Menu Zavřít

Nejsou lidi. Stojírenské firmy musejí odmítat zakázky

12. 12. 2016
Autor: čtk

Tři čtvrtiny strojírenských firem se v současné době potýkají s nedostatkem pracovníků. A problém už přerůstá v to, že firmy odmítají zakázky. V minulém roce musely navíc odříci každou desátou. Vyplývá to z výzkumu zpracovaného analytickou společností CEEC Research ve spolupráci se společností Cooper-Standard.

Aktuální nedostatek pracovníků potvrdily v nejnovějším průzkumu tři čtvrtiny (74 procent) ředitelů strojírenských společností. Tato situace panuje napříč celým sektorem a rozdíly mezi velkými, středními a malými firmami jsou zde minimální. Podle čísel Svazu průmyslu chybí nyní v oboru zhruba 140 tisíc lidí.

Poprvé se výrazněji v průzkumu také ukazuje, že nedostatek pracovních sil začíná mít vliv na zakázky firem. V roce 2015 byly nuceny odříct téměř desetinu zakázek právě kvůli nedostatku lidí. Podle ředitelů společností zůstávají v tomto sektoru volné pracovní pozice neobsazené v průměru 3,5 měsíce. „Regulace výrobní náplně probíhala tak, aby nedošlo k výraznému poškození požadavků zákazníka,“ popisuje za Technologický park Jihlava, CGMC družstvo, ředitel Jiří Šubrt.

Přitom se podle šéfů firem nedá říci, že by základním problémem byly nízké mzdy, na něž zaměstnanci neslyší. „Navýšili jsme nástupní mzdu, ale problémem bohužel je, že lidé ochotni pracovat nejsou. Z průmyslových firem máme druhou nejvyšší mzdu v kraji,“ vypočítává problémy s náborem zaměstnanců Petr Novák, ředitel závodu a jednatel společnosti, Koyo Bearings Česká republika.

Přečtěte si komentář Miroslava Zámečníka k možnému prodeji Škody Transportation:

Škoda Transportation - konec jedné kapitoly dějin českého strojírenství?

Miroslav Zámečník

Jeho firma zavedla kvůli nedostatku lidí třeba program „přiveď si kolegu“, v němž zaměstnanec dostane za doporučení přijatého kandidáta finanční odměnu od 5 tisíc až do výše 40 tisíc korun dle pozice. Koyo spolupracuje i s úřadem práce, hledá zaměstnance i na sociálních sítích, platí reklamu v novinách, ale přesto to nestačí.

Při hledání nových pracovníků využívají firmy podle výsledků průzkumu především internet, ať už jde o vlastní webové stránky nebo zveřejňování inzerátů na specializovaných pracovních webech. Na stupnici od 0 do 10, kde desítka představuje klíčový způsob hledání zaměstnanců, mu ředitelé přiřadili známku 8,0. Dalšími často užívanými metodami je najímání pracovníků na základě doporučení třetí strany (7,4 bodu z maximálních 10) a na doporučení vlastních zaměstnanců (6,6 bodu z maximálních 10). Naopak nejméně využívají strojírenské firmy inzeráty v tištěných médiích (5,9 bodu z maximálních 10).

Čtěte také:

Bosch získá od státu investiční pobídky ve výši až 444 milionů

MM25_AI

Potvrzeno: Číňané chtějí koupit Škodu Transportation. Cena? Až 50 miliard

ZK Termochem se rozpíná na Balkánu, investuje miliony eur


  • Našli jste v článku chybu?