Pojišťovnou roku se stejně jako loni stala Kooperativa.
V soutěži Banka roku poměřují své síly také pojišťovny či stavební spořitelny. Obě kategorie zůstaly od loňského ročníku beze změny: Stavební spořitelnou roku se stala Modrá pyramida a Pojišťovnou roku Kooperativa. „Vnímáme to jako důkaz, že naše strategie je dlouhodobě správná. O vítězích v jednotlivých kategoriích rozhodují odborníci z finanční sféry, kteří produkty i služby pojišťoven velmi dobře znají. Z hlediska odborné veřejnosti se tedy jedná o jedno z nejprestižnějších ocenění,“ komentoval výsledky ankety Martin Diviš, předseda představenstva a generální ředitel Kooperativy.
Kooperativa obhájila prvenství podruhé za sebou a navíc je příkladem společnosti, která úspěch v této soutěži plně zhodnocuje ve své marketingové kampani. Zejména Pražané znají její billboardovou kampaň se sloganem: Pojišťovna roku se nevyhrává každý rok. Až na výjimky. „Samozřejmě žádná taková anketa nemůže automaticky zaručit komerční úspěch. Je to hlavně zpětná vazba hlavně pro pojišťovnu při přípravě nových produktů a služeb,“ doplňuje Martin Diviš.
V kategorii penzijních fondů bodoval Allianz penzijní fond. „Těžiště úspěchu spočívá především v jeho investiční strategii. Ta je nastavená tak, aby v krátkém období nepodléhala výkyvům kapitálových trhů, respektive aby dokázala tyto výkyvy absorbovat. Optimálním řízením portfolia se Allianz penzijnímu fondu daří dosahovat relativně vysokého zhodnocení, a to bez vlivu na jeho kapitálovou pozici,“ tvrdí Petr Poncar, předseda představenstva Allianz penzijního fondu.
Pojišťovák roku
Také v oblasti pojišťovnictví přibyla v letošním roce nová kategorie – Pojišťovák roku. Podobně jako u Bankéře roku i zde namísto odborné poroty volili šéfové jednotlivých pojišťoven. Jednoznačným vítězem se stal šéf Pojišťovny České spořitelny Petr Zapletal.
Naopak úplně zmizela kategorie Nejdynamičtější pojišťovna. „Tato kategorie podle nás nepomáhala lidem v orientaci mezi produkty a navíc byla, pokud jde o kritéria, různě vnímána porotci. Kooperativa, Direct pojišťovna i Slavia jsou velmi dynamické, ale každá opravdu zásadně jinak,“ vysvětluje Petr Stuchlík, šéf společnosti Fitcentrum. „Kromě toho se snažíme udržet malý počet kategorií. Nechci, aby Banka roku dopadla jako jiné soutěže, kde každý kvartál vyhrává někdo a informační hodnota pro spotřebitele je nula. Je to těžké rozhodování, ale když už zavedeme nové kategorie, musíme jinde hledat tu nejslabší,“ dodává.
Životní pojištění roku vyhrála pojišťovna Uniqa. „Vítězství si velmi vážíme, protože je potvrzením naší snahy vytvořit komplexní, ale transparentní produkt reflektující změnu potřeb klientů. Produkt byl zaveden do prodeje v září a už během prvních dvou měsíců přinesl několik tisíc nových smluv,“ prohlásila šéfka marketingu pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.
Pojistné roste
Českému pojistnému trhu se daří, dle statistiky České asociace pojišťoven (ČAP) narostlo předepsané pojistné o 7,3 procenta. Potíž ovšem může být v tom, že tento růst byl tažen životním pojištěním. To se totiž především díky jednorázovým životním pojistkám zvedlo o devatenáct procent. „Obávám se, aby příčinou tohoto jevu nebyla zvýšená aktivita zprostředkovatelů pro předčasné ukončování smluv životního pojištění a zakládání smluv nových nebo přesun zdrojů do jiných finančních produktů. Na takových rozhodnutích zpravidla klient prodělává,“ upozorňuje Tomáš Síkora, výkonný ředitel ČAP.
V současné době mají tuzemské pojišťovny plné ruce práce s nastavením cen na příští rok. Ty se budou odvíjet od cen zajištění a právě vyjednávání se zajišťovnami v současné době vrcholí. „Vzhledem k velkému počtu živelních událostí, jako byl sníh, povodně nebo kroupy, se dá očekávat zvýšení cen zajištění, a to se v nějaké míře podle mého názoru odrazí v cenách pojištění,“ tvrdí Petr Zapletal, šéf Pojišťovny České spořitelny ze skupiny VIG, která si na českém pojistném trhu drží nejsilnější postavení. Částečně by ale růst cen mohl vykompenzovat konkurenční boj, který mezi pojišťovnami značně přitvrdil.