. Doba, kdy úspěchem českých basketbalistů v pohárové Evropě bylo neprohrát s favority propastným rozdílem, by měla být minulostí již v nadcházející sezoně. O který klub půjde, zatím Míl nechtěl s ohledem na pokračující jednání prozradit. Momentálně se spekuluje o středočeském Nymburku nebo o týmu ze severní Moravy. Finanční podpora ze strany ČEZ by v následujících třech letech měla dosáhnout několika desítek milionů korun. ČEZ navíc počítá s tím, že v každém regionu, v němž působí, bude podporovat jednu významnou akci, v západních Čechách například karlovarský festival. V Pardubicích se firma hodlá podílet na podpoře provozu moderní Duhové arény, v Nymburku známého sportovního centra.