ČEZ a Český Telecom už peníze Jiřímu Bartoškovi asi nedají
Ve svetru do véčka, modré košili, s brýlemi na čele a doutnající cigaretou v ruce sedí za pracovním stolem prezident. V příšeří své kanceláře v Panské ulici, kde stěny zdobí filmové plakáty a fotografie celebrit stříbrného plátna. Jiří Bartoška, herec s nepřehlédnutelným vzezřením a barvou hlasu, pro tuto chvíli prezident Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Se svou soukromou firmou Film Servis Festival Karlovy Vary již zahájil přípravu dalšího ročníku - v pořadí devětatřicátého - jedné z největších a nejprestižnějších evropských kinematografických přehlídek. Začal, přestože nemá přislíbeny sponzorské peníze. Nemusí zatím panikařit. Firmy své rozpočty pro příští rok teprve připravují a definitivní slovo řeknou vždy až koncem roku. To je běžný kolorit Bartoškovy práce. Letošní zima však může být o poznání tužší. Hlavní finační partneři festivalu, kteří podle neoficiálních informací dávali ročně po dvaceti milionech korun, napřesrok už zřejmě nepřispějí. Jednou z příčin je letní „okurková aféra“ politiků, kterým pobyt ve Varech hradili právě festivaloví sponzoři. Investované miliony přinesly firmám negativní reklamu.
Konfliktní záležitost.
„Karlovarský festival patřil mezi umělecké události, které byly vládou v zastoupení ministra kultury doporučovány k účasti a sponzoringu jako akce, která má podporu politických elit. Festival je kulturní událostí číslo jedna a pro nás je radostí se spojit s něčím, co je vnímáno pozitivně. Po letošním ročníku to už takové není a je otázkou, zda nadále spolupracovat a být partnerem něčeho, co je vnímáno jako hodně konfliktní záležitost,“ říká generální ředitel společnosti ČEZ Jaroslav Míl. Jak dodává, vše ještě budou vyhodnocovat. Nejpozději do konce ledna by ale chtěli mít jasno.
Mílem řízená energetická firma byla jedním ze tří hlavních partnerů letošního ročníku. S ní ještě Český Telecom a Eurotel. Nový šéf Českého Telecomu Gabriel Berdár je, zdá se, konečnému rozhodnutí o ukončení financování festivalu ještě blíže než Míl. „Já jsem se již během letošního festivalu sešel s panem Bartoškou a vysvětlil jsem mu, že poměřuji vynaložené prostředky s přínosy pro firmu. Podle předběžných úvah a propočtů momentálně nevidím prostor, že bychom karlovarský festival finančně podporovali. Vidím tam určitý prostor pro poskytování telekomunikačních služeb. Ostatně takto podporujeme i jiné akce tohoto typu,“ uvedl Berdár minulou středu v rozhovoru pro týdeník EURO.
Pilířem bude charita
Generál Českého Telecomu dává změnu politiky do souvislosti s novou marketingovou politikou. „Otázkou je, co by měl Telecom vlastně sponzorovat. Naše firma nabízí hodně služeb v oblasti víceméně sociální, za regulované ceny. Přímo či nepřímo podporuje charitativní činnost a sociálně slabší skupiny obyvatelstva. Nechci předjímat, ale myslím si, že charita a pomoc lidem, kteří jsou objektivně odkázáni na pomoc druhých, bude nadále pilířem našeho sponzoringu. Zrovna v pondělí 15. září jsem předal šek na 2,5 milionu nadaci Naše dítě. Ostatní věci budeme přehodnocovat a vybírat si jenom to, co je nám blízké a kde jsme schopni asociovat naše výrobky a služby,“ poznamenává Berdár. Třetí hlavní mecenáš, společnost Eurotel se letos stala stoprocentní dcerou Českého Telecomu. Proto i do její budoucnosti může Berdár mluvit. „Když hovořím o filmovém festivalu, tak ale pouze za Telecom, nikoliv za Eurotel. Ten má vlastní vedení, vlastní marketing. My s nimi jednáme na úrovni konsolidace, finančních plánů a podobně. Je ale zřejmé, že Eurotel cílí na jiný segment zákazníků a jeho marketingová komunikace bude od naší částečně odlišná. Samozřejmě mezi sebou diskutujeme a myslím si, že i od Eurotelu můžete v určitém okamžiku očekávat nějaké stanovisko,“ dodává Berdár.
