Menu Zavřít

NEJMOCNĚJŠÍ ŽENA AMERICKÉHO BYZNYSU

7. 8. 2001
Autor: Euro.cz

C a r l y     F i o r i n a

Stála v čele akce, která nemá v americkém byznysu obdoby: řídila největší úspěšný veřejný úpis akcií, jehož celková hodnota dosáhla tří miliard dolarů. Dnes Carly Fiorina patří k vrcholovým manažerům americké společnosti Lucent Technologies a časopis Fortune ji letos zvolil za nejvlivnější ženu v americkém byznysu.

Když se americký telekomunikační gigant AT&T rozhodl vyčlenit v roce 1996 ze své struktury Western Electric a Bell Labs a vytvořit z nich novou samostatnou akciovou společnost Lucent, zvítězila nad všemi mužskými zájemci o řízení této operace žena - Carly Fiorina. Časopis Fortune, který každý rok sestavuje žebříček padesáti nejvlivnějších žen v americké podnikové sféře, k letošnímu výběru Carly Fioriny jako nejmocnější ženy v americkém byznysu podtrhuje: Carly Fiorina řídila vůbec největší veřejnou nabídku úpisu akcií v americké historii. Nejenže ji řídila, ale také vypracovala její strategii, zvolila jméno této nové akciové společnosti a více než úspěšně tvoří její image. Carly Fiorina prodala v roce 1996 na veřejném trhu akcie nové společnosti Lucent Technolgies v hodnotě tří miliard dolarů. A dnes paní Fiorina šéfuje mimořádně ziskové divizi tohoto největšího světového výrobce telekomunikačních zařízení: letos prodeje její divize dosáhly devatenácti miliard dolarů. Carly Fiorina je podle názoru amerických ekonomických novinářů miláčkem Wall Streetu a vše po-dle nich nasvědčuje tomu, že nakonec bude šéfovat celé firmě Lucent Technologies.

Šance Carly Fioriny, že právě ona bude v roce 1998 označena za nejmocnější ženu nejmocnějšího byznysu ve světě, totiž byznysu amerického, nebyly o nic nadějnější než kohokoliv jiného. Říká se, že při studiu na střední škole zrovna nepatřila k nejsoustředěnějším a když se zapsala na právnickou fakultu, hned v prvním roce jí dala vale. Dnes se sice může honosit titulem MBA z University of Maryland a titulem MS dokonce z MIT, ale nejdříve vystřídala velice různorodou škálu zaměstnání. Pracovala jako recepční, ale také učila, až v roce 1980 zakotvila u AT&T vlastně na nejnižším stupínku - jako obchodní agent. Že právě tento telekomunikační gigant se jí stane osudem ovšem tenkrát nevěděla. Dokonce prý odmítla i účast na podnikovém spoření, které dovolovalo výběr výhodných vkladů až po dvou letech u firmy. Byla by to prý pro ni příliš dlouhá doba u jedné firmy. Mezitím se však ze dvou let staly dvě desítky let a Carly se stala hvězdou v nejdůležitějším odvětví amerického byznysu - v telekomunikacích. Když v roce 1996 Carly Fiorina vedla za AT&T veřejnou mezinárodní nabídku akcií firmy Lucent Technologies, stal se jejich úpis z finančního hlediska nejúspěšnějším veřejným úpisem v celé historii amerického byznysu. A po dalších dvou letech stojí Carly Fiorina v čele nejziskovější divize Lucentu. Časopis Fortune tvrdí, že dnešní pozice Carly Fioriny v Lucentu dokazuje, jak se konečně ženy začínají úspěšně prosazovat v nejodpovědnějších funkcích v nejdůležitějších odvětvích.

Nicméně Fortune přiznává, že v žebříčku nejdůležitějších padesáti žen amerického byznysu je mnoho jmen, která na veřejnosti moc známa nejsou. Narozdíl od jmen mužských. Dokazuje to, že i na americké scéně se do těch vrcholně důležitých pozic dostávají ženy teprve v poslední době. Nicméně tempo nástupu žen do vrcholných pozic v nejdůležitějších odvětvích se zrychluje. Šéfovou finanční divize vůbec největší finanční skupiny na světě - společnosti Citicorp-Travelers (vznikla fúzí Citicorp a Travelers Group) bude žena - Heidi Miller. Další hvězdou na nebi amerických žen byznysu je Marilyn Carlson Nelson, která převzala vedení obří cestovní kanceláře Carlson Cos., jejíž obrat se přibližuje sedmi miliardám dolarů. Zdá se ovšem, že vstup žen do velkého byznysu není jen americkým specifikem: britskému mediálnímu koncernu Pearson, jehož sféra zahrnuje například také The Economist, šéfuje žena, shodou okolností to je Američanka - Marjorie Scardino.

Možná že však i v emancipující se Americe dosud platí známé a staré pořekadlo: ženy se omlouvají za svou sílu, muži za svou slabost. Jak jinak si totiž vysvětlit, že mnohé ženy z žebříčku padesátky nej-mocnějších vlastně o své „moci ani nechtějí příliš hovořit. Mnohé pořád ještě prohlašují, že moc je důležitější pro muže než pro ženy. A možná s trochou sarkasmu a bezpochyby s nadhledem dodávají, že jen muži tak rádi vydávají příkazy, neboť tak si svou moc dokazují.

Carly Fiorina je ale jiná i v tomto ohledu. Nikdy o sobě nepřemýšlela jako o ženě v byznysu, ale jen jako o člověku v byznysu. Dnes, když je jí čtyřicet čtyři a může si dovolit ten nejexkluzivnější kalhotový kostým od Armaniho, umí s mocí zacházet stejně dobře (nebo snad lépe?) než mnohý o dvacet let starší veterán nejvyšších podnikových sfér.

ebf - tip - debata

V pětadvaceti, kdy už měla za sebou jedno nepodařené manželství a nepříliš podařenou epizodu s výukou angličtiny v Boloni, zkusila to Carly u AT&T. První úspěch sklidila, když se jí podařilo prodat určitou telefonní službu několika velkým vládním agenturám. A pak se odhodlala ke kroku, o němž si mnozí mysleli, že jí zlomí vaz: přešla ze sektoru telekomunikačních služeb do sektoru telekomunikačních zařízení. „Šla jsem tam právě proto, že tam zcela vládli muži, říká ještě dnes Carly. Přiznává, že se v této mužské sféře setkala s otevřeně nepřátelským přijetím, které se ji však postupně podařilo překonat. Úspěšně završila složité zakládání společných podniků v Japonsku, Koreji a na Tchaj-wanu a ve čtyřiceti už vedla oddělení prodejů pro celou Severní Ameriku.

A pak přišel ten okamžik: dnešní šéf Lucentu Rich McGinn ji pozval na oběd a nabídl ji taktovku nad emisí a veřejným úpisem akcií Lucentu, nové dcery AT&T. I největší finanční mozky přiznávají, že Carly sice v oboru neměla zkušenosti, ale ohromovala gejzírem nápadů, s nimiž předstupovala před investory. Když jí studnice nápadů nevyschne, když si udrží odvahu a smysl pro humor a když neztratí systémové myšlení, bezpochyby bude její hvězda ještě stoupat.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).