Nejhodnotnější značkou světa letos zůstává Google a druhé místo patří opět firmě Apple, i když rozdíl mezi oběma se za poslední rok výrazně zmenšil. Na třetí místo se dostal Amazon, který předstihl softwarovou společnost Microsoft. Vyplývá to z žebříčku BrandZTop 100, který sestavuje reklamní agentura WPP a poradenská firma MilwardBrown.
Google zvýšil hodnotu své značky proti loňsku o 23 procent na 302,1 miliardy dolarů (6,8 bilionu korun), Apple o 29 procent na 300,6 miliardy a Amazon se za rok zhodnotil o 49 procent na 208 miliard dolarů.
Největší zastoupení v první desítce mají technologické firmy a maloobchodní společnosti. Právě maloobchod byl loni nejrychleji rostoucím odvětvím s nárůstem o 35 procent, následuje pojišťovnictví s 34 procenty a technologie s 28 procenty.
Mezi deseti nejvíce rostoucími obory jsou i automobilky, které s nástupem elektrického pohonu a autonomní mobility těží z těsné spolupráce s technologickými firmami. Celkově zvýšily svou hodnotu o sedm procent. Nejhodnotnější automobilovou značkou zůstává vedoucí světový propagátor hybridních pohonů Toyota s hodnotou 30 miliard dolarů.
Úsvit digitálního rasismu? Ruský software rozpozná etnický původ
„Letos jsme zaznamenali vůbec největší růst hodnoty značek způsobený růstem ve všech kategoriích. Jak noví, tak i stávající hráči sklízejí odměnu za statečnost a přijetí dlouhodobé strategie budování značky,“ uvedl David Roth z WPP. Rostoucí užívání technologií pracujících s daty, umělou inteligencí či rozšířenou realitou spolu s kreativním marketingovým přístupem umožňují mnoha značkám hlouběji porozumět spotřebitelům a poskytnout jim personalizovaný obsah.
Navzdory skandálu kolem ochrany osobních dat uživatelů se dařilo i Facebooku. Hodnota jeho značky meziročně vzrostla o 25 procent.
V žebříčku se nově objevilo osm značek, mezi nimi například přepravní aplikace Uber nebo výrobce sportovního vybavení Adidas. Celková hodnota stovky nejcennějších značek světa se letos zvýšila o rekordních 21 procent na 4,4 bilionu dolarů.
Žebříček BrandZ Top 10 | |||
---|---|---|---|
Pořadí | Značka | Hodnota značky (v mld. USD) | Změna v hodnotě značky |
1. | 302,063 | +23 % | |
2. | Apple | 300,595 | +28 % |
3. | Amazon | 207,594 | +49 % |
4. | Microsoft | 200,987 | +40 % |
5. | Tencent | 178,990 | +65 % |
6. | 162,106 | +25 % | |
7. | Visa | 145,611 | +31 % |
8. | McDonald's | 126,044 | +29 % |
9. | Alibaba | 113,401 | +92 % |
10. | AT&T | 106,698 | -7 % |
Dále čtěte: