Onlineové platební systémy v Česku skončily kvůli poslancům
Platební systém PayPal, který je nejvíce využívaným způsobem placení při nákupech v internetových aukcích eBay (EURO 50/2004), má kromě milionů spokojených klientů i řadu velmi rozladěných. Na internetových stránkách www.aboutpaypal.org či www.paypalwarning.com je popsána řada případů, kdy se uživatelé PayPal nemohli dostat ke svým penězům a společnost s nimi nekomunikovala.
Zablokovaný účet.
Negativní zkušenosti s PayPalem mají překvapivě i Češi, a to přestože jej není možné z České republiky využívat. Ředitel společnosti Bohemia House UK Jiří Picka si před pěti lety zaregistroval firmu ve Velké Británii. Prodával tehdy české sklo do celého světa a zákazníci z USA měli potíže s placením prostřednictvím normálních mezinárodních platebních příkazů. „Tam mnozí ani nejsou zvyklí chodit do bank, a dokonce i mnozí bankovní úředníci nevědí, jak takový platební příkaz do Evropy vyplnit. Společnost se sídlem ve Velké Británii měla právo otevřít si účet u společnosti PayPal, zákazníci z USA platby přes PayPal preferovali, tak jsem se rozhodl toho využít,“ říká Jiří Picka.
Bohemia House UK si v květnu 2003 otevřela u PayPal účet. „PayPal nás obratem požádala, zda si může z naší kreditní karty stáhnout 1,95 USD kvůli ověření všech údajů a že tuto částku nám vrátí, jakmile nám přijde první platba. S tím jsme souhlasili, firma si stáhla 1,95 dolaru, ale vzápětí nám účet zablokovala. Požadovala, ať jí odfaxujeme výpisy z našeho bankovního účtu. To jsme striktně odmítli s tím, že právo žádat výpisy z účtu má v Británii pouze Úřad Jejího Veličenstva pro výběr cel a daní a úřad Inland Revenue. Místo toho jsme jim poslali výpis z obchodního rejstříku a dotázali jsme se, kde PayPal sídlí a jaké má telefonní čísla, neboť to nebylo možné na jejích stránkách nalézt. Odpověď jsme od nich již nikdy nedostali, stejně nereagovali na žádost, ať buď náš účet odblokují, nebo ať ho zruší a vrátí nám ten dolar devadesát pět centů,“ popisuje svoji zkušenost Jiří Picka.
Peníze v nedobytném trezoru.
Jeden z českých prodejců, který na eBay aktivně obchoduje a nepřeje si zveřejnit svoji totožnost, se pokoušel PayPal malinko podfouknout a nakonec oni nepříjemně doběhli jeho. „Otevřel jsem si bankovní účet v Rakousku a vstupní dotazník na stránkách PayPal vyplňoval tak, jako že žiji v Rakousku. Normálně mi pak otevřeli účet, já jsem úspěšně v internetových aukcích prodal například několik monografií fotografa Josefa Sudka a zákazníci mi platili na účet u PayPal. Jenže když jsem si chtěl peníze od nich převést na rakouský bankovní účet, tak to najednou nešlo. Telefonoval jsem jim, co je za problém a oni slušně odvětili: ´Dle telefonního čísla vidíme, že voláte z České republiky. Bohužel litujeme, ale v Česku není systém PayPal dostupný. Nemáme proto o čem s vámi dále hovořit. Děkujeme za váš zájem a nashledanou.´ Takže moje peníze jsou pro mě nedostupné na jejich účtech,“ uvádí český eBay obchodník.
Obtížná dosažitelnost kohokoli živého z firmy PayPal a jejich neochota komunikovat je evergreenem mezi kritiky této firmy. Na zaslané dotazy prostřednictvím webového dotazníku reagují buď odkazem na sekci „Help“ na jejich stránkách, či předdefinovanou odpovědí. Na otázku týdeníku EURO, jestli hodlají rozšířit svoji teritoriální působnost i o Českou republiky, odpověděli: „Spuštění našich služeb v každé nové zemi nebo teritoriu musí předcházet komplexní změny v našem systému kvůli odlišným regulačním rámcům. Doufáme, že budeme rozšiřovat naši dostupnost, ale nemůžeme uvést žádný časový harmonogram. Tvrdě však pracujeme a těšíme se, že v budoucnu rozšíříme systém PayPal do dalších zemí.“ Stejnou odpověď dostal před několika měsíci i internetový prodejce šachové literatury z Prostějova Karel Mokrý.
Na žádost o vysvětlení, proč zablokovali účet a přerušili komunikaci se společností Bohemia House UK, firma PayPal neodpověděla vůbec.
Systémy pro Česko.
Kromě PayPal funguje ještě několik dalších online platebních systémů (například BidPay, Nochex, Fast Pay či Moneybookers), jenže žádný z nich není ani zdaleka tolik využívaný jako PayPal. Moneybookers na svých stránkách dokonce uvádí, že je dostupný i pro Českou republiku a pro platby v českých korunách, jenže pokud je obec jejich klientů malá, nemá moc smyslu se do něj registrovat. Je totiž nepravděpodobné, že by jej využíval právě váš obchodní internetový partner.
Na českém internetu dříve fungovalo pár systému pro onlineové platby malých částek (DirectPay.cz či IlikeQ.cz), ale ty kvůli zákonu o převodech peněžních prostředků a elektronických platebních prostředcích z roku 2002 skončily. Podle tohoto zákona by totiž každá společnost, která by chtěla systém onlineoých plateb provozovat, musela nejprve od České národní banky získat bankovní licenci.