Menu Zavřít

NEJVÍCE DESET PROCENT

26. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Hromadné slevy

Tuzemské firmy mohou při nákupu trojice či více automobilů počítat s výraznými slevami. Není divu, podíl hromadných prodejů (takzvaných fleetů) často pro výrobce, dovozce či dealera představuje polovinu jeho obratu. To se v Česku týká například mladoboleslavské Škodovky nebo Fordu. Zajímavé je podívat se, jak se strategie jednotlivých značek při hromadných prodejích liší. Někteří prodejci poskytují slevy v řádu pouhých několika procent, další se nebojí jít až do podstatně vyšších částek. Jiní svoji strategii úzkostlivě tají. Při nákupech často hraje roli také propracovaný systém věrnostních slev, tedy jakýchsi bonusů, které berou ohled na předchozí obchody s daným zákazníkem. Systémy slev využívají nejvíce autopůjčovny, instituce typu pošty či policie, ale také velké společnosti, jejichž autopark čítá desítky či stovky automobilů. Renault vede. Zřejmě nejlákavější nabídku pro velkou firmu, která chce obnovit svůj autopark, má Renault. Francouzský výrobce si v České republice dlouhodobě udržuje co do počtu prodejů čtvrté místo. Už při odběru deseti vozů může klient počítat v průměru s desetinovou slevou. To znamená, že podnik získá jeden automobil zdarma. „Při nákupu více kusů záleží na individuálním posouzení, říká mluvčí Renaultu Jitka Skaličková. Dodává, že hromadných slev Renaultu využívají především firmy z oblasti služeb, potravinářství a průmyslu. Za všechny lze jmenovat například autopůjčovnu Avis. Dravý VW. Podobně agresivní politiku má třetí nejúspěšnější automobilová firma v Česku Volkswagen. Ten ovšem poskytuje na deset aut slevu v průměru o dvě procenta nižší než Renault. „O deseti procentech lze hovořit až u větších nákupů, říká tuzemský zástupce koncernu Jan Klíma. Služeb Volkswagenu využívá ve velkém měřítku například půjčovna Hertz nebo teplický výrobce skla Glaverbel. Jako manažerské vozy jezdí passaty Volkswagenu také například pro Český Telecom nebo společnost Olympus. Ford při zemi. Pokud jde o slevy dalších velkých prodejců, pod hranicí deseti procent se drží Ford (v žebříčku prodejců na sedmé příčce). „Velikost slev se u nás pohybuje v procentech, vše ale velmi záleží také na množství vozů, které dotyčná firma od nás již vlastní, říká mluvčí tuzemského zastoupení Martin Linhart. To potvrzuje obchodní ředitel Petr Beneš z firmy Dattel Kabel: „S Fordem máme dlouhodobě dobré vztahy, říká. „Proto můžeme počítat s většími slevami než kdybychom přišli do prodejny poprvé. Výrobky Fordu kupují nejvíce Česká pošta, kutnohorský Tabák nebo Český Mobil. Také japonská Honda nemá základní sazby pro slevy nijak závratně vysoké, v maximu mohou dosáhnout pouze pěti či šesti procent. Je však třeba podotknout, že tato automobilka zatím v České republice více než deset vozů najednou neprodala. Strategické tajemství. Zdaleka ne všechny automobilky zveřejňují svůj systém slev, protože tento údaj považují za strategické tajemství. To platí například pro stále nejúspěšnější automobilovou firmu na českém trhu Škodu Auto. „Velkoodběratel je u nás zákazník, který nakoupí více než pět vozů, slevy jsou záležitostí vzájemného jednání, říká mluvčí Škody Milan Smutný. Tuzemský výrobce zakládá svůj úspěch především na relativně nízkých cenách produktů, levných náhradních dílech a nižším pojistném. Výši hromadných slev tají také Opel, který je co do prodejů českou dvojkou. „Nechceme ukazovat karty konkurenci, vedení firmy považuje tyto údaje za důvěrnou informaci, tvrdí Štefan Majtan, který má v místním zastoupení automobilky na starosti právě firemní klientelu. Opel dokonce nedává k dispozici ani podíl fleetů na celkových prodejích. Škoda či Opel však nejsou jediní, kdo tají údaje o hromadných slevách, týká se to například také Mazdy nebo švédského Saabu.

  • Našli jste v článku chybu?