Kreativita a finanční disciplína v mnoha společnostech slavily úspěch
Loňský rok by se dal nejlépe charakterizovat jako konec starých časů. Po účetních skandálech, bezuzdné chamtivosti a nepřijatelném vykrucování v roce předchozím si mnozí z manažerů uvědomili, že jejich práce už nebude jako dřív. Čeká na ně bedlivější kontrola a skeptičtější přístup k jejich výsledkům, dokonce ani jejich úspěchy nebudou budit stejný obdiv jako v nedávné minulosti. Půda pod jejich nohama se zatřásla. Loni se snažili znovu nabýt rovnováhu.
Někteří nejlepší šéfové, jako je například W. James McNerney Jr. z firmy 3M, Orin C. Smith ze Starbucks a Rose Marie Bravová z Burberry, ve svých firmách tvrdě zapracovali na vštěpování finanční disciplíny a podařilo se jim dosáhnout růstu i v době, kdy konkurence ztrácela dech. Jiní museli udělat neobvykle vstřícné kroky, aby inspirovali své zaměstnance. George David z United Technologies třeba platí vyšší odborné vzdělání každému, kdo o ně projeví zájem.
Časopis BusinessWeek provedl průzkum mezi svými 140 novináři a redaktory v New Yorku a ve svých 21 kancelářích po celém světě, aby posoudil, čí výkony stojí za ocenění.
Rose Marie Bravová
Burberry
Když Rose Marie Bravová před šesti lety opustila jedno z nejprestižnějších míst v maloobchodním sektoru, aby převzala vedení churavé britské maloobchodní firmy Burberry Group, dokonce i její vlastní rodiče měli o tomto rozhodnutí pochybnosti. Ve funkci prezidentky společnosti Saks, která vlastní obchody Saks Fifth Avenue, totiž seděla v přepychových kancelářích na Manhattanu a řídila kvetoucí byznys. Oproti tomu Burberry měla tehdy sídlo ve stísněné části východního Londýna nad prostorami své továrny na výrobu kabátů. Tato značka, stará 147 let, která je spojována hlavně s výrobou plášťů do deště s motivem béžovo-červenočerné kostky, ztratila svou někdejší prestiž. „Říkali mi: A kvůli tomu odcházíte z Fifth Avenue?“ vzpomíná dvaapadesátiletá manažerka, původem z New Yorku.
Bravová podnikla rychlé změny. Najala nové pracovníky z řad nejlepších kreativních, finančních a marketingových profesionálů v oboru. Poté, co přetáhla od Gucciho nadějného návrháře Christophera Baileyho, začal se nový tým probírat archivy značky a vymýšlet, jak navázat na její bohatou historii. Dnes je Burberry opět v kursu. Reklamy se supermodelkou Kate Mossovou určily nový image. Před čtyřmi lety se objevily na trhu kostkované bikiny Burberry, které se rychle staly kultovním artiklem a navrátily značce přízeň mladé generace.
Novodobé verze klasiky Burberry, jako je letošní plášť v barvě růžových fuchsií za 1095 dolarů, se staly povinnou součástí šatníku všech, kdo chtějí jít s módou. Tržby posiluje nová ředitelka také expanzí do luxusnějších doplňků, parfémů a dětského oblečení. Podle údajů z 30. září loňského roku stouply během předcházejících šesti měsíců provozní zisky na 115 milionů dolarů při tržbách ve výši 554 milionů. Není divu, že “tah ve stylu Burberry” se stal touhou blednoucích luxusních značek po celém světě.
Klíčové úspěchy
- Úspěšný růst ve Spojených státech a expanze do luxusnějších doplňků a dětského oblečení pomohly za šest měsíců do 30. září loňského roku zdvojnásobit provozní zisky na 115 milionů dolarů.
- Na trh byla uvedena řada parfémů Burberry Brit, která by měla v prvním roce přinést tržby ve výši sto milionů dolarů.
Jonathan Grayer
Kaplan
Jonathanu Grayerovi je pouze 39 let, ale tento rok završí své desetileté působení v čele Kaplanu, jedné z divizí Washington Post. V roce 1994 uvažoval Donald E. Graham, generální ředitel a předseda mediálního gigantu Washington Post, zda by neměl prodat nebo zavřít divizi vzdělávání, která byla sice malá, ale vysoce ztrátová. Nakonec se rozhodl pověřit jejím vedením Grayera. V současné době se Kaplan stává korunním klenotem Washington Postu. Roční míra růstu tržeb vyskočila v prvních devíti měsících loňského roku o 31 procent a očekává se, že letos překročí jejich výše jednu miliardu. Grayer uskutečnil celou řadu akvizic, a v oblasti přípravy na testy SAT (testy matematických a verbálních schopností před vstupem na vysokou školu - pozn. překl.) posunul divizi daleko za hranice jejího původního postavení. Kaplan provozuje první velkou právnickou školu na bázi e-learningu - Concord Law School, síť výdělečných vysokých škol a služby mimoškolního doučování. Poskytuje také odborná školení realitním makléřům a jiným profesionálům. A po převzetí největší irské komerční školy podnikání má Grayer i v zámoří plné ruce práce.