Ještě nevíme
Pokud někdo ze současných hlavních partnerů u festivalu vydrží, tak asi právě Eurotel, ale ani to není jisté. Firma se mezi ústředními donátory objevila letos poprvé, předtím byla jen dodavatelem mobilních služeb. „Tradici spojení s nejprestižnějším filmovým festivalem v ČR by Eurotel rád zachoval i do budoucna. V současnosti probíhá vyhodnocení letošního ročníku a bylo zahájeno jednání o dalším. Přesná podoba budoucího partnerství však zatím není známa,“ uvádí tisková mluvčí Eurotelu Diana Dobálová. Podobně mluví i „vedlejší“ partneři festivalu. Philip Morris ČR podle ředitelky vnějších vztahů Danici Sivákové čeká, až od organizátorů obdrží závěrečnou zprávu o letošním ročníku a teprve potom mohou začít rozhovory o příštím (nutno poznamenat, že tabáková firma se letos poprvé od roku 1996 neobjevila mezi hlavními partnery). Představenstvo Transgasu bude podle mluvčího Jiřího Wrobela schvalovat návrhy komunikačních aktivit pro rok 2004 na některém ze svých pravidelných zasedání ke konci roku. Zástupci posledního partnera festivalu - skupiny Credit Suisse Life & Pensions - se nevyjádřili.
Výlet za firemní peníze.
Sponzoři se dostali do negativních souvislostí po ukončení letošní přehlídky, kdy se v MF Dnes (mimochodem mediální partner festivalu) objevily informace, že několik přítomným politikům „výlet“ do Varů platily zmíněné firmy. Konkrétně ČEZ ministru životního prostředí Liboru Ambrozkovi a ministru práce a sociálních věcí Zdeňku Škromachovi, Český Telecom ministru informatiky Vladimíru Mlynářovi, šéfovi ODS Mirku Topolánkovi a místopředsedovi lidovců Janu Kasalovi zase Philip Morris. Zvláště ministři se dostali do podezření, že přijetím pozvání se ocitli ve střetu zájmů, a v následných komentářích se opakovaně objevil i výraz korupce.
Když pozvou, rád zase přijedu.
Ministr Vladimír Mlynář – jinak také předseda mezivládní komise pro Telecom - si v reakci na ostrou kritiku veřejně posypal hlavu popelem a prohlásil, že do doby, než budou přijata nějaká kodifikovaná pravidla účasti politiků na podobných akcích, přestane sponzorované podniky všeho druhu navštěvovat. Následně odmítl pozvání na pražský koncert Rolling Stones, stejně se ke „stounům“ zachoval i Topolánek, pro nějž prý karlovarská kauza byla „velkým poučením“. Libor Ambrozek, zdaleka tak kategorický není. „Karlovarský filmový festival mám rád, jsem jeho pravidelným návštěvníkem, a proto pokud mě pořadatelé příští rok pozvou, rád přijedu,“ sdělil minulé úterý týdeníku EURO. Nynější rozhodnutí sponzorů je třeba brát jako produkt této atmosféry. „Jde spíše o celkové vnímání festivalu ze strany kulturních, intelektuálních a politických elit. Někde je problém, ten je třeba pojmenovat a vyřešit. Není možné se tvářit, že neexistuje,“ říká šéf společnosti ČEZ Jaroslav Míl.
Zástupci státu posílí.
Jak ČEZ, tak i Český Telecom a Eurotel patří k firmám ovládaným státem. O sponzoringu státních a polostátních firem jednala vláda na svém zasedání 16. července, čtyři dni po skončení festivalu (nebyl to ale jeho důsledek, program byl znám již od 9. července). Přijaté usnesení Špidlova kabinetu doplňuje některá starší usnesení Zemanova ministerského sboru, která vymezila oblasti, kam státní a polostátní peníze mohou dávat sponzorské dary. Šéfové příslušných resortů mají zajistit, aby obligatorní podmínkou pro poskytnutí jakéhokoliv daru bylo jeho schválení těmi orgány firmy, jejichž členy jsou „určení zástupci státu“. Vláda tak prý chce zajistit účelnější vynakládání finančních prostředků. Co konkrétně se změní, ukáže čas. Erárem ovládané korporace již přehodnocují své aktivity ve sportu. ČEZ postupně opouští sponzoring čtyř prvoligových fotbalových klubů (EURO 30/2003) a chce se v budoucnu více zaměřit na tělovýchovu mládeže. Telecom přestal být generálním partnerem hokejové extraligy. Co tedy budou a co už nebudou státní a polostátní firmy podporovat v kultuře? Usnesení vlády ze 14. dubna 1999 hovoří o tom, že vhodné účely doporučuje ministerstvo kultury, nyní Pavel Dostál & spol.
Raději do dětského domova.
Mohl by současné karlovarské finanční partnery festivalu nahradit někdo jiný? Prezident Jiří Bartoška to vidí jako velký problém. A ne všichni, kteří finančně přispívali dříve, by do toho šli znovu. Například ústecká Setuza, která se mezi sponzorskou „high society“ zařadila loni, by to prý už neudělala. „Loni jsme do toho šli a přiznávám, že jsme tím chtěli i trochu podráždit ČSOB (s bankou vedla potravinářská firma spor o pohledávku ve výši 1,8 miliardy korun – pozn. red). Letos nám bylo ale organizátory naznačeno, abychom opci raději nevyužili, že si to někteří další partneři festivalu nepřejí,“ uvádí podnikatel Tomáš Pitr, zastupující majitele Setuzy. Jiří Bartoška ale prohlásil, že o ničem takovém neví.
Proti účasti Setuzy byl prý hlavně Bessel Kok (nyní člen dozorčí rady Českého Telecomu, kde reprezentuje konsorcium TelSource), který měl podle Pitra strach, aby mu přítomnost lidí ze Setuzy (někteří se netěší dobré pověsti – pozn. red.) nepoškodilo image. „My bychom do toho ale stejně už nešli, nemá to valný efekt. To raději těch patnáct milionů dáme na děti z dětských domovů,“ prohlašuje. Otázkou je, proč Pitr hovoří o patnácti milionech, když se neoficiálně traduje, že účast stojí hlavní partnery dvacet milionů. „Soukromé patnáct, státní dvacet. Rozdíl si můžete domyslet,“ ponechává byznysmen hádanku nerozluštěnou.
Kdo ovládne Thermal.
Bartoška o příspěvcích jednotlivých sponzorů hovořit nechce, smlouvy mu to zakazují. „Mohu říct jen, že dvacet procent je státních a osmdesát je balík od sponzorů. A jestliže říkáte, že někteří chtějí odstoupit, tak by odstoupili všichni, kdybych vám tu informaci podal,“ reaguje prezident. Dodal, že podle jeho názoru by mohl festival zajít nejen na nedostatek peněz, ale třeba i na privatizaci státem vlastněného hotelu Thermal - centrálního festivalového objektu. Už brzy by o jeho prodeji měla rozhodovat vláda. Mluvčí ministerstva financí Jaroslav Dědič ale říká, že příslušný materiál je zatím v syrovém stavu a ještě ani neprošel poradou vedení resortu. Navržený model prodeje má prý ale setrvání festivalu v lázeňském hotelu zaručit, nejspíše formou věcného břemene.
Podval:
Rozhovor s Jiřím Bartoškou
Korupce se dělá jinak
EURO: Máme informace, že někteří ze současných sponzorů filmového festivalu vážně zvažují, že se příštího ročníku nezúčastní. BARTOŠKA: Pokaždé zvažují. My s nimi máme jednoroční smlouvy, které se obnovují. Pro diváka festival v červenci skončí, ale pro nás pokračuje, vyhodnocuje se. Ale nehodnotíme pouze my, hodnotí i partneři. Firmy přerozdělují své budgety hlavně v říjnu a listopadu. Nikdy nemáte jistotu, že s vámi podepíší nový kontrakt. Informace, které vy máte, jsou možná na místě, protože novinové články, které kolem sponzorů letos vyšly, by tomu mohly napomoci. Novináři si ale musí uvědomit jednu věc: sponzoři financují mistrovství světa v hokeji, fotbal, atletiku, dělají všechno, na co stát nemá peníze, a potom se jim dostane odměny v podobě kriminalizace. Takže si řeknou: No, probůh, my tam ty peníze dávat nemusíme! Já ale k dnešnímu dni žádné signály a zprávy, které máte vy, nemám.
EURO: Hlavní partneři – ČEZ, Český Telecom, Eurotel - přehodnocují celý marketing a právě jejich účast na festivalu je prý nejistá. BARTOŠKA: Vždy s příchodem nového šéfa se přehodnocuje marketing. To se teď týká Českého Telecomu. Ale znovu říkám, my žádné takové signály nemáme a také říkám, každý rok se podepisují nové smlouvy.
EURO. Sledoval jste onu letní aféru pánů Mlynáře, Škromacha, Ambrozka, Topolánka, Kasala kterým pobyt na festivalu hradily firmy? Asi na to máte svůj vlastní názor.
BARTOŠKA: Vlastní názor na to samozřejmě mám. Mám vlastní názor třeba i na to, když byl pozván váš šéfredaktor společností ČEZ. Ono diskriminovat ministry, to by ministr nesměl být pozván nikam.
Mě třeba mrzí jedna věc: Pan Topolánek řekl, že tam tvrdě pracoval. Pro novináře není ale nic jednoduššího, než vzít fotografii, kde Topolánek drží v ruce sklenici vína a pod ní dát popisek: Pan Topolánek tvrdí, že na festivalu tvrdě pracoval. Už k tomu nenapíší, že Topolánek i Klaus se na festivalu sešli s předsedou britských konzervativců Iainem Duncanem Smithem. Byl tam i americký velvyslanec Stapleton. Ti lidé tam skutečně jakoby pracují, ale pro média je příjemnější dát fotky s vínem.
Nějaká dáma z Amnesty International prohlásila, že to zavání korupcí. Konkrétně pan Mlynář - když už ho vzpomínáte - měl zaplaceny dvě noci v hotelu. Ovšem neplatil mu je Telecom, jak všichni psali, platili jsme to my, organizátoři. Telecom od nás dostal určitou kapacitu pokojů. Pozval ministra, ale neplatil to. A navíc, myslíte si, že se někdo dá zkorumpovat za dvě noci v hotelu Pupp?
EURO: To je asi případ od případu. BARTOŠKA: Mě mrzí, že tady jsou kauzy, jako je ostravská dálnice, kde se jedná řádově o desítky miliard, a najednou se řeší, že někdo byl pozván sponzorem na dvě noci na festival. Nevím, co se tím sleduje.
EURO: Mnozí říkají, že v zahraničí je to naprosto nemyslitelné. BARTOŠKA: Jeďte se podívat na salcburský festival. Podívejte se, kolik je tam politiků z celého světa pozváno firmou Nestlé. Podle mého naivního názoru se korupce dělá úplně jinak.
EURO: Jak se dělá? BARTOŠKA: Korupce se dělá tam, kde ji nikdo nevidí. Proč by někdo někoho korumpoval v místě, kde je 800 novinářů.
EURO: Festival je zajímavý i tím, že hojně navštěvován lidmi z byznysu, různými lobbisty. Možná proto tolik publicity. BARTOŠKA: Kdyby si ministr zaplatil dvě noci v hotelu ze svého a s těmi lobbisty se potom sešel, to by vám nevadilo? Asi mu nemůžete zakázat, aby na festival jel? Jdeme po formě, nejdeme po obsahu. Mělo by se jít po obsahu.
EURO: Je těžké být soudcem, ale nějaká pravidla by asi existovat měla. Faktem je, že například ministr Mlynář prohlásil, že už se nikdy akcí tohoto typu nezúčastní. BARTOŠKA: Chápete tu absurditu? Jeden novinový článek tomu člověku naprosto zúží mantinely života. On řekne, já už nikam nepojedu, protože se bojím, co o mě zase napíšou. Kde to jsme?!
EURO: Pokud se k festivalu zády nepostaví jenom politici, ale i polostátní firmy, jaký to může mít dopad? Může fungovat na bázi čistě soukromého kapitálu? BARTOŠKA: Já to neodhadnu. Festivaly v Evropě jsou financovány na jiné bázi. Průměrně 65 procent tam dává stát, dvacet procent region a řádově patnáct procent sponzoři. My jsme v obráceném gardu: Máme 80 procent od sponzorů a 20 procent státní peníze. A teď je otázka, jak to bude dál. Pokud se stát rozhodne pro kulturní politiku, tak tam ty peníze dát bude muset. Když ne, tak ten festival vysublimuje. Nebude. My jsme schopni jej zajistit po organizační stránce, ale finanční a technickou sami nezvládneme. Musí s námi spolupracovat veřejná správa. Z peněz které máme k dispozici (rozpočet na festival je zhruba 115 milionů korun - pozn. red.) už nejsme schopni rekonstruovat chátrající karlovarská kina, kupovat „dolby digital“ systémy a tak dále. Je otázka, co bude dál s hotelem Thermal, který je pro nás klíčový. Možné to všechno skončí na jeho privatizaci.
EURO: Ještě jednou bych zopakoval otázku: Když současní partneři z financování odstoupí, existuje adekvátní náhrada? BARTOŠKA: Český trh je malý. Mám pocit, že naši současní partneři jsou tak velké podniky, že další už tady nejsou. Velice těžko se bude shánět náhrada. Byl by to velký problém.
EURO: Co ve vašem rozpočtu představuje největší nákladovou položku? BARTOŠKA: Ubytování, spedice filmů, jejich pojištění. Za každý film, který promítáte, musíte zaplatit. Dříve to nebývalo. Teď dáváme od 600 až 1200 dolarů za biják. Když máte 290 titulů, tak si to spočtěte. K tomu doprava, vybavení, architektura.
EURO: Cítíte podporu veřejných činitelů kromě toho, že se někteří festivalu osobně účastní?
BARTOŠKA: Mohli bychom být relativně spokojeni, protože byly časy, kdy nám stát do rozpočtu přispíval pouze pěti procenty. My bychom ale měli začít přemýšlet, co s festivalem do budoucna. Co bude za deset let? Moderní technika umožní, že nebude nutné posílat filmy v krabici letadlem, ale že si je přes satelit stáhnete dolů v digitální podobě. Ovšem festival dnes není dostatečně vybaven ani na ty filmy v krabicích. Jak se s technickým pokrokem vyrovnáme, nemám vůbec představu.
Bylo by zapotřebí si sednout se zástupci státu, města, kraje a říci si: Přátelé, jestli chceme toto, tak musíme udělat toto a toto. A k takovému sezení zatím nedošlo.
Mým snem také je, abychom se dostali do rozpočtové kapitoly ministerstva kultury a nemuseli každý rok žádat o peníze. Aby alespoň stát dal nějakou finanční garanci.
EURO: Máte svou vnitřní mez, za niž už festival už nebudete ochoten dělat? BARTOŠKA: Mez je jasná: Jestliže přijdeme o další kina, tak už to nemůžeme dělat. Jestliže přijdeme o další peníze, tak to nemůžeme dělat. Ale probůh, ještě tímto se trápit… My ten příští ročník připravujeme normálně jako každý rok, jako by byl zafinancovaný. Už jsem tady měl i autora nové znělky.