V minulém roce zaznamenala skupina Pilulka 13procentní pokles tržeb. Podle předběžných neauditovaných výsledků si přišla na 2,1 miliardy korun, další miliardu pak připsaly franšízové lékárny, jež nespadají do statutárních výkazů skupiny. Na finálním hospodářském výsledku se negativně podepsalo třeba uzavření rumunské pobočky a omezené prodeje prostřednictvím benefitních zaměstnaneckých programů.
Kromě toho prošla největší síť online lékáren výraznou transformací, v rámci které se zaměřila na profitabilitu. Pozastavila dosud ztrátové aktivity, významně osekala provozní a personální náklady a více pozornosti věnovala také zvýšení provozní efektivity.
„Rok 2023 byl rokem plným změn a výzev. Začali jsme jako firma působící na pěti trzích zaměřená především na růst. Za hektické čtyři měsíce jsme změnili vše od podlahy,“ přibližuje ředitel Pilulky Martin Kasa s tím, že během procesu opustilo firmu okolo 100 zaměstnanců.
Extrémně náročné změny byly dle Kasy nezbytné pro další rozvoj. Vedení firmy se je prý nicméně snažilo aplikovat tak, aby se nedotkly zákazníků a neohrozily kvalitu služeb. „Souběžně s transformací se nám podařilo zachovat obchodní dynamiku, a to díky extrémnímu úsilí celého týmu,“ dodává ředitel.
Příkrý pád akcií
Dění ve firmě se odrazilo také na cenách akcií Pilulky. Ty se během roku propadly z původních 650 na 246 korun za kus. Více než 62procentní meziroční pokles pak pražská burza označila za vůbec nejvýraznější v loňském roce. Ve stejnou dobu se Pilulce podařilo obsloužit 710 tisíc unikátních online zákazníků, kteří na jejích stránkách udělali dohromady 1,3 milionu objednávek.
Co se týče kamenných prodejen, v nich pracovníci lékáren vydali přes milion léků na recept a obsloužili na 2,4 milionu pacientů, přičemž nejrychleji rostoucím trhem bylo Rakousko, kde tržby za jediný kvartál poprvé dosáhly milníku 10 milionů korun. Miliontý nákup pak v prosinci zaznamenala kurýrní služba Pilulka Expres, kterou lékárna spustila v roce 2016. Kromě České republiky funguje také na Slovensku, přičemž v Rakousku plánuje spustit zkušební provoz.
Nicméně, nejedná se o jediný způsob doručení. V případě online objednávky mohou zákazníci již čtvrtým rokem využívat také výdejní Pilulka Boxy nebo síť výdejen Pilulka Point, která letos oslaví desáté narozeniny.
„V roce 2024 chceme navázat na transformační kroky z roku 2023, dosáhnout jako skupina kladné EBITDA a pozitivního cash flow,“ uvádí finanční ředitel Pilulky Tomáš Hospůdka a doplňuje, že zatímco v minulosti se na všech trzích soustředili na růst tržeb, nyní jsou jejich plány více konzervativní, a to i s ohledem na celkovou makroekonomickou situaci. „Proto se v roce 2024 zaměříme především na profitabilitu,“ míní.
Vyjma toho bude skupina i nadále pokračovat v postupné digitalizaci českého lékárenství, a to s nemalými ambicemi. Ve svém oboru si totiž hodlá udržet pozici inovativního lídra. Zaměřit se chce také na spolupráce s velkými farmaceutickými firmami a veřejnými i soukromými zdravotními pojišťovnami. Učinit tak plánuje v rámci projektu Plus Care, prostřednictvím kterého chce v segmentu eHealth dosáhnout milníku 100 tisíc aktivních zákazníků.