Divize dosáhla během devíti měsíců loňského roku provozního zisku 82 milionů dolarů. To bylo předtím, než Washington Post uhradil výdaje na zpětný odkup 55procentního podílu v akciových opcích, které vlastnil Grayer a jeho vrcholový management. Nabídka činila 138 milionů dolarů. Jak naznačují velkorysé podmínky zpětného odkupu, Graham počítá s tím, že Grayer a Kaplan ještě dlouho růst Washington Postu potáhnou.
Klíčové úspěchy
- Tržby vyletěly nad úroveň deníku The Washington Post, a Kaplan se tak stal tahounem skupiny.
- Expanze do zámoří byla založena na zakoupení soukromé podnikatelské školy v irském Dublinu.
Serge Tchuruk
Alcatel
V uplynulých třech letech zapisovali dodavatelé telekomunikačních zařízení, jako je Nortel Networks, Lucent Technologies a švédský Ericsson, miliardová čísla červeným inkoustem. Jejich tržby se propadly o dvě třetiny. Navzdory loňskému zotavení zůstává hodnota akcií všech tří společností o 95 procent vzdálena jejich maximu. V tomto ponurém vývoji předvedl pozoruhodný boj za přežití generální ředitel Alcatelu Serge Tchuruk. Telekomunikační společnost se sídlem v Paříži utrpěla podobně jako celé průmyslové odvětví. Po roce 2000 se však tržby Alcatelu propadly přece jen o něco méně než tržby konkurenčních firem, čímž se stal francouzský kolos největším dodavatelem telekomunikační techniky. Díky železné ruce vedení vytvořila firma provozní zisky ve čtyřech z uplynulých pěti čtvrtletí – a letos by měla být zisková i v čisté hodnotě. Díky těmto výsledkům se loni hodnota akcií Alcatelu ztrojnásobila.
Neúprosný v řízení financí a houževnatý šestašedesátiletý Tchuruk je jediný z šéfů podobných firem, který přežil technologickou recesi. Musel propustit zaměstnance a utlumit některé programy, zároveň však udržel výdaje na výzkum a vývoj na více než třinácti procentech úrovně hodnoty tržeb. A co je důležitější - vznesl se na raketě širokého pásma díky dominantnímu 37procentnímu podílu Alcatelu na trhu rychlého internetového připojení DSL. Americký telefonní gigant SBC Communications oznámil 16. prosince, že si Alcatel vybral jako hlavního dodavatele pro ambiciózní projekt zavedení optických kabelů snad až do milionů amerických domácností. Časy možná byly tvrdé, ale Tchuruk byl ještě tvrdší.
Klíčové úspěchy
- Serge Tchuruk je jediným z šéfů společností, dodávajících telekomunikační zařízení, jemuž se podařilo přežít technologickou recesi. Navíc svou firmu dostal na špici.
- Díky tvrdému řízení vytvořila firma provozní zisk ve čtyřech z posledních pěti čtvrtletí.
Vivek Paul
Wipro
Když před pěti lety oznámil Vivek Paul svému šéfovi Jeffu Immeltovi, že odchází z postu globálního ředitele GE Medical Systems, aby nastoupil do bezvýznamné indické společnosti na hardwarové a softwarové služby s ročním obratem pouhých 150 milionů dolarů, Immelt se ho snažil odradit. Marně. Dnes je Wipro největší ze všech indických IT-společností, které jsou kótované na burze. Její tržby se blíží miliardě dolarů.
Vivek Paul, pětačtyřicetiletý inženýr původem z Indie, který získal titul MBA na University of Massachusetts, si vytyčil smělý cíl: dostat se do čtyř let mezi deset předních světových společností, poskytujících technologické služby. Wipro mezi nimi zatím není, ale díky nízkým cenám a efektivní službě se tomuto cíli blíží. Ve spolupráci s Azimem Premjiem, který vlastní 84 procent akcií Wipra, získal Paul americkou společnost pro finanční poradenství, NerveWire, a oddělení energetiky a komunálních služeb poradenské firmy AMS. Maximálně také využil světově dominantního postavení Wipra v realizaci externího výzkumu a vývoje pro jiné společnosti a získal řadu zakázek od automobilek a výrobců elektroniky.
Paul, který se stále pohybuje mezi kalifornským městem Mountain View a indickým Bengalúrem, řídí společnost na dálku, a za pomoci videokonferencí, e-mailu a interních webových stránek komunikuje s 25 tisíci zaměstnanci. Ti zveřejňují na intranetu zprávy o své činnosti a Paul vždy vyzdvihne ty nejlepší. Malý trik – ale docela dobře funguje.
Klíčové úspěchy
- Když Paul nastoupil v prosinci roku 1999 do firmy Wipro, její roční obrat byl 150 milionů dolarů. Dnes je to téměř miliarda.
- Paulova strategie růstu cestou akvizic pomáhá společnosti Wipro vyfouknout zakázky konkurentům, jako je IBM Global a Accenture.
Arthur Levinson
Genentech
Arthur D. Levinson, generální ředitel společnosti Genentech, by zřejmě byl dokonale šťastný, kdyby si mohl v klidu kutat v laboratořích téže firmy, kde svou biotechnologickou kariéru před třiadvaceti lety zahájil. Levinsonovi nadřízení ale byli přesvědčeni, že by byl doktor biochemie skvělým manažerem – a jestli loňský rok může sloužit jako ukazatel, pak měli pravdu. Genentech, posílený vysokým odbytem svých léků proti rakovině, zvýšil za prvních devět měsíců loňského roku příjmy o 29 procent na 2,4 miliardy dolarů a vyšvihl se z devětadvacetimilionové ztráty za stejné období roku 2002 k zisku 435,8 milionu.
Třiapadesátiletý Levinson se při rozhodování o slibných projektech spoléhá na svou vědeckou intuici. Poté, co preparát Avastin předloni selhal při testech na pacientkách s rakovinou prsu, naléhala na něj řada analytiků Wall Street, aby na lék zapomněl. Ignoroval je, protože se mu zdály slibné první testy u pacientů s rakovinou tračníku. Analytici nyní očekávají, že lék bude letos schválen a vynese na ročních tržbách miliardu dolarů či víc. Spolu s dalšími dvěma léky od Genentechu však bude Avastin čelit silné konkurenci, takže Levinsonovi nezbývá než značně posílit firemní marketing. V příštím roce se chystá najmout patnáct set nových zaměstnanců včetně mnoha obchodních zástupců. To je ale jen další z kroků bývalého vědce a dnešního manažera ke vstupu do farmaceutické první ligy.
Klíčové úspěchy
- Genentech uvedl dva nové léky proti astmatu a lupénce do prodeje, přičemž každý má roční prodejní potenciál více než 400 milionů dolarů.
- Experimentální lék Avastin prodlužuje život pacientů s rakovinou tračníku o pět měsíců.
Ken Thompson
Wachovia
Během osmdesátých a devadesátých let se banky spojovaly smrtícím tempem a scénář, podle něhož o fúzích vyjednávala většina manažerů, by snad více slušel zeleným baretům. Ne vždy to dobře dopadlo: integrace zadrhávala, zákazníci odcházeli ke konkurenci a investoři reptali, když se nesplnila očekávání tučných zisků.
Třiapadesátiletý G. Kennedy Thompson se však postavil ke kormidlu First Union – nyní Wachovia – a během necelých čtyř let přepsal návod k bankovním fúzím. Roku 2001 se mu podařilo získat srovnatelně velkou banku Wachovia ze Severní Karolíny. Dal za ni tržní hodnotu akcií plus šestiprocentní prémii a slíbil, že banku nezlikviduje.
Podobným způsobem loni propojil své makléřské retailové služby s firmou Prudential Financial. Tato dohoda byla doposud největším Thompsonovým tahem. Za pouhých čtyři sta milionů dolarů na vstupních integračních nákladech získal síť dvanácti tisíc makléřů, nabízejících nejen akcie a obligace, ale i hypotéky, půjčky na auta a další produkty. Když se Prudentialu dotkla vlna skandálů v investičních fondech, byl Thompson krytý, protože trval na tom, aby si Prudential ponechala odpovědnost za chyby makléřů učiněné před dohodou.
Zatím se zdá, že se Thompsonova taktika sdružování sil vyplácí - provozní příjmy Wachovie se loni zvedly o třicet procent na 6,09 miliardy dolarů. Zdá se, že i v bankovních válkách mohou vyhrát kladní hrdinové.
Klíčové úspěchy
- Nákupem divize makléřských retailových služeb od Prudential Financial vytvořil čtvrté největší makléřství na Wall Street.
- Získal tržní podíl na vysoce důležitém trhu spotřebitelů, a dokonce i v internetovém bankovnictví.
George David
United Technologies
Jedenašedesátiletý George David je téměř pyšný na to, že se jeho jméno neobjevuje v titulcích médií. Za posledních deset let tento předseda a generální ředitel společnosti United Technologies (UTC) tiše předstihl konkurenční firmu General Electric, co se týče celkového zisku akcionářů, a dosáhl průměrného zvyšování výnosů o dvouciferné hodnoty. Prostřednictvím firemního vzdělávacího programu, do něhož společnost ročně investuje šedesát milionů dolarů a který v některých případech přispívá i na studium propuštěných pracovníků, navíc každému zaměstnanci UTC zaručuje vzdělání přinejmenším z vyšší střední školy. „A v bouřlivé době firemních skandálů,“ říká David, „UTC nezavdalo žádnou příčinu ke špatným zprávám.“
Hartfordské konsorcium podniků v hodnotě osmadvaceti miliard dolarů loni rozhodně nezahálelo. V srpnu získal David výrobce elektronických zabezpečení Chubb za miliardu dolarů – vhodný doplněk sortimentu pro největšího světového dodavatele investičního vybavení budov. Mimoto, jak uvádí David, “jde o typ situace, která si přímo říká o přítomnost UTC”. Konsorcium, které již vlastní výrobu klimatizace, vrtulníků a výtahů, bude nyní produkovat i bezpečnostní zařízení a prvky protipožární ochrany.
Zatímco David sám se v záři reflektorů objeví jen zřídka a nerad, publicita generálních ředitelů se podle něj přeceňuje. “Člověk prostě skloní hlavu, dělá dobře svou práci a pozitiva se dostaví,” konstatuje. Ve třetím čtvrtletí vzrostly výnosy UTC sice jen o čtyři procenta na 639 milionů dolarů, ale David to vzhledem k tvrdým podmínkám v oblasti dopravního letectví považuje za úspěch. Nepříznivá doba nijak neoslabila jeho zapálení pro práci. “Jsem touto prací nadšen,” tvrdí. Akcionáři jsou zase nadšeni jeho pracovními výkony.
Klíčové úspěchy
- Zaznamenal velmi dobré výsledky v době útlumu leteckého průmyslu.
- Prostřednictvím firemního vzdělávacího programu, který nabízí každému zaměstnanci studium na vyšší střední škole, zvýšil odbornou úroveň zaměstnanců a posílil jejich loajalitu.
Steve Jobs
Apple, Pixar
Mnoho generálních ředitelů firem, působících v technologicky vyspělých odvětvích, se dostane na vrchol díky jednomu velkému úspěchu a pak ze své vedoucí pozice žije celá léta. Ne tak osmačtyřicetiletý Steven P. Jobs. Opustil počítačový průmysl, aby se pokusil zakotvit ve dvou odvětvích, z nichž nováčci zřídkakdy vyjdou bez úhony: v hudebním a filmovém průmyslu.
Ve firmě Apple Computer byl Jobs první, kdo se snažil přimět spotřebitele, aby za hudbu dostupnou na internetu platili a nestahovali si ji pouze zdarma. Ne že by se na tom dala vydělat spousta peněz, když jedna skladba stojí 99 centů. Avšak populární obchod firmy Apple nabízející hudbu on-line pod názvem iTunes se jí beztak vyplatil: na plné obrátky rozjel prodej jejích drahých přenosných přehrávačů iPod. Jiná Jobsova firma, Pixar Animation Studios, filmem Hledá se Nemo prodloužila nebývalou sérii svých hitů. Nemo – největší animovaný kasovní úspěch všech dob – je také pátým trhákem firmy Pixar z pěti pokusů o filmovou produkci. Ještě příznivější je fakt, že Pixar slaví další úspěch právě v době, kdy jedná o nových smluvních podmínkách se společností Walt Disney, která mu zajišťuje distribuci a marketing. Disney bude Pixaru zřejmě muset dát víc než současných 37 procent - v opačném případě riskuje, že se Jobs obrátí na konkurenci.
Klíčové úspěchy
- Přišel na způsob, jak přimět spotřebitele, aby za hudbu přístupnou on-line platili. Přehrávač iPod značky Apple je nejprodávanějším produktem svého druhu a internetový obchod iTunes ovládl 70 procent trhu.
- Pixar vytvořil film Hledá se Nemo, největší animovaný kasovní úspěch všech dob.
James McNerney
3M
Od roku 1975, kdy získal titul magistra na Harvardově obchodní vysoké škole, je W. James McNerney Jr. nomádem kočujícím od firmy k firmě. Každé dva až tři roky mění působiště, a na žebříčku pracovních pozic přitom poskočí vždy výš – od společnosti Procter & Gamble přes McKinsey & Co. a General Electric se nakonec dostal až do firmy 3M, která ho před třemi lety přijala na místo generálního ředitele a předsedy představenstva.
Teď, když se vypracoval až na vrchol, předvádí McNerney, kolik vědomostí po cestě nabral. Než se v 3M objevil, výrobní průmysl byl v těžkém úpadku, ale jemu to očividně nevadilo. Od roku 2001, kdy přišel s důkladnou pětietapovou restrukturalizací a zvýšil produktivitu, se konsorcium tryskem vzneslo k vyšším obratům. Předpokládané loňské výnosy: rekordní 2,4 miliardy dolarů, nárůst o 13,5 procenta. Předpokládané loňské tržby: rekordních osmnáct miliard dolarů, nárůst o 10,5 procenta. Vyšší cash flow, provozní marže i ceny akcií.
V době, kdy se to mezi generálními řediteli celebritami jen hemží, zůstává čtyřiapadesátiletý McNerney kupodivu stranou pozornosti. Koncem roku 2000 vyplnilo jeho jméno titulky médií, když prohrál boj o nástupnictví na místo legendárního šéfa General Electric Jacka Welche. Od té doby McNerney ze světa mimo firmu víceméně vycouval. Místo toho tráví čas s kolegy z 3M. Je znám jako muž čísel. Šéfům každého ze sedmi oborových divizí 3M stanovuje kvantitativní cíle a jejich výkony neustále sleduje. “Jim zavedl disciplínu,” poznamenává Charles Reich, výkonný viceprezident zdravotnické divize 3M. “Zocelil nás.”
Nad McNerneym teď visí velký otazník: Co dál, nebo spíš kam dál? Člen správní rady z firmy Boeing zjišťoval, zda by po odcházejícím Philipu M. Conditovi nezaujal místo předsedy a generálního ředitele. McNerney odmítl. “Patřím do 3M,” tvrdí. Ale neopomene připojit: “Mohu ale zakotvit kdekoliv.” Vzhledem k jeho ambicím a toulavým botám nebude 3M zřejmě McNerneyovou poslední zastávkou.
Klíčové úspěchy
- Posílil podíl 3M na trhu v Číně i jiných zemích Asie, kde zvýšil prodej o více než dvacet procent.
- Sedm po sobě následujících čtvrtletí zvyšoval provozní marži firmy, až dosáhla loni ve třetím čtvrtletí 22,3 procenta.
Bob Wright
NBC
V průběhu loňského horkého léta byl předseda NBC Robert C. Wright (60) jedním z mnoha zájemců, kteří se pokoušeli získat televizní a filmové studio Universal patřící společnosti Vivendi. V týdnu kolem 12. srpna se celá mozaika akvizice začala skládat dohromady. Jeden z Wrightových náměstků, šéf obchodního vývoje společnosti NBC Brandon Burgess, se nenechal odradit výpadkem dodávky elektrické energie, který ve čtvrtek zasáhl New York, a při svíčkách procházel jednotlivé body vznikající smlouvy s vedoucími pracovníky společnosti Vivendi, kteří se museli do jeho bytu v sedmém patře newyorského věžáku dovléci po schodech. V pátek, kdy už bylo zřejmé, že se Francouzům začíná líbit nabídka společnosti General Electric, opřená o její dobrou pověst, vydal Wright příkaz, aby byla do New Yorku letecky dovezena čerstvě připravená foie gras.
Hektické dny přinesly sladké ovoce: 8. října oznámila NBC, zábavní divize společnosti General Electric, uzavření transakce a pozastavila nakládání s aktivy společnosti Vivendi. Fúze NBC a Vivendi Universal, která se má podle všech očekávání uskutečnit v první polovině letošního roku, bude dalším mezníkem Wrightovy sedmnáctileté kariéry v čele NBC. Společné provozování obou společností má generovat roční příjem ve výši téměř čtrnácti miliard dolarů. NBC se tak se svými dřívějšími akvizicemi Bravo a Telemundo stane nezanedbatelnou velmocí v oblasti filmových a televizních produkcí, počítačových sítí a kabelových distribucí.
Dravému proudu fúzování mediálních společností z osmdesátých a devadesátých let musel Wright trpně přihlížet z divácké lavice. Jeho rozhodovací pravomoci totiž byly okleštěny finanční kuratelou, kterou na společnost uvalil jeho učitel, někdejší předseda a generální ředitel General Electric Jack Welch. Wright se tehdy soustředil na vnitřní růst NBC zahájením provozu kabelových distribučních sítí CNBC a MSNBC provozovaných ve spolupráci s Microsoftem. Nového generálního ředitele GE Jeffa Immelta láká podstatně více podnikání v mediální oblasti - a Universal považoval za mimořádně vhodný objekt. Wright je ovšem i nadále spíše manažerem GE než okázalým šéfem mediálního světa. Přesto je možné, že ředitelské křeslo NBC Universal v odchovanci technicko-obchodního programu Six Sigma probudí bohémské sklony.
Klíčové úspěchy
- Vyřadil ze hry všechny konkurenty v boji o koupi televizních a filmových studií Universal, sítě USA Network, televizního kanálu Sci-Fi Channel a zábavních parků, čímž vznikl konglomerát v účetní hodnotě 43 miliard dolarů.
- Stál u kolébky veleúspěšné show Heterosexuálové okem teplouše (Queer Eye for the Straight Guy) vysílané na kanálu Bravo společnosti NBC a na jeho vrub lze připsat i rekordní zájem o reklamu na NBC v nadcházející sezoně.
Orin Smith
Starbucks
Určitě nepřeháníme konstatováním, že finanční bystrozrak generálního ředitele společnosti Starbucks Orina Smithe byl rozhodujícím činitelem proměny této seattleské firmy v největší světový řetězec kaváren. Předseda společnosti Howard Schultz je možná inspirující osobností firmy Starbucks, ale jedenašedesátiletý Smith je nade vší pochybnost člověkem, který její vizi proměňuje ve skutečnost. A ta je vskutku žhavá: příjmy společnosti vzrostly v loňském účetním roce k 28. září o 24 procent na 4,1 miliardy dolarů a čisté výnosy se vyšplhaly o 26 procent do rekordní výše 268,3 milionu dolarů.
Skeptici nikdy neočekávali, že by mohl růst Starbucksu vydržet tak dlouho. Lidé však dosud překypují ochotou zaplatit za šálek tradiční kávy nebo nových nápojů s příchutí máty, karamelu či sladového výtažku poměrně vysokou cenu. Automatické kávovary k přípravě espressa přispěly spolu se zavedením platební karty firmy Starbucks ke zkrácení front u pultů. „Rychlost obsluhy je pro nás klíčovou záležitostí,“ vysvětluje Smith. Vylepšil rovněž nabídku jídel a dalších součástí sortimentu, které se dnes podílejí na příjmech firmy přibližně deseti procenty. Navíc Starbucks otevírá stále nové pobočky ve venkovských oblastech a v centrech velkoměst, jež zpočátku zcela opomíjel.
Společnost měla plné ruce práce se zvládáním mezinárodního růstu, ale i tyto obtíže už zřejmě polevují: Smith vyjadřuje přesvědčení, že jejich zahraniční pobočky dosáhnou už v letošním roce zisku. Hodlá proto dodat další impuls pronikání své firmy do hlavní bašty konzumentů čaje, do Číny. Smith i Starbucks se řídí stejným heslem: Plnou parou vpřed.
Klíčové úspěchy
- Bez ohledu na oslabení celkové ekonomické situace prožíval Starbucks nadále období růstu a v minulém účetním roce, který skončil k 28. září, dosáhl rekordního objemu prodeje a zisků. Prodej v pobočkách vzrostl v listopadu o jedenáct procent, což je nejlepší výsledek za poslední tři roky.
- Zavedení nápojů s příchutí máty, karamelu a sladového výtažku zvýšilo objem prodeje. Rychlejšímu odbavování dlouhých front zákazníků, které se tvořily ve všech pobočkách, napomohlo využívání automatických kávovarů.
Craig Barrett
Intel
Nikdo dosud nespatřil Craiga R. Barretta v situaci, kdy by si nevěděl rady. Před třemi lety, kdy společnost Intel začala s investicí částky zhruba 28 miliard dolarů do stavby nových výrobních závodů a do výzkumu, neměl generální ředitel přirozeně ani ponětí, kdy skončí nejdelší období propadu odvětví polovodičových výrobků. V době, kdy měly nové továrny začít chrlit výrobky, mohla slabá poptávka znamenat zánik a zhoubu. Barrett se však nedal odradit. „Jedinou otázkou bylo, kdy se všechny obchody začnou znovu hýbat. Tříletá krize v našem oboru byla přibližně dvakrát delší než nejhorší recese, kterou jsem kdy zažil,“ stojí si za svým Barrett.
Ukazuje se, že čtyřiašedesátiletý Barrett zvolil správnou cestu. Intel pracuje na plné obrátky, aby dokázal uspokojit prudce rostoucí poptávku po notebooku Centrino, který obsahuje procesor Pentium M a čip Wi-Fi. Barrettova usilovná snaha o vybudování nových vysoce efektivních výrobních závodů umožnila Intelu rychlou produkci velkého množství čipů při vynaložení mnohem nižších nákladů než u konkurenčních výrobců. Firma dosahuje vynikající hrubé marže 62 procent, v loňském roce se výnosy prudce zvýšily - přibližně o 60 procent - na 5,4 miliardy dolarů. Pouhých osmnáct měsíců před datem, kdy má Barrett opustit funkci generálního ředitele, se stal nejúspěšnějším kapitánem tohoto průmyslového odvětví. Intel je vpravdě celosvětovou společností - zhruba 70 procent jejích příjmů plyne ze zahraničí. Po rozšíření výrobního sortimentu o grafické čipy, základní desky a další součásti související s osobními počítači plánuje přímou integraci bezdrátových routerů do stolních počítačů. Intel se rovněž snaží prorazit v oblasti spotřební elektroniky, doplňkových zařízení k televizi (set-top boxů) a mobilních telefonů. Barrett chce prostě odejít na vrcholu slávy.
Klíčové úspěchy
- Přesvědčil firmy, že upgradem počítačů zvýší svou produktivitu, čímž zvýšil odbyt výpočetní techniky podnikovým zákazníkům.
- Intel je prvním výrobcem produkujícím čipy pomocí technologie 65 nanometrů, což představuje pouhý zlomek tloušťky lidského vlasu.
Terry Semel
Yahoo!
Generální ředitel společnosti Yahoo! Terry Semel (60) je možná nejlepším manažerem v oblasti internetového podnikání po prasknutí bubliny internetových akcií. Semel, který ve svém rozhodování postupuje metodicky a důsledně, se po převzetí kormidla společnosti Yahoo! v polovině roku 2001 bezodkladně pustil do práce, jež přinesla miliardové zisky. Snížil počet jejích organizačních jednotek ze čtyřiceti čtyř na pět a v internetovém portálu, který se ocitl na pokraji krachu, zavedl pevnou manažerskou disciplínu.
Semelova pevná ruka připravila firmě Yahoo! bohatou sklizeň. Podle předpokladu analytiků se její zisky za loňský rok zvýšily o 470 procent na 245 milionů dolarů, zatímco výše tržeb vystoupila o 57 procent na 1,5 miliardy. Předpokládaná hodnota obou těchto ukazatelů daleko předčí její dosud nejlepší výsledky z roku 2000 těsně před splasknutím internetové bubliny. Úspěchy zvýšily hodnotu akcií Yahoo! nad hranici čtyřiceti dolarů za kus, což od počátku roku představuje úctyhodný růst o 150 procent, třebaže ještě zdaleka nebylo dosaženo výše z roku 2000.
Na jedné straně nelze popřít, že bývalému magnátovi filmového průmyslu hrálo do ruky ozdravování trhů. Značnou část úspěchu Yahoo! lze však připsat na vrub změn, které ve společnosti provedl. Semel nyní nechává všechny nové nápady přezkoumat tvrdé a nekompromisní komisi, složené z manažerů nejrůznějších firemních divizí. Komise vyžaduje, aby veškeré nové obchodní aktivity zapadaly do současných činností. Velmi pozitivní výsledky ve vysoce konkurenčním prostředí internetových vyhledavačů na sebe nenechaly dlouho čekat. Když Yahoo! na počátku loňského roku znovu rozjelo vyhledávací službu, jeho manažeři přemýšleli, jak do vyhledaných výsledků integrovat informace vytvořené jejich firmou. Uživatelé se tak mohou na stránce s vyhledanými odkazy seznámit i se všemi aktualitami od předpovědi počasí až po burzovní zprávy - přinejmenším o kliknutí rychleji než na Googlu nebo na MSN od Microsoftu.
Rovněž se zdá, že Semel vylepšuje pověst Yahoo!, co se špatných akvizic týče. Analytici očekávají, že HotJobs, webová zprostředkovatelna práce, kterou firma Yahoo! zakoupila přede dvěma lety, přispěje k loňskému hospodářskému výsledku částkou převyšující 80 milionů dolarů. S tvrdými konkurenty typu Googlu za zády jsou ale Semelovy manažerské úspěchy pouhým začátkem.
Klíčové úspěchy
- Yahoo! dosáhla vloni rekordních tržeb a zisků, což už na počátku loňského roku podnítilo ostrý vzestup jejích akcií.
- Semel posílil specializaci a disciplínu firmy, zeštíhlil provozní jednotky a veškeré nové produkty podrobil přísnému testu interní komise, jíž se přezdívá říká Rada novinek.
Jun Čong Jong
Samsung
Jun Čong Jong vám možná na první pohled nepřipadne jako velký inovátor. U firmy Samsung Electronics, která patří k nejkonzervativnějším čebolům neboli konglomerátům v Jižní Koreji, pracuje už 37 let. Generálním ředitelem byl jmenován v roce 1997 - ne proto, že by byl nějakým obzvláštním vizionářem, ale pro svou schopnost vyvést Samsung z tíživé situace: když se zhroutily ceny počítačových čipů, měla společnost skutečně co dělat, aby se vyhnula ztrátám.
Devětapadesátiletý Jun však přetvořil Samsung na jednu z nejrychleji rostoucích firem světa, která dodává na trh digitální přístroje vybavené škálou rozličných funkcí i nejmodernějšími čipy. Tržní hodnota Samsungu činí 57,7 miliardy dolarů, jeho loňský obrat má podle očekávání dosáhnout 36 miliard dolarů. Očekávané zisky zřejmě překročí hranici pěti miliard, což oproti předloňskému roku představuje patnáctiprocentní pokles (důsledek pádu cen čipů), ale podle předpovědi analytiků by se mohly v současném roce vyšplhat až na hodnotu 7,5 miliardy dolarů.
Jun se vydal do bitvy za zvýšení efektivity: na celé týdny zavíral továrny, aby se zbavil přebytečných zásob zboží, o třetinu snížil počet pracovníků firmy a odprodal desítky závodů, které nebyly pro podnik nezbytné s ohledem na jeho hlavní výrobní činnost. Přikročil i k dalšímu radikálnímu opatření: stáhl spotřebiče značky Samsung z pultů levných obchodních domů Wal-Mart a Target a začal je dodávat do řetězců specializovaných na prodej spotřební elektroniky, jako jsou Best Buy a Circuit City. „Naše budoucnost závisí na hodnotě značky,“ tvrdí Jun. „Pokud bychom i nadále prodávali lacinější zboží, poškodilo by to image firmy v obchodním světě.“
Junovým cílem je učinit ze Samsungu vůdčí sílu věku digitální konvergence prostřednictvím nabídky sítí propojených přístrojů spotřební elektroniky. „Podnik musí procházet neustálými proměnami a neprodleně se přizpůsobovat novému prostředí,“ prohlašuje Jun. Tak mluví nefalšovaný inovátor.
Klíčové úspěchy
- Upevnil globální prvenství Samsungu v oboru výroby paměťových čipů dobytím dvou třetin světového trhu flashové paměti NAND, která se používá zejména ve výměnných kartách sloužících k ukládání velkých hudebních a obrazových souborů.
- Samsung vytěsnil Motorolu z druhé příčky žebříčku nejúspěšnějších výrobců mobilních telefonů v celkové hodnotě prodejů, ale zůstává na třetím místě co do jejich objemu.
Peter Chernin
News Corporation
Tento muž představuje naprostý protipól mediálního magnáta Murdocha. Kdysi býval redaktorem knižního vydavatelství, na hollywoodském žebříčku moci se postupně vypracoval na televizního producenta ve společnosti Showtime, posléze se vyšvihl na post šéfa televizního gigantu Fox Broadcasting. V News Corporation je zcela nedostižný a nepostradatelný - pro svého hyperaktivního šéfa Ruperta Murdocha dokáže dovést vše, čeho se dotkne, k dokonalosti. Dvaapadesátiletý Chernin dohlíží na filmovou a televizní produkci diváckých senzací, jako je X-2: X-Men United, a přímo řídí rychle rostoucí FX a další televizní stanice společnosti Fox, vysílající zábavné pořady. Právě tyto programy a stanice dopomohly v loňském roce svému vlastníku - společnosti News Corporation - k dosažení dvojciferného růstu příjmů i zisků.
Chernin měl hlavní slovo při jednáních, v jejichž závěru získala News Corporation souhlas regulátora s obchodem v hodnotě 6,6 miliardy dolarů, který umožnil ovládnutí satelitního vysílání DirecTV. Pokud je to ale zapotřebí, dovede Chernin pracovat i bez rukaviček: s generálním ředitelem společnosti Cox Communications Jamesem O. Robbinsem si vyměňoval ostré údery ve sporu o plánované dvouciferné zvýšení ceny, kterou News Corporation požadovala za použití svých televizních kanálů Fox Sports Networks. Chernin vybojoval pro svou firmu desetiprocentní zvýšení ceny a navíc získal příslib společnosti Cox přenášet signál většího počtu televizních kanálů Fox. Někteří odborníci se domnívají, že by se Chernin mohl dostat do čela společnosti Walt Disney po odchodu předsedy představenstva Michaela D. Eisnera. Chernin ale tvrdí, že je šťastný právě tam, kde se v současné době nachází, a kde za plat 17,3 milionu dolarů ročně dělá Murdochovi „hodného policajta“.
Klíčové úspěchy
- Vybudoval ze společnosti Fox filmové studio produkující divácké hity a zahájil vysílání vysoce oblíbeného programu kabelové televize nazvaného FX.
- Byl hlavním vyjednavačem při uzavírání obchodní smlouvy, díky níž získal Murdoch rozhodující balík akcií satelitní služby DirectTV.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Zuzana Strejčková, Marcela Nejedlá, Hana Křivdová a Michael Makovec, www.LangPal.com