Menu Zavřít

Nejenom hamburgery

17. 6. 2004
Autor: Euro.cz

V Česku se začíná prosazovat prodej franšíz na realitním trhu

S franšízovým obchodem jsou v Česku nejčastěji spojovány společnosti jako McDonald’s, KFC nebo Dunkin’ Donuts nabízející rychlé občerstvení. Stranou pozornosti až doposud zůstávaly reality. Teprve nyní se začíná obchod s franšízami rozbíhat i v tomto sektoru. Odborníci na nemovitosti si slibují, že díky rozšíření franšízinku bude trh transparentnější a čitelnější.

Zámořský import.

Prodej franšíz se nejvíc prosazuje ve Spojených státech. Statistiky ukazují, že provozovny fungující na základě franšízy představují čtyřicet procent celkového objemu maloobchodu v USA, jejich roční tržby činí 800 miliard dolarů. Studie časopisu Mezinárodní maloobchodní trendy naznačuje, že podíl franšízových řetězců na celkových maloobchodních příjmech roste k padesátiprocentní hranici. „Franšízink využívají hlavně ti, kteří se již prosadili na lokálním trhu a chtějí expandovat dále. Vyhledávají proto spolupracovníky se znalostí trhu ve svém regionu a mající důvěru tamních lidí,“ říká Jan Urban, ředitel společnosti Simply. Trh nemovitostí je jedním z oborů, kde se franšízink nejrychleji rozšiřuje. Pro podnikání v tomto sektoru je totiž potřeba minimum investic a neexistují téměř žádné bariéry vstupu na trh. Navíc další expanze obchodu, na rozdíl od jiného byznysu, není závislá na dodatečné investici. To si uvědomují i některé firmy v Česku. Prodej franšíz z oblasti nemovitostí je však u nás teprve v začátcích. „Domnívám se, že franšízink má v České republice velký potenciál. Logika franšíz totiž funguje všude, je to jednoduchý obchodní model,“ tvrdí Urban. Velký rozvoj očekává během následujících tří let. Na českém realitním trhu by se mohly objevit i silné zahraniční franšízové firmy, jako je Cendant nebo Re/Max. „Pro velké mezinárodní hráče je vstup do nového regionu jen otázkou času a priorit,“ říká Urban.

Expanze z Prahy.

Irská společnost Simply, která zprostředkovává hypoteční úvěry, prodává franšízy v České republice od loňského roku. „V roce 2001 jsme začínali s relativně malým počtem klientů. Tehdy bylo jednoduché jim poskytnout služby. Postupně nám ale narůstalo množství zákazníků a začali jsme mít problémy vše zvládnout. Vybudovali jsme proto vlastní informační systém, kam jsme ukládali základní údaje o klientech,“ popisuje začátky Jan Urban, ředitel společnosti Simply. Tento systém chtěla firma poskytnout dalším makléřům a realitním společnostem a expandovat tak mimo Prahu. „Naše franšíza je vhodná pro někoho, kdo má v oboru již určité zkušenosti, dělá svou práci dobře a chce dál růst. My mu poskytneme nástroj jak se dále rozvíjet. Makléři si potom mohou dovolit pracovat i se složitějšími klienty,“ tvrdí Urban. Simply poskytuje zájemcům o franšízu nejen potřebné školení. „Pomáháme vyhledávat obchodní příležitosti, radíme, jak spolupracovat s realitními kancelářemi a s developerskými firmami. Učíme jak zpracovávat smlouvy, jak sjednávat podmínky v bankách,“ vypočítává Urban. Dnes je již značka Simply zastoupena ve dvanácti českých regionech. „Naším cílem bylo dostat se do regionů, co se týká další expanze v Praze, jsme oportunisté,“ říká Urban. Očekává, že prostřednictvím prodeje franšíz v hlavním městě by mohla společnost získat lidi s vysokou přidanou hodnotou. „To jsou například ti, kteří umí lépe než my kombinovat finanční produkty,“ vysvětluje. Dodává pak, že hypoteční byznys na rozdíl od zprostředkování nemovitostí není tak lokální, a není proto nutné mít pobočku na každém rohu. „Je jedno, jestli sjednáte hypotéku v Praze nebo v Ostravě. Důležité je mít podchycenou spádovou oblast,“ tvrdí Urban.

MM25_AI

Od masa k realitám.

Franšízu lze nyní v Česku koupit i na realitní kancelář. Tuto možnost nabízí společnost Chirš, pobočka izraelské firmy Hirsh International, která na českém trhu působí od začátku letošního roku. Jejím zakladatelem je podnikatel Chirš Ickovič, který si po druhé světové válce založil v Izraeli masnu. V polovině 60. let se již vypracoval na největšího výrobce masných výrobků v Izraeli. O deset let později změnil obor svého podnikání a zaměřil se na trh nemovitostí. „Ze statistiky vyplývá, že z celkového počtu lidí, kteří si založí svůj soukromý podnik, 85 procent v prvním roce zkrachuje. Důvodem není to, že by byli neschopní, ale protože je nikdo nenaučil podnikat,“ říká Artem Egorov, ředitel Chirš Česká republika. Dodává, že u franšízy je tato statistika opačná. „Osmdesát pět procent podnikatelů je úspěšných,“ říká Egorov. Společnost Chirš, jak tvrdí její ředitel, se však nepochybuje na realitním trhu. „My poskytujeme byznys pro byznys. Dodáváme know-how jak vybudovat a efektivně řídit svůj podnik na trhu s nemovitostmi. To zahrnuje znalosti marketingu, psychologie a sociologie. Naším cílem je vytvořit podmínky, aby dotyčný člověk byl schopný uzavřít minimálně dva obchody měsíčně, a zajistil si tak stabilní příjem,“ slibuje Egorov.

Kultivace trhu.

Společnost Chirš vypracovala přísný etický kodex, který musí každý její spolupracovník dodržovat. „Je to jediná věc, kterou musí naši poradci přesně plnit. Pokud by tak nečinili, byl by to pro nás důvod spolupráci ukončit,“ říká Egorov. Dodává, že kodex přesně definuje vztah ke klientovi, ke kolegům i k jiným společnostem. I proto si slibuje, že s rozšířením franšízinku v České republice se zlepší podmínky na trhu s nemovitostmi, protože podobný kodex má většina firem, které se franšízinkem zabývají. „Doufám, že dojde ke kultivaci trhu, že bude transparentnější, vytvoří se systém spolupráce mezi firmami, tedy něco jako pravidla silničního provozu,“ říká. Izraelci chtějí otevřít v České republice během tří let 60 poboček, z toho v letošním roce jich plánují osm až deset. Kromě Česka působí firma také v Rusku, kde již funguje dvanáct poboček a chystá se otevření dalších čtyř. Své zastoupení má Chirš také v Rumunsku a v červenci zahájí činnost v Maďarsku. „Franšízink je systém, který je efektivní v různých zemích. I když existují určité zvláštnosti, podstata se nemění,“ tvrdí Egorov.

  • Našli jste v článku chybu?