Menu Zavřít

Nejvíce v loňském roce klesaly prodeje vozů v Číně, v Rusku stagnovaly

7. 3. 2012
Autor: profit

Zatímco v předchozích deseti letech dosáhla u prodejů automobilů v zemích BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína) složená roční míra růstu (CAGR) 16 %, v roce 2011 tento trend ochabl. Nejvíce došlo ke zpomalení prodejů osobních automobilů v Indii a Číně, kde představoval růst pouze okolo 3 až 4 %.

Foto: Profimedia.cz

Hlavními důvody byly makroekonomické faktory: zdrženlivý růst disponibilního příjmu, vyšší úrokové sazby a ceny pohonných hmot. Podle zprávy o automobilovém průmyslu společnosti Deloitte se však zpomalení netýká pouze těchto zemí. Zhoršené makroekonomické podmínky a vládní opatření měly dopad rovněž na prodej automobilů v Brazílii. Dvojciferný růst v prodejích aut si v loňském roce udrželo pouze Rusko.

Ekonomika Brazílie, Ruska, Indie a Číny je charakterizována faktory: vysoký ekonomický růst, rychlé zvyšování úrovně příjmů, urbanizace a velmi nízká míra používání vozů na obyvatele. Uvedené faktory společně s množstvím vládních opatření na podporu domácího automobilového průmyslu již více než deset let urychlují růst prodeje automobilů v těchto regionech,“ uvedl Bronislav Pánek, vedoucí partner Deloitte pro odvětví výroby a spotřebního průmyslu v regionu střední Evropy.

Současné zpomalení v Indii nemá trvalý charakter, jelikož základní faktory nárůstu prodeje aut, mezi které patří urbanizace a hustota aut, jsou stále velmi silné. Pokud by došlo k potlačení inflace nebo k rychlejšímu růstu disponibilního příjmu, měla by Indie větší šanci zažít zrychlený nárůst prodeje automobilů, než většina jejích protějšků ze států BRIC,“ uvedl Kumar Kandaswami, ředitel společnosti Deloitte v Indii, který má na starost výrobní průmysl.

Hatchbacky mají 60% podíl na trhu v Brazílii a Indii na rozdíl od Číny a Ruska, kde dominují sedany nebo vozy s karoseriemi SUV. Dominantní postavení spotřebitelských skupin s relativně nízkými příjmy na domácnost (v kategorii od 3 000 do 10 000 americký dolarů) v Indii spolu s tendencí vlády podporovat malé automobily pomocí speciálních daňových opatření způsobily, že se hatchbacky stávají upřednostňovanou volbou většiny spotřebitelů.

Zpráva společnosti Deloitte dále uvádí, že rostoucí přesun domácností ze skupiny s příjmy 3000 – 5000 amerických dolarů na domácnost do vyšších příjmových skupin (5000 dolarů na domácnost a více), což představuje složenou roční míru růstu ve výši 35 %, povede kromě poptávky po pětidvéřových autech k udržitelné či dokonce zvýšené poptávce po luxusnějších vozech.

bitcoin_skoleni

Kromě zdůraznění vlivu některých dalších hnacích motorů poptávky zpráva upozorňuje také na skutečnost, že často používaný parametr snižování průměrného věku řidičů pravděpodobně nebude mít v blízké době příliš velký vliv na prodej automobilů. Důvodem je, že velký počet zákazníků, kteří si auto kupují poprvé, pochází ze všech věkových skupin.

Významným stimulem prodeje automobilů v Brazílii, Rusku, Indii a Číně během posledních deseti let je urbanizace. Zatímco její současná úroveň v Indii (30 %) a Číně (48 %) bude pravděpodobně v těchto zemích dále stimulovat prodej, v Brazílii je míra urbanizace vyšší (87 %), a proto je další stimulace růstu způsobená pokračující urbanizací v příštích letech nepravděpodobná.

  • Našli jste v článku chybu?