Menu Zavřít

Nejde o zbytečný luxus

14. 11. 2005
Autor: Euro.cz

ČP garantuje úroveň služeb smluvních autoservisů

Moderní způsob likvidace pojistných událostí, asistenční služby a způsoby ocenění vozidla – tři témata pro Pavla Martynka, ředitele odboru havarijního pojištění České pojišťovny.

Podle čeho zvolit servis, který se nejlépe postará o mé vozidlo po případné havárii? Česká pojišťovna připravila pro klienty v rámci zlepšování svých služeb pomoc při výběru servisu, kde bude v případě pojistné události jejich poškozené vozidlo opravováno. Umožňuje to garantovat kvalitu opravy, protože servisy, do kterých jsou naši klienti směřováni, prochází pečlivým výběrem. Pokud při sjednání pojistné smlouvy klient na tento princip přistoupí, je mu poskytnuta sleva na pojistné havarijního pojištění.

Jak lze nejrychleji kontaktovat Českou pojišťovnu? V České pojišťovně si uvědomujeme, že čas našich klientů je vzácný. Proto jsme pro ně vybudovali klientský servis. Nový systém usnadňuje uzavírání a vedení pojistných smluv a nabízí rychlejší a průhlednější vyřizování pojistných událostí. Klient při jejich nahlašování nemusí osobně navštěvovat některou z poboček České pojišťovny, ale může komunikovat prostřednictvím telefonu nebo internetových stránek ČP. Tématem posledních několika let je v ČP zavádění nového provozního systému pro neživotní pojištění. V souvislosti s tím došlo zhruba před dvěma lety k centralizaci likvidací pojistných událostí pro neživotní pojištění. V průběhu příštího roku proběhne hlavní část přechodu na nový systém i na druhé straně, tedy při sjednávání a správě pojistných smluv v rámci produktů neživotního pojištění.

Kromě ceny pojistky a rychlosti likvidace se klienti při volbě pojišťovny rozhodují především podle rozsahu asistenčních služeb… Klienti ČP sjednávající jakékoli pojištění vozidla mají na výběr z několika variant pojištění asistenčních služeb. Zdarma získají pojištění asistenčních služeb POHODA Klasik, zahrnující například pomoc zásahového vozidla a úhradu práce mechanika v rozsahu dvou hodin v případě nehody, odtažení nepojízdného automobilu nebo poradenskou službu či předání vzkazu blízké osobě. Ti, kteří budou mít sjednané Sdružené pojištění motorového vozidla, zahrnující jak havarijní pojištění, tak i povinné ručení, mají zdarma nárok také na rozšířenou asistenci POHODA Special, kdy mohou využít asistenční služby v rozsahu Klasik a navíc pomoc i v případě poruchy vozidla. Nově nabízíme též asistenční pojištění POHODA SOS, kde je rozsah poskytovaných služeb ještě více rozšířen, především není stanoven žádný limit v kilometrech pro odtah vozidla.

MM25_AI

Které typy havarijních pojistek jsou v nabídce? V souvislosti s oceněním vozidel se mluví o třech pojmech, a sice o nové, obvyklé (obecné) a časové ceně vozidla. Zákon o pojistné smlouvě ve svých výkladových ustanoveních definuje cenu novou jako cenu, za kterou lze stejnou nebo srovnatelnou věc v daném místě a čase pořídit. Časová cena je nová cena snížená nebo zvýšená s ohledem na opotřebení nebo modernizaci vozidla. Obvyklá cena je pojem definovaný ve znaleckém standardu. Jedná se o časovou cenu upravenou o takzvaný koeficient prodejnosti, který vyjadřuje pro dané vozidlo „schopnost“ být prodáno nebo koupeno. Obecně se dá říci, že nová a zejména časová cena jsou pojmy spíše technického charakteru, kdy se přihlíží k nákladům na výrobu nebo ke stupni opotřebení jednotlivých částí vozidla, zatímco obvyklá cena je spíše subjektivní vyjádření hodnoty vozidla vzhledem k situaci na trhu v daném místě a čase.

Českému trhu motorových vozidel stále dominují ojetiny. Který typ havarijního pojištění je vhodný pro starší vozy? Havarijní pojištění v ČP je postaveno tak, že se jinak postupuje při likvidaci parciálních škod a škod totálních. Při parciální škodě, zpravidla způsobené havárií, dojde k poškození vozidla v opravitelném rozsahu, za totální škodu se pak považuje odcizení vozidla nebo poškození v takovém rozsahu, že se oprava nevyplatí.
Pro vývoj pojistného na havarijní pojištění typu All Risk (jsou jím kryta veškerá rizika s výjimkou válečných události, jaderné havárie apod.) je vzhledem ke stáří vozidla podstatné, že při parciálních škodách plní pojišťovna kompletní náklady na opravu, tedy „novou cenu opravy“. Dojde-li proto na dvou vozidlech stejného typu, ale různého stáří, ke stejnému parciálnímu poškození, budou náklady na opravu v obou případech naprosto shodné. Pokud však dojde k odcizení celých vozidel, bude plnění ze strany pojišťovny pro starší vozidlo menší, protože se vzrůstajícím stářím vozidla klesá jeho cena a totální škody jsou plněny právě v časových cenách. Parciální škody mají na celkovém pojistném rizika All Risk podíl zhruba sedmdesátiprocentní, takže lze říci, že sedmdesát procent pojistného na All Risk nezávisí na stáří vozidla, a třicet procent pojistného postupně s rostoucím stářím vozidla klesá.

  • Našli jste v článku chybu?