American Express
Značka American Express je nejčastěji spojována s platebními kartami a cestovními šeky. Tak ji alespoň vnímá český trh, na který společnost vstoupila v roce 1990. Obecné povědomí ale může klamat, protože American Express se doposud v České republice nezaměřil ani tak na vydávání platebních karet, jako na cestovní služby pro korporátní klientelu. Společnost zastává v této oblasti pozici tržního lídra a je i největším prodejcem letenek na českém trhu. „Oddělení business travel jsme založili v roce 1994 a byla to zatím naše hlavní oblast podnikání v České republice,“ řekl týdeníku EURO generální ředitel American Express Jan Brázda s tím, že mezi klienty patří jak mezinárodní společnosti, tak i velké a střední české firmy.
Osobní platební karty s modrobílým logem American Express exkluzivně vydává Komerční banka a jejich počet se počítá na desetitisíce. Jan Brázda dodává, že dokud nebude existovat úvěrový registr, bylo by pro společnost příliš rizikové vystavovat osobní nebankovní kreditní karty bez znalosti klientovy historie. „My sami vydáváme pouze firemní platební charge karty. Jsou výjimečné hlavně tím, že k nim nepotřebujete účet v bance,“ říká Brázda. Tyto karty obsahují i nadstandardní cestovní pojištění. Při ztrátě karty dostane klient novou zdarma do 24 hodin a jeho odpovědnost je omezena do doby, než ztrátu nahlásí na kartové centrum. Předností nové karty je rozsáhlý soubor manažerských reportů, které umožňují řízení cestovních výdajů společností. Další charakteristikou je stanovení odpovědnosti, kdy společnost ručí pouze za firemní výdaje a za výdaje osobní ručí vůči American Express majitel karty, tedy fyzická osoba.
Konkrétní počty karet a objemy provedených transakcí v České republice však nejsou k dispozici, neboť společnost poskytuje pouze globální údaje.
Konkurenční Europay a Visa vydaly v Česku 2,4, respektive 2,1 milionu karet, což jsou nesrovnatelně větší čísla než v případě několika desítek tisíc karet AMEX. „Český trh poskytuje velký prostor pro naši budoucí expanzi, zvláště pokud uvážíme vstup České republiky do Evropské unie. American Express hodlá této příležitosti plně využít,“ říká Jan Brázda. Karty AMEX od Komerční banky jsou na místním trhu tři roky a jejich korporátní verze, vydávaná přímo společností American Express, na něj vstoupila letos v únoru. Společnost má silné postavení zejména ve Spojených státech a Velké Británii a v místních poměrech je vnímána spíše jako karta pro „lepší“ klientelu.
To platí i o cestovních šecích, které jsou v zahraničí mnohem více rozšířeny než v Česku. „Již před deseti lety jsme mysleli, že s rozvojem platebních karet bude význam tohoto produktu postupně slábnout, ale ukazuje se, že pravý opak je pravdou. V uplynulém desetiletí objem vydaných cestovních šeků každoročně vzrůstal. Stejná situace je přitom i v České republice.
Konsolidované výsledky společnosti za první čtvrtletí naznačují jen málo o nedávných problémech, s nimiž se American Express potýkal. Společnost sídlí v newyorském mrakodrapu, který sousedil se zničenými budovami World Trade Center. „Vedení přijalo program výrazného snižování nákladů a počtu zaměstnanců. Výsledky se dostavily velice rychle – zisk 618 milionů dolarů za první čtvrtletí roku 2002 je lepší než ve stejném období roku 2001,“ vysvětluje Brázda. Hospodářské výsledky českého zastoupení však sdělit odmítl s tím, že společnost dílčí údaje nezveřejňuje a prezentuje pouze údaje na konsolidované bázi